یک “سند رسمی” در خانه خود تنظیم کنید! | ایران به اتحادیه بین المللی ثبت کنندگان می پیوندد


رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به تشریح عملکرد سامانه «سند من» پرداخت و تأثیر آن را کاهش تخلفات و اشتباهات دفاتر اسناد رسمی و کاهش هزینه های مختلف مربوط به تنظیم سند دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم; نشست خبری علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ظهر امروز به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد. خندانی در این دیدار با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران انقلاب، درگذشت مهدوی دنغانی، استاد علوم اسلامی دانشگاه‌های اروپا و آمریکا و رئیس اسبق کلارک را تسلیت گفت. تحول و تعالی قوه قضائیه آن را در عرصه فناوری به منصه ظهور رسانده و برنامه ریزی های نظام مندی برای تحقق آن برنامه ریزی شده و در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است.

وی افزود: در مذاکرات برای ساماندهی قوه قضائیه، کانون سردفتران و دفتریاران به عنوان نهادی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، پیشرفت های زیادی حاصل شده است و کشور و دنیا در این زمینه به سمت فناوری حرکت می کنند. موضوع و هوش مصنوعی.” ما در فناوری هستیم.

خندانی افزود: در حال حاضر جلسه محاکمه که قرار است با حضور چند نفر در دادگاه برگزار شود، در حالی که متهم در زندان به سر می برد، در حالی که وکیل در محل است و قاضی در حال رسیدگی به پرونده در دادگاه است، به صورت الکترونیکی انجام می شود. برای استفاده از فناوری های دیجیتال و ایجاد مرکز دینا برای همکاری با قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای رسیدن به اهداف خود اقداماتی انجام داده ایم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: در حوزه الکترونیک یکسری فرآیندها در حال انجام است و به ترتیب در حال راه اندازی است؛ با این سامانه فقط باید امضا و ثبت نام کنند. اثر انگشت. و دفتر آمده است.

وی در تشریح عملکرد سامانه «مستند من» گفت: این سامانه امکان درخواست تنظیم سند رسمی را از طریق فضای مجازی و با گزینه مکان یابی، نزدیکترین ارائه دفتری و حتی امکان تنظیم آن را ارائه می دهد. سند را از طریق پیوند اعتبار سنجی بالا ببرید.” پس از تایید و تایید، امکان تنظیم سند از طریق پیامک به متقاضی اعلام می شود و متقاضی مدارک را تلفنی اسکن و یا عکس می گیرد، تصاویر درخواستی را برای دفتر و متصدی سند ارسال می کند و انجام می دهد. استعلامات لازم به صورت الکترونیکی پرداخت انجام می شود و پیش نویس سند تهیه و برای متقاضی ارسال می شود.

وی ادامه داد: برای اسناد ملکی حداقل سه بار باید به دفتر مراجعه کرد، اما در صورت استفاده از “سند من” فقط یک بار برای امضا و گرفتن اثر انگشت حاضر می شود که تاثیر مثبتی در کاهش خواهد داشت. . هزینه و سفر، حمل و نقل و مصرف سوخت. علاوه بر این، در نتیجه شرایط مشابه شیوع کرونا، خدمات خارج از دفتر در ادارات ارائه می شود و تهدیدات از آن منطقه، تعطیلی و ازدحام باعث کاهش خطر بیماری می شود.

وی تاکید کرد: مشکل حذف کپی اسنادی مانند شناسنامه از نتایج سامانه «سند من» و سایر تبعات بیشتر برای حفظ حرمت مراجعان و کاهش تخلفات در دفاتر اسناد رسمی خواهد بود. استفاده از سامانه «سند من» از هفته جاری در دو استان کشور به صورت آزمایشی اجرا می شود و پس از رفع نواقص احتمالی، سامانه از پایان ماه جاری فراگیر می شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره پویش دفاتر اسناد رسمی گفت: اسکن دفاتر از حدود ۵ ماه پیش آغاز شد. در ۶ استان پویش کامل شده و ۶۰ تا ۸۰ درصد باقی مانده پیشرفت دارد و تا پایان سال اسکن تمامی ادارات به پایان می رسد. پویش دفاتر اسناد رسمی از بروز مشکلات و تخلفات احتمالی جلوگیری می کند. سرقت ها و حوادثی مانند سیل و آتش سوزی ادارات را تهدید می کند که اسکن و تعمیر می شوند تا به هیچ وجه به اسناد آسیب نرسد.

ایران به اتحادیه بین المللی ثبت کنندگان می پیوندد

خندانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت؛ وی گفت: سال هاست که اتحادیه بین المللی ثبت کنندگان با مشارکت ۱۴۵ کشور فعال است. ما چندین دوره در این نشست صنفی حضور داشتیم و در آبان ماه جمهوری اسلامی ایران تصمیم به عضویت در اتحادیه جهانی ثبت نام گرفت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: پس از تصویب و ابلاغ قانون اعطای جواز کسب، بسیاری از همکارانی که می توانستند چند سال دیگر در سمت کلارک بمانند، درخواست بازنشستگی داده اند. در سازمان ثبت احوال دو نوع بازنشستگی داریم: بازنشستگی اجباری پس از ۳۰ سال سابقه خدمت و بازنشستگی پیش از موعد با ۲۵ سال سابقه خدمت. قانون تسهیل در انتقال دفاتر را تسهیل کرد و پس از تصویب این قانون بیش از ۴۰۰ درخواست بازنشستگی در دوره قانونی ما ارائه شد که از این تعداد ۲۳۰ مورد تایید شد و مابقی در دست بررسی است.

خندانی تاکید کرد: این بازنشستگان بر اساس قانون قدیم یعنی ماده ۶۹ قانون سردفتری از دفاتر اسناد رسمی استفاده می کردند و دفتر خود را به فرزندان یا اشخاص دیگر واگذار می کردند. پذیرفته شدگان جدید باید از فیلترهای قانونی اعم از آزمون، آزمون و اطلاعیه عبور کرده و تمامی مراحل لازم برای جذب سردفتر را به جز آزمون عمومی طی کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران برون سپاری گفت: سیاست قوه قضائیه و نظام برون سپاری و نه تنها حاکمیت بلکه واگذاری پرونده ها به مردم است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمان های پیشرو در زمینه برون سپاری است.

وی افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد ثبت شرکت ها به دفاتر واگذار شده، تعرفه ها ثابت است، قوانین نوشته شده و آموزش داده می شود. حدود ۱۰۰ میلیون خدمات در حوزه ثبت شرکت ارائه می شود که در دفاتر قابل انجام است. دفاتر اسناد رسمی به عنوان بخشی از فرآیند ثبت مالکیت فکری برون سپاری می شوند. قبلاً اگر کسی برای تکمیل پرونده خود باید نسخه ای از معادل اصلی را ارائه می کرد، اگر در هر جای کشور بود، باید مستقیماً به تهران می آمد و سند را تحویل می داد. اما اکنون متقاضی در هر نقطه از ایران می تواند بدون نیاز به مراجعه به تهران به نزدیک ترین دفترخانه مراجعه کرده و مدرک درخواستی را معادل اصل آن آنجا ارسال و در اداره ثبت مالکیت معنوی آپلود کند.

وی در بخشی دیگر از تشریح فعالیت های الکترونیکی و برون سپاری برای دفاتر اسناد رسمی گفت: اسناد یک دفترچه بود که تبدیل به سند یک صفحه ای می شد و پس از آماده شدن سند می توانست به پست و پست ارسال شود. دفتر.

خندانی افزود: اما این امکان وجود دارد که پرینت سند در دفترخانه و به محض تنظیم سند به صاحب آن تحویل داده شود. این امکان وجود دارد که فردی در آینده کد دریافت کند و حتی سند را در هر کجا که بخواهد از طریق اینترنت چاپ کند. اما با دادن کد پرینت سند به قاضی دادگاه اخذ می شود و از روند تردد و ارسال آن به کارشناسان خودداری می شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره مسائل مربوط به تنظیم سند برای ایرانیان خارج از کشور گفت: اسناد وکالت نامه، تعهدنامه، این گونه اسناد را می توان به کنسولگری های سایر کشورهای جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد. اجرای همین قانون مشکلات عجیبی دارد. به عنوان مثال ما در کانادا کنسولگری و سفارت نداریم، تعداد ایرانیان مقیم این کشور زیاد است و همراهان باید برای حضور در کنسولگری ایران به کشور دیگری بروند تا مدارک و مدارک خود را تهیه کنند. آن کشورها، گران است. البته برای تهیه سند در کنسولگری هزینه زیادی می طلبد.

وی ادامه داد: برخی مواقع در اسناد تنظیمی کنسولگری ها موارد قانونی رعایت نمی شود و سردفتر در ایران آن را تایید نمی کند و برمی گرداند که باید دوباره روال انجام شود. به دلیل این مسائل، در مرحله دوم اجرای سامانه «سند من»، ایرانیان می توانند از طریق امضای الکترونیکی به دفاتر داخل کشور متصل شده و سند را تنظیم کنند که باید ارائه شود.

وی با بیان اینکه عملکرد «سند من» قابل کنترل و نظارت است و متقاضی می تواند مراحل تهیه سند را از سازمان ثبت احوال پیگیری کند، خندید، خاطرنشان کرد: ممکن است بسیاری از سامانه ها و سامانه ها با حملات سایبری مواجه شوند، اما این امر تأکیدی بر این واقعیت است که «من» زیرساخت های سند “در سامانه الکترونیکی سازمان ثبت به خوبی تجهیز شده است. قوی است.

۱۴۰۱ آزمون سردفتری انجام می شود

وی در بخشی دیگر از این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص زمان برگزاری آزمون سردفتری در سال ۱۴۰۱، گفت: طبق قانون صدور مجوز، مجلس و شورای نگهبان این موضوع را نشنیده اند.

خندانی افزود: بر اساس آخرین بررسی های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سراسر کشور، حوزه های ثبتی نیازی به راه اندازی دفتر جدید اعلام نکرده اند و به دلیل اینکه حتی نیمی از کنکور ۹۷ را درخواست کرده اند، پرداخت و یا جابجا کنند. آنها ۳ میلیون تومان درآمد خالص دارند.» ما نیازی به ایجاد یا انتخاب ثبت نام جدید نمی بینیم، بلکه باید طبق قانون بازرسی کنیم. آزمون سردفتری ۱۴۰۱ برگزار می شود، اما شرایط اولیه برای ایجاد بهترین استاندارد برای انتخاب و جذب دفاتر ارزیابی و زمان برگزاری آزمون توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام می شود.

ساماندهی مشاوران املاک و خودرو

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه این انجمن در دستور کار ساماندهی مشاوران املاک و خودرو قرار دارد، گفت: توصیه هایی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و این سازمان، قوه قضاییه داریم. ” واقعیت کلی این است که مشاوران املاک و خودرو اختیار تنظیم سند را ندارند.

وی افزود: در قانون تجارت مشکل دلالی تعریف شده است و مشاوران املاک و خودرو باید در این زمینه فعالیت کنند و طرفین معامله را معرفی کنند و هر زمان که کار با قرارداد موافق باشد قرارداد تنظیم کنند. یکی از مزایای تنظیم سند در دفاتر ممنوعیت معاملات و افزایش آگاهی زندانیان و زندانیان است.

وی تاکید کرد: ساماندهی مشاوران املاک و خودرو در استان های داوطلب با پایلوت و پایلوت آغاز می شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پایان با بیان اینکه در تهران ۳۱ شورای حوزه انتخابیه و ۱۷۰۰ سردفتر وجود دارد که از نظر حجم و نیروی انسانی قابل مقایسه نیستند، از تقسیم بندی ثبت مهریه و قدرت اراده خبر داد. ، ثبت نام در دفاتر اسناد رسمی.

اشتراک گذاری