آناتومی بدن شیر و ساختار اعضای بدن این شکارچی قدرتمند


شیر حیوانی با جثه بزرگ و وزن حدود ۱۷۰-۱۹۰ کیلوگرم است و ارتفاع شانه اش ۲۰ سانتی متر از ببر بلندتر است. این حیوان در اطراف سر و گردن دارای موهای تقریبا بلندی به اسم یال است. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با آناتومی بدن شیر آشنا نماییم.

آشنایی مختصر با آناتومی بدن شیر

یکی از قوی ترین حیوانات روی کره زمین شیر است که جزو حیوانات شکارچی نیز محسوب می شود. این حیوان به خانواده گربه سانان بزرگ جثه تعلق دارد. حیوان شیر به صورت گروهی و همراه با گله زندگی می کند و در هر گله هر یک از شیرها وظیفه مخصوص دارد. این حیوان موجودی قدرت طلب بوده و به هیچ وجه قلمرو خود را با دیگران شریک نمی شود.

اغلب شیرها در نواحی گرم دشتی افریقا زیست دارند و تنها تعداد کمی از آن ها در جنگل گیر در گچرات هند مشاهده می شوند. شیر طعمه های مختلفی را به عنوان غذا در نظر می گیرد که بیشتر جفت سم سانان بومی افریقا و ندرتا جانداران بزرگی مانند زرافه و فیل هستند.

با این که در گذشته حیوان شیر در افریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا از جمله ایران به وفور دیده می شد ولی امروزه تعداد کمی از این حیوان در افریقا و آسیا باقی مانده و جمعیت شیرها رو به کاهش است. حیوان شیر ساختار اجتماعی معینی نداشته و در جامعه ای برابر و بدون رده بندی زیست دارد.

این حیوان به صورت گروهی شکار انجام می دهد و بیشتر شیرهای ماده شکارچی هستند. با آن که شیرهای نر شکار نمی کنند ولی وظیفه محافظت از گروه و قلمرو را بر عهده دارند ولی شیر نر نیز می تواند به شکار بپردازد. در ضمن میزان موفقیت هر دو جنس تقریبا یکسان است.

قلمرو شیر می تواند تا ۲۶۰ کیلومتر مربع را در بر بگیرید. این حیوان نسبت به گربه های دیگر این خانواده وزن و حثه بیشتری دارد.

به طور کلی شیر جزو بلندقامت ترین گربه سانان هم به شمار می رود و ارتفاع شانه هایش ۲۰ سانتی متر از ببر بلندتر می باشد. بعد از شیر ببر دومین گربه سان بزرگ جثه از نظر اندازه و وزن می باشد. در ادامه مطلب قصد داریم مختصری به آناتومی بدن شیر اشاره نماییم.

جمجمه شیر شبیه جمجمه ببر است ولی قسمت جلویی آن غالبا خیلی صاف تر بوده و دهان های تنفسی بزرگتری دارد. در اکثر موارد اختلاف بین آرواره پایینی در دو جانور تعلق یک جمجمه به هر کدام از این حیوانات را به سادگی مشخص می نماید. وزن شیر حدود ۱۷۰-۱۹۰ کیلوگرم یا بیشتر است.

دم حیوان شیر بلند بوده و دارای پنجه های بزرگ و دندان های تیز است. جنس نر این حیوان در اطراف سر و گردن دارای موهای تقریبا بلندی به اسم یال است. اندازه یال در نژادهای مختلف شیر تفاوت دارد. جنس ماده فاقد یال است. معمولا رنگ حیوان شیر طلایی، قهوه ای روشن و قهوه ای تیره است.

همانطور که اشاره شد این پستاندار گوشتخوار از سرده پلنگ سانان و خانواده گربه سانان می باشد. بدن شیر بزرگ بوده و وزن آن در برخی گونه های جنس نر به ۲۵۰ کیلوگرم نیز می رسد. شیر به دلیل بدن بزرگ و چالاکی که در شکار دارد به سلطان جنگل ملقب است.

شیر در جنس نر معمولا تا ۲۷۰ سانتی متر و در جنس ماده تا ۲۴۰ سانتی متر رشد می کند. اصلی ترین ویژگی مشترک بین هر دو جنس نر و ماده این حیوان آن است که دم در انتها شکل گلوله وار و پشمی پیدا می کند. در برخی گونه های شیر این گلوله پشمی انتهای مهره های دمی که تقریبا ۵ میلی متر است را می پوشاند.

شیر تنها گربه سانی است که در انتهای دم دارای چنین بخش معینی بوده ولی کارایی آن تا به حال مشخص نشده است. این گلوله در بدو تولد وجود ندارد و در اواسط ماه پنجم زندگی پدیدار شده و در ۷ ماهی تشخیص پذیر است.

ارتفاع شانه در شیرهای نر به ۱۶۵ سانتی متر و در شیرهای ماده به حداقل ۱۱۰ سانتی متر می رسد. همچنین اندازه طول دم در شیر جنس نر حدود ۱۰۵–۹۰ سانتی متر و در شیر ماده حدود ۱۰۰–۷۰ سانتی متر می باشد.

در پایان اگر علاقمند هستید با آناتومی بدن شتر و آناتومی بدن آفتاب پرست آشنا شوید روی لینک ها کلیک کنید.

منبع :

برچسب :



Source link