رژیم غذایی برای چربی خون بالا


شایع ترین نوع هیپرلیپیدمی کلسترول است. سایر اشکال چربی خون بالا شامل هیپرتری گلیسیریدمی و هیپرلیپیدمی ترکیبی است که در آن کلسترول و تری گلیسیرید هر دو بالا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ازهر ایران، هیپرلیپیدمی یا چربی خون بالا اصطلاحی پزشکی برای تعریف سطوح بالای غیرطبیعی چربی ها (لیپیدها) در خون است که شامل کلسترول و تری گلیسیرید می شود.

اگرچه هیپرلیپیدمی می تواند ارثی باشد، اما می تواند ناشی از عوامل سبک زندگی از جمله رژیم غذایی نامتعادل، فعالیت بدنی بسیار کم و سیگار کشیدن باشد.

شایع ترین نوع هیپرلیپیدمی کلسترول است. سایر اشکال چربی خون بالا شامل هیپرتری گلیسیریدمی و هیپرلیپیدمی ترکیبی است که در آن کلسترول و تری گلیسیرید هر دو بالا است.

افراد مبتلا به هیپرلیپیدمی درمان نشده دو برابر بیشتر از افراد دارای کلسترول طبیعی در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر هستند. این بیماری می تواند شریان ها را مسدود کند، خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر مشکلات جدی را افزایش دهد.

هیپرلیپیدمی معمولا قابل کنترل است و در صورت تشخیص چربی خون بالا، توجه به رژیم غذایی یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید در نظر بگیرید. در ادامه با بایدها و نبایدهای هیپرلیپیدمی بیشتر آشنا شوید.

غذاهایی که در صورت داشتن چربی خون بالا باید از آنها اجتناب کنید

کلسترول یک ماده مومی شکل است که بدن به مقدار متعادل برای حمایت از غشای سلولی، تولید هورمون، کمک به هضم و تبدیل ویتامین D در پوست به آن نیاز دارد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند مصرف چربی اشباع شده را به کمتر از ۶ درصد کالری روزانه محدود کنید و مصرف چربی ترانس را کاهش دهید.

برخی از غذاهایی که در صورت داشتن کلسترول خون بالا باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

روغن هایی با چربی های اشباع شده و چربی های ترانس مانند روغن نارگیل و روغن نخل

گوشت های چرب و قرمز مانند استیک، گوشت خوک و بره

گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، سوسیس، سالامی و بیکن

محصولات لبنی پرچرب مانند شیر کامل، کره، بستنی و ماست شیرین

زرده

غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده

فست فودها و غذاهای منجمد مانند همبرگر، هات داگ و پیتزاهای منجمد

غذاهای شور (پر سدیم) سوپ های کنسرو شده، تنقلات نمکی مانند چیپس و کراکر

شکر (غذاهای شیرین) مانند کلوچه، آب نبات، کیک، دسر، آب میوه های شیرین، نوشابه، ژله، مربا و شربت

الکل شامل هر نوع نوشیدنی الکلی است

غذاهای نشاسته ای مانند غلات تصفیه شده و آرد سفید و نان سفید

غذاهایی که در صورت بالا بودن چربی خون باید در رژیم غذایی گنجانده شوند

غذاهایی که به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کنند عبارتند از:

غلات کامل مانند جو، بلغور جو دوسر، نان گندم کامل، برنج قهوه ای و کینوا

سبزیجات مغذی و غنی از فیبر مانند سبزیجات برگ سبز، کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم، کدو حلوایی، هویج، لوبیا سبز، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای

میوه های سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان ها مانند انواع توت ها، مرکبات، موز، سیب، گلابی و هلو

ماهی های چرب مانند سالمون، تن، ماهی خال مخالی و ساردین

پروتئین بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون، لوبیا، عدس، توفو و آجیل

ادویه های ضد التهاب مانند زنجبیل، سیر، زردچوبه و ریحان

به اشتراک بگذارید