برخی از میکروب های روده ممکن است مدت ها قبل از شروع اولین علائم در مورد بیماری آلزایمر هشدار دهند


میکروبیوم: برخی از میکروب های روده ممکن است مدت ها قبل از شروع اولین علائم در مورد بیماری آلزایمر هشدار دهند.

اعتبار: sfam_photo/Shutterstock

اگر میکروب های روده شما می توانند به عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل کنند و به شما هشدار دهند که ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا شوید، چه؟ این ممکن است بعید به نظر برسد، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که برخی از میکروب‌ها در افرادی که علائم اولیه بیماری را دارند، شایع‌تر هستند و به یک روش بالقوه جدید برای تشخیص بیماری اشاره می‌کنند که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

میکروبیوم روده مجموعه ای از میکروب ها شامل باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها در روده است. تصور می شود که داشتن جمعیت های متنوع از میکروب ها برای سلامت کلی ما مهم است. با این حال، در شرایط خاص، میکروبیوم روده همچنین می تواند حاوی میکروب هایی باشد که برای سلامتی ما مضر هستند.

در آلزایمر، دو پروتئین به نام های آمیلوئید بتا و تاو به طور غیر طبیعی در مغز تجمع می یابند. وجود آنها منجر به از دست دادن مشخصه حافظه و زوال شناختی مرتبط با این بیماری می شود و علائم با گذشت زمان بدتر می شود.

مشخص است که آمیلوئید بتا و تاو مدت ها قبل از شروع علائم آلزایمر شروع به تجمع می کنند. در این مرحله (معروف به “مرحله پیش بالینی”) است که محققان تغییراتی را در میکروبیوم روده مشاهده کردند.

محققان تفاوت های مشخصی در پروفایل میکروبیوم روده افراد مسن با و بدون علائم آلزایمر پیش بالینی پیدا کردند. در افرادی که علائم آلزایمر پیش بالینی داشتند، به نظر می‌رسید که تفاوت‌ها در میکروبیوم روده با تجمع پروتئین‌های آمیلوئید بتا و تاو در مغز مرتبط باشد.

پزشکان در حال حاضر برای ارزیابی اینکه آیا ممکن است فردی به آلزایمر پیش بالینی مبتلا باشد، بر نتایج آزمایش‌های تشخیصی مختلف تکیه می‌کنند. محققان این نتایج را با داده‌های میکروبیوم روده شرکت‌کننده ترکیب کردند و آن را در یک الگوریتم یادگیری ماشین قرار دادند، یک برنامه رایانه‌ای که می‌تواند بر اساس داده‌هایی که شما به آن می‌دهید پیش‌بینی کند.

آنها دریافتند که گنجاندن داده های میکروبیوم روده توانایی الگوریتم را برای تشخیص دقیق آلزایمر پیش بالینی بهبود می بخشد. این مورد حتی زمانی که تمام داده‌های تست تشخیصی گنجانده نشده بود، باقی می‌ماند.

برخی از آزمایش‌های تشخیصی برای آلزایمر پیش بالینی ممکن است ناخوشایند باشند، مانند سوراخ کمری، یا به فناوری‌های گران‌قیمت تصویربرداری، مانند اسکنرهای تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) تکیه می‌کنند که دسترسی به آن در سطح جهانی نابرابر شناخته شده است.

ایده تجزیه و تحلیل میکروبیوم روده یک فرد، که فقط به نمونه مدفوع (مثل) نیاز دارد، برای ارزیابی خطر ابتلا به این بیماری جذاب است. این روشی غیرتهاجمی و در دسترس برای شناسایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر در مراحل اولیه هستند ارائه می دهد و به آنها زمان بیشتری برای برنامه ریزی و آمادگی برای آینده می دهد.

با این حال، باید توجه داشت که بهبودی که توسط این مطالعه در پیش‌بینی آلزایمر پیش‌بالینی با گنجاندن داده‌های میکروبیوم روده به دست آمد، بسیار کم بود. بنابراین، در حالی که تجزیه و تحلیل داده های میکروبیوم روده ممکن است مکمل روش های موجود برای تشخیص آلزایمر پیش بالینی باشد، هنوز نمی تواند جایگزین آنها شود.

یافته کنجکاو

به طور غیر منتظره، برخی از گونه هایی که با علائم آلزایمر پیش بالینی مرتبط هستند، قبلاً تصور می شد که برای سلامت انسان مفید هستند. یکی از موارد شناسایی شده، باکتری معروف به Faecalibacterium prausnitzii (F. prausnitzii) است که در مطالعه قبلی مشخص شده بود که در میکروبیوم روده افراد شایع تر است. بدون آلزایمر در مقایسه با مبتلایان به این بیماری.

مشخص نیست که چرا میکروب هایی که به طور بالقوه مفید در نظر گرفته می شوند با افرادی که علائم آلزایمر پیش بالینی داشتند، در مقایسه با آنهایی که از نظر شناختی سالم بودند، مرتبط بودند.

یک توضیح ممکن است مرحله بیماری باشد. مهم است که بدانیم هر کسی که علائم آلزایمر پیش بالینی را دارد به خود آلزایمر مبتلا نخواهد شد. ممکن است تغییراتی در میکروبیوم روده ایجاد شود که در مراحل بعدی بیماری رخ دهد، مانند از دست دادن F. prausnitzii.

اگرچه ممکن است نتیجه گیری شود که میکروب های روده که با علائم آلزایمر پیش بالینی مرتبط هستند نیز در ایجاد این بیماری نقش دارند، اما این مطالعه هیچ مدرکی دال بر رابطه علت و معلولی ارائه نمی دهد.

با این حال، اگر بتوان ارتباط برقرار کرد، این احتمال هیجان انگیز را باز می کند که درمان های آتی برای آلزایمر ممکن است میکروب های روده ما را هدف قرار دهند.

اطلاعات بیشتر:
Aura L. Ferreiro و همکاران، ترکیب میکروبیوم روده ممکن است نشانگر بیماری آلزایمر پیش بالینی باشد. پزشکی ترجمه علوم (2023). DOI: 10.1126/scitranslmed.abo2984

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: میکروبیوم: برخی از میکروب های روده ممکن است مدت ها قبل از شروع اولین علائم بیماری آلزایمر را هشدار دهند (2023، 25 ژوئن) در 25 ژوئن 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-06-microbiome-gut-microbes-alzheimer- بازیابی شده است. بیماری.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.