تغذیه کودکان رژیم غذایی کودکان بهترین برنامه غذایی کودکان


چاقی و لاغری را می توان از ابتدای زندگی در افراد مشاهده کرد. گاهی مادران نگران وزن کم فرزندان خود هستند و گاهی با استرس کودکان دارای اضافه وزن به متخصص تغذیه مراجعه می کنند.

رژیم غذایی در کودکان و بزرگسالان کاملاً متفاوت است. یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی می تواند در این مورد به والدین کمک کند.تغذیه کودک

پس از دو سالگی ، کودکان می توانند انواع غذاها را بخورند. آنها می توانند با سایر اعضای خانواده در وعده های غذایی شرکت کنند ، اگرچه برخی از غذاها برای جلوگیری از خفگی نیاز به اصلاح دارند. اما در حالی که آنها قادر به خوردن غذای بزرگسالان هستند ، کودکان خردسال به غیر از اقوام بزرگسال نیازهای تغذیه ای خاصی دارند. این نیازهای ویژه ممکن است برای والدین کاملاً واضح نباشد ، اما کودکان بزرگسال نیستند و بنابراین عادات غذایی بزرگسالان همیشه متناسب با نیازهای آنها نیست. تفاوت اصلی بین نیازهای کودکان و بزرگسالان این است که بدن کودکان همچنان در حال رشد است ، بنابراین داشتن رژیم غذایی غنی از مواد مغذی بسیار مهم است. بافت جدیدی که باید ساخته شود از هیچ حاصل نمی شود: رژیم غذایی شما باید مواد اولیه آن را تامین کند.

به عنوان مثال ، پروتئین برای تولید سلول های جدید استفاده می شود و نقش حیاتی در بدن دارد. و کودکان به کلسیم بیشتری احتیاج دارند ، زیرا مواد معدنی برای ساخت استخوان های در حال توسعه مورد نیاز است. سایر ویتامین ها و مواد معدنی نیز برای کودکان بسیار مهمتر از بزرگسالان هستند ، زیرا کمبود آنها می تواند در روند رشد عمده تداخل ایجاد کرده و در دراز مدت آسیب برساند. خوشبختانه کودکان خردسال در دو سال اول کمتر مستعد این مشکلات هستند ، زیرا رشد سریع دوران کودکی به مرحله کندتری کاهش یافته است. اما ارائه رژیم غذایی غنی از مواد مغذی در نهایت به شما کمک می کند تا بزرگسالان سالم تری باشید. تفاوت دیگر این است که کودکان به غذای کمتری نسبت به بزرگسالان و گاهی حتی کمتر از آنچه والدین فکر می کنند نیاز دارند. همانطور که در فصل قبل گفتیم ، رژیم غذایی نوزادان و کودکان خردسال این توانایی را دارد که بفهمد چه موقع گرسنه هستند و چقدر بخورند. والدین اغلب متفاوت فکر می کنند و سعی می کنند با هر ترفندی فرزندان خود را وادار به خوردن بیشتر کنند ، با این باور که آنها به اندازه کافی غذا نمی خورند. کودکانی که هر وقت گرسنه باشند می توانند غذا بخورند و هیچ محدودیت غذایی ندارند تقریباً همیشه کالری کافی برای رشد دارند. والدین باید به توانایی بدن برای تنظیم میزان مصرف آن و تشویق کودکان به توقف خوردن غذا در هنگام سیری اعتماد کنند. والدین همچنین می توانند نگران عادات غذایی فرزندان خود باشند. یک مطالعه جدید در فنلاند عادات غذایی گروهی از کودکان پنج ساله را که والدین آنها آنها را دچار سوءتغذیه می دانند با افراد گروه موسوم به گروه کنترل مقایسه می کند. محققان دریافتند غذاهای کم کالری کالری کمتری نسبت به غذاهای گرم و کالری بیشتری از میان وعده ها دریافت می کنند. اما در نهایت ، تفاوت تغذیه ای واقعی بین دو گروه وجود نداشت. اگرچه کودکان در وعده غذایی کمتری می خورند ، اما ممکن است نیاز به خوردن بیشتر داشته باشند ، معمولاً سه وعده غذایی کوچک با چند میان وعده در طول روز. از آنجا که میان وعده ها بخش زیادی از مصرف روزانه کودک را تشکیل می دهند ، می توان آنها را “وعده های غذایی کوچک” در نظر گرفت و مستحق توجه تغذیه ای مشابه به وعده های اصلی غذایی هستند. به عبارت دیگر ، یک میان وعده چیزی بیشتر از سیر نگه داشتن کودک شما تا شام است. این فرصتی است برای افزودن برخی میوه ها ، سبزیجات ، منابع پروتئین و سایر اجزای به رژیم غذایی متعادل.

گونه ها شکوفا می شوند ، صدای خنده در خانه می پیچد و لباس ها زودتر از آنچه انتظار می رفتید کوچک می شوند. اگر به رژیم غذایی فرزند خود توجه کنید ، جایی برای غذاهای ارگانیک در رژیم غذایی خود قرار دهید و طیف وسیعی از غذاهای ضروری را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، نه تنها مطمئن می شوید که فرزند شما خوب رشد می کند ، بلکه می توانید سلامت خود را نیز ارتقا دهید. سلامت روان و هوش برای سالهای آینده. محققان و متخصصان تردیدی ندارند که تغذیه کودکان از همان روزهای اول بر سلامت جسمی و روانی آنها در سالهای آینده تأثیر می گذارد. بنابراین ، در ده سال اول زندگی به جزئیات تغذیه سالم توجه کنید.

اصول تغذیه کودکان در سال اول زندگی

برای انتخاب میز غذاخوری رنگارنگ و امتحان دستور العمل های مختلف زود است. در اولین سال زندگی ، غذای اصلی نوزاد شما شیر مادر یا شیر خشک است. در طول 12 ماه اول ، نوزاد شما بیشتر کالری خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کند.

در طول چهار ماه اول ، می توانید علائم اولیه حساسیت در نوزاد خود را با واکنش بدن به تغذیه با شیر مادر تشخیص دهید.

در این مدت ، ممکن است متوجه شوید که کودک شما به پروتئین گاو حساسیت دارد یا ممکن است احساس کنید بدن شما به ترکیبات خاصی در شیر مادر واکنش نشان می دهد.

مراقبت مناسب از این امر نه تنها شانس ابتلا به عوارض حاد را در فرزند شما کاهش می دهد ، بلکه مشکلات گوارشی فرزند شما را نیز کاهش داده و گریه و بی قراری را کاهش می دهد.

درباره تغذیه نوزاد تا شش ماهگی چه باید بدانید؟

در چهار ماه اول ، کودک شما حتی آب به رژیم غذایی روزانه خود اضافه نمی کند ، و در سنین چهار تا شش ماهگی ، فقط مواد ساده ای مانند لعاب برنج را به شیر مصرفی خود در طول روز اضافه می کند ، فقط با مقدار کافی. دکتر توصیه ها

پس از شش ماهگی ، به تدریج طعم های مختلف را می چشید و باید توجه داشته باشید که افزودن تدریجی غذاهای مختلف به رژیم غذایی کودک شما را برای آشنایی با طعم ها برای چندین ماه هموار می کند. در این مرحله ، عجله را کنار بگذارید و به بدن کودک خود فرصت دهید تا نسبت به غذای تازه واکنش نشان دهد. صبر و شکیبایی شما برای افزودن گام به گام غذا به رژیم غذایی روزانه فرزندتان به شما این امکان را می دهد تا حساسیت غذایی کودک خود را بهتر شناسایی و کنترل کنید.
درباره تغذیه کودک شش ماهه چه باید بدانید؟

از شش ماهگی تا یک سالگی ، کودک شما در حال آماده شدن برای غذاهای مکمل است و وقتی بتواند غذاهای مختلف را به مرور بلعیده و هضم کند ، می توانید آنها را با غذا آشنا کنید. اکثر مادران در این دوران نگران سوء تغذیه فرزند خود هستند. اگر بدانید کودک شما به چه مقدار غذا در روز احتیاج دارد و چه غذاهایی برای رشد او مناسب است ، با پرخوری و محروم کردن مواد مغذی ضروری ، سلامت کودک را به خطر نمی اندازید و از رشد مناسب او جلوگیری می کنید.

اصول تغذیه برای کودکان یک تا دو سال

با رشد کودک ، تنوع غذاها در رژیم غذایی روزانه او افزایش می یابد که این امر مستلزم تغییر در رژیم غذایی دو ساله اوست. اکنون نقش شیر مادر یا شیر خشک در رژیم غذایی شما رو به کاهش است و جایی برای شیر غنی شده وجود دارد.

چربی های سالم در این دوره از زندگی بر سلامت نوزاد شما تأثیر می گذارد و با افزودن کربوهیدرات و پروتئین کافی به سبد غذایی کودک می توانید بدن خود را سالم نگه دارید و مغز خود را بهبود ببخشید. در حالی که گنجاندن غذاهای مختلف در رژیم کودک بسیار مهم است ، گاهی اوقات شما چاره ای جز توسل به مکمل های کودک ندارید.

در این مدت ، شما باید با غذاهایی که برای کودکان مضر است بیشتر آشنا شوید ، تا بتوانید یک رژیم غذایی سالم برای فرزند خود طراحی کنید. تغذیه کودک یک ساله برچسب خاص خود را دارد. شما می توانید از غذاهای آماده نوزاد بیشتر از قبل کمک بگیرید و برای اطمینان از رشد کودک باید از میوه ها و سبزیجات ضروری استفاده کنید. اگر اصول تغذیه کودک را در چند سال اول رعایت کنید ، هیچ نگرانی در مورد قد و وزن کودک در دو سالگی نخواهید داشت.

تغذیه در دوران کودکی یکی از مشکلات تغذیه ناسالم است. کوتاهی قد در کودکان کوتاهی قد در کشورهای در حال توسعه به دلیل کمبودهای تغذیه ای بیشتر از سایر کشورها شایع است. عوامل متعددی از جمله قد ، نژاد و سلامت کلی جامعه بر ارتفاع تأثیر می گذارد. در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، سوء تغذیه و کوتاهی قد در مقایسه با سالهای اولیه انقلاب به میزان قابل توجهی بهبود یافته است ، اما هنوز در وضعیت خوبی قرار نگرفته است. همه والدین باید بدانند که فرزندشان از نظر تغذیه ، سلامت و رشد چگونه است. والدین تشویق می شوند از فرزند خود در مورد منحنی رشد مراکز بهداشتی بپرسند. متأسفانه باید توجه داشت که این مراکز قد و وزن کودکان را مانند قبل منظم و دقیق اندازه گیری نمی کنند و نقش وزارت بهداشت در نظارت بر کار این مراکز باید برجسته تر باشد. مراکز بهداشتی همچنین باید به مادران آموزش دهند که چه نکات تغذیه ای و بهداشتی را باید برای رسیدن به قد و وزن مناسب کودک رعایت کنند. تعادل در تغذیه کودک بسیار مهم است و از این طریق می توان کمبودهای تغذیه ای کودک را تشخیص داد. اقدامات مکمل را برای بهبود تغذیه خود تشخیص داده و انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید