میوه ای دارویی برای قلب زنان


با افزایش مصرف پتاسیم در خانم ها فشار خون کاهش می یابد و با افزایش مصرف آن چنین عارضه ای در خانم ها مشاهده نمی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، به گفته محققان، غذاهای غنی از پتاسیم شامل انواع سبزیجات، میوه ها، آجیل، لوبیا، لبنیات و ماهی از جمله آووکادو و ماهی آزاد است. اثرات نمک رژیم غذایی به کاهش فشار خون کمک می کند.

لیفرت وگت، پروفسور نفرولوژی بالینی و فیزیولوژی کلیه در دانشگاه مراکز پزشکی آمستردام هلند، می گوید: نشان داده شده است که مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون و افزایش خطر قلبی عروقی می شود. حملات و سکته مغزی.

وی می گوید: توصیه های بهداشتی بر محدود کردن مصرف نمک متمرکز است، اما وقتی رژیم غذایی ما شامل غذاهای فرآوری شده باشد، رسیدن به این هدف دشوار است. پتاسیم به بدن کمک می کند تا سدیم بیشتری از طریق ادرار دفع کند. در مطالعه ما، پتاسیم رژیم غذایی با بیشترین مزایای سلامتی در زنان همراه بود.

این مطالعه شامل تقریباً ۲۵۰۰۰ مرد و زن بریتانیایی ۴۰ تا ۷۹ ساله بود که بخشی از یک مطالعه تحقیقاتی بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۷ بودند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌هایی را درباره عادات سبک زندگی خود تکمیل کردند، نمونه‌های فشار خون و ادرار آن‌ها را آنالیز کردند، و از سطوح سدیم و پتاسیم ادرار برای اندازه‌گیری دریافت رژیم غذایی استفاده شد.

با افزایش مصرف پتاسیم در خانم ها فشار خون کاهش می یابد و با افزایش مصرف آن چنین عارضه ای در خانم ها مشاهده نمی شود.

هر گرم افزایش روزانه پتاسیم با کاهش ۲.۴ میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک در این زنان همراه بود، اما هیچ ارتباطی بین پتاسیم و فشار خون در مردان یافت نشد.

شرکت کنندگان در این مطالعه به طور متوسط ​​۱۹.۵ سال پیگیری شدند (به این معنا که نیمی از آنها بیشتر و نیمی کوتاهتر دنبال شدند). در طول این مدت، ۵۵ درصد از شرکت کنندگان در بیمارستان بستری شدند یا به دلیل بیماری قلبی فوت کردند.

پس از تنظیم فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، شاخص توده بدن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، داروهای کاهنده چربی، دیابت و حمله قلبی یا سکته قبلی، محققان دریافتند افرادی که بیشترین پتاسیم را مصرف می‌کردند، ۱۳ درصد از کمبود پتاسیم را داشتند. . قلب در کمترین میزان دریافت پتاسیم در معرض خطر بیماری قرار دارد.

این مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به مشکلات قلبی در مردان هفت درصد و زنان ۱۱ درصد کمتر است. به گفته محققان، میزان نمک در رژیم غذایی بر رابطه بین پتاسیم و حمله قلبی در هر دو جنس تأثیری ندارد.

فوگت تصریح کرد: نتایج نشان می دهد که پتاسیم به حفظ سلامت قلب کمک می کند، اما زنان بیشتر از مردان سود می برند. ارتباط بین پتاسیم و حوادث قلبی عروقی بدون توجه به مصرف نمک یکسان بود، که نشان می دهد پتاسیم علاوه بر افزایش دفع سدیم، راه های دیگری نیز برای محافظت از قلب دارد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که بزرگسالان حداقل ۳.۵ گرم پتاسیم و کمتر از ۲ گرم سدیم (پنج گرم نمک) در روز مصرف کنند.

یک وعده چهار اونسی موز ۳۷۵ میلی گرم پتاسیم دارد. یک وعده ۵.۵ اونس ماهی سالمون پخته شده ۷۸۰، یک وعده ۵ اونس سیب زمینی ۵۰۰ و یک فنجان شیر ۳۷۵ میلی گرم پتاسیم دارد.

وگت خاطرنشان کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم برای قلب فراتر از محدود کردن نمک و افزایش مصرف پتاسیم است. شرکت های مواد غذایی می توانند با جایگزینی نمک مبتنی بر سدیم معمولی در غذاهای فرآوری شده با نمک پتاسیم کمک کنند. همچنین، همه ما باید غذاهای تازه و فرآوری نشده را ترجیح دهیم، زیرا هم سرشار از پتاسیم هستند و هم نمک کمی دارند.

این یافته ها در ۲۲ ژوئن در مجله قلب اروپا منتشر شد.

به اشتراک بگذارید