دکتر متخصص تغذیه آنوشه غذاهای آنتی اکسیدان و ضد سرطان


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از ویژگی هایی که در انتخاب غذا موثر است ، رنگ غذا است. فرآیند علمی حرارت و زمان پخت در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه تأثیر بسزایی دارد. رنگهای مورد استفاده در غذا می توانند منبعی طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشند.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیری ندارند ، اما به جذابیت و اشتها آورتر غذا کمک می کنند. در افراد چاق و مستعد چاقی ، استفاده از رنگ ها در تزئین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. در افراد لاغر و کودکان دچار سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذا ، رنگین کمان میوه ها در بشقاب ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز در جذابیت غذا و سفره موثر است. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً یک خانم خانه دار یا آشپز استاد ، مانند یک نقاش ، از همه این رنگهای زیبا استفاده می کند. رنگهای زیبا میوه ها و سبزیجات می توانند ویژگی های خاصی از غذاها را برانگیخته و خواص مشترکی ایجاد کنند. و هر بار که به طیف رنگی در غذا نگاه می کنیم ، می توانیم این ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی که در هر یک از این غذاها ذکر شده است ، موارد زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود فرنگی ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را افزایش می دهند.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین ، که باعث رنگ آبی و بنفش این مواد می شود ، همراه با مواد شیمیایی فتوشیمیایی ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری است و تقویت حافظه و سلامت مجاری ادراری به کاهش و کاهش خواص مزه کمک می کند.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجات مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه غذایی حاوی مایعاتی است که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکوین سلامت قلب را افزایش می دهد ، بینایی را افزایش می دهد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی لوکوئین به صورت پخته یا کنسرو خورده می شود ، بیشتر برای بدن مفید است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم پیچ ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ باعث افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

البته مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی نیز در هر یک از این غذاها وجود دارد.

رنگهای مورد استفاده در ناهار خوری بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگ قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. بنابراین ، اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. از آنجا که این رنگ ها اقامت شما در محیط را برای مدت طولانی غیرقابل تحمل می کند و چشمان شما را خسته می کند ، میزها زودتر خالی می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز باعث آرامش و آرامش می شوند. بنابراین ، معماران داخلی اغلب از این رنگ ها برای تزئین آشپزخانه و ناهار خوری ساختمان ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید