رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در جهان است که از آن برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی استفاده می شود.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک ، کم کربوهیدرات و پرچرب می تواند به کاهش چربی شکم و حتی بهبود برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلالات شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را شرح می دهد و نمونه ای از رژیم کتوژنیک را برای یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده کلی این رژیم این است که کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین زیاد بخورید. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، میزان کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی ها با کربوهیدرات های حذف شده جایگزین می شوند و تقریبا 75 درصد کالری شما از چربی ها تامین می شود. پروتئین حاصل از رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات ها تنها 5 درصد از انرژی مورد نیاز شما را تأمین می کند.

به دلیل محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن چربی را به جای گلوکز منبع اصلی انرژی خود می داند ، این فرآیند کتوز نامیده می شود.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند: کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در اثر کاهش چربی هنگام کاهش قند در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل داشتن کالری زیاد اجتناب کرد ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک در کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چرب است. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن بسیار کمک می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

رژیم گرفتن ممکن است یک کار دلهره آور به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان می کند. برای دستیابی به حالت کتوز و ماندن در همان حالت ، باید مصرف کربوهیدرات ها را کاهش داد. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، راحت تر می توانید به مرحله کتوز برسید و در آنجا بمانید.

انواع مختلف کتوژن ها

این رژیم دارای نسخه های مختلفی است که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: در این نوع رژیم ، میزان کربوهیدراتها کم ، دارای چربی زیاد و پروتئین متوسط ​​است ، یعنی در این نوع 75٪ چربی ، 20٪ پروتئین و فقط 5٪ کربوهیدرات مصرف می شود. از رژیم غذایی
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD: در این روش مجاز است کربوهیدرات ها را به مدت کوتاه بین وعده های غذایی مصرف کنید ، به عنوان مثال ، پس از 5 روز محدودیت ، 2 روز می تواند مصرف کربوهیدرات را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک TKD هدفمند: در این نوع رژیم می توانید هنگام ورزش کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه نوع استاندارد رژیم غذایی است ، اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. درصد مصرف پروتئین در این نوع رژیم ها 35 درصد ، چربی 60 درصد و کربوهیدرات ها همان 5 درصد است.

البته مورد دوم و سوم مورد علاقه ورزشکاران و بدنسازان است.

دیدگاهتان را بنویسید