خواص ادویه زعتر و کاربردهای این ادویه پرفایده


زعتر ادویه ای بسیار خوش طعم و خوش عطر است که در کشورهای خاورمیانه از جمله مراکش، لبنان، سوریه، عراق و … طرفداران بسیار زیادی دارد. ادویه زعتر ترکیبی از سبزیجات خشک مثل کنجد بو داده و آویشن کوهی است. این ادویه عطر و طعم گیاهی با حس گرم و عمیق دارد و جهت تقویت طعم و عطر سبزیجات و گوشت مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه، به عنوان یک ادویه ترکیبی بر روی غذا ریخته شده و عطر و طعم فوق العاده ای به آن می بخشد. در ادامه مطلب به خواص ادویه زعتر خواهیم پرداخت.

آشنایی با ادویه زعتر

ماهیت ادویه زعتر به قسمت شرقی مدیترانه و گیاهی به نام زعتر در مصر باستان باز می گردد. معنی زعتر همان آویشن است، اما ادویه زعتر، علاوه بر آویشن کوهی حاوی ترکیبات مختلفی مثل سماق، کنجد، آرد نخودچی، پودر گردو، مرزنجوش، رازیانه، پودر گشنیز، و … است. ترکیب این مواد، ادویه ای خوش طعم و خوش عطر را تشکیل داده که طبعی گرم دارد و جهت تعدیل طبع سرد برخی غذاها و کاهش خطر بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص فوق العاده ادویه زعتر

نگاهی به خواص ادویه زعتر

ادویه زعتر علاوه بر این که به عنوان یک طعم دهنده در غذاها به کار می رود، از خواص درمانی بی شماری برخوردار است. از مهم ترین خواص ادویه زعتر می توان به افزایش گردش خون، تقویت سلامت پوست، درمان بیماری های مزمن، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب، تقویت حافظه، بهبود خلق و خوی، ایجاد استخوان های قوی، پاکسازی مجاری دستگاه تنفسی و تقویت انرژی اشاره کرد. برخی از مهم ترین خواص ادویه زعتر در ادامه آمده است:

۱. درمان بیماری های مزمن

کوئرستین یکی از مهم ترین ترکیبات موجود در ادویه زعتر است که به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کرده و مانع از گسترش سلول های سرطانی در بدن می شود. به همین خاطر مصرف زعتر از بدن در برابر انواع سرطان ها و بیماری های مزمن محفاظت می کند.

نگاهی به خواص ادویه زعتر

۲. تأمین انرژی مورد نیاز بدن

ادویه زعتر حاوی مقادیر بسیار زیادی پلی فنول و فلانوئید است که باعث تقویت متابولیسم و عملکرد کلی بدن می شود. به علاوه این ادویه دارای منیزیم بوده که در بهبود کیفیت خواب تأثیرگذار است.

۳. بهبود التهاب

ادویه زعتر قادر به درمان مفاصل آسیب دیده و گزیدگی است و التهاب در نواحی مختلف بدن را کاهش می دهد. استفاده از این ادویه در کنار انواع غذاها به درمان بیماری هایی مانند مجاری تنفسی، آرتروز، نقرس و مشکلات معده کمک می کند.

۴. تقویت روحیه

مطالعات مختلف نشان می دهند که ادویه زعتر به کاهش افسردگی و بهبود خلق و خو کمک می کند. چرا که آویشن کوهی و پونه که از ترکیبات اصلی این ادویه می باشند، دارای ماده ای به نام فنول هستند که بر هورمون های تنظیم کننده خلق و خو تأثیر داشته و موجب بهبود آن می شوند.

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

ادویه زعتر از خواص ضد قارچی، ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی برخوردار است که به پاکسازی سیستم عصبی، تنفسی، روده و پوست کمک می کند.

خواص درمانی ادویه زعتر

۶. سلامت پوست

خواص ضد التهابی زعتر به کاهش التهاب و رفع جای جوش و انواع زخم کمک می کند. از سوی دیگر این ادویه از پیری پوست جلوگیری کرده و پوست را شاداب و درخشان می کند.

۷. بهبود عملکرد سیستم تنفسی

زعتر را می توانید به صورت چای دم کنید و از خواص خلط آوری و پاکسازی مجاری تنفسی آن بهره مند شوید. آویشن موجود در این ادویه به پاکسازی مجاری تنفسی از انواع آلودگی ها کمک می کند. هم چنین مصرف این ادویه به خاطر برخورداری از خواص تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن، از ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی جلوگیری می کند.

۸. سلامت استخوان

ادویه زعتر سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم و مس است که مصرف به موقع و منظم آن از پوکی استخوان و تخریب آن ها جلوگیری می کند.

۹. بهبود گردش خون

ادویه زعتر حاوی مقادیر زیادی آهن است که همین موضوع باعث بهبود گردش خون و رسیدن اکسیژن کافی به سلول های بدن می شود. در واقع وجود آهن برای ساخت هموگلبین ضروری است.

ادویه زعتر چه خواصی دارد؟

طرز پخت نان زعتر

یکی از موارد مصرف ادویه زعتر، تهیه نان زعتر است که در ادامه دستور پخت آن ذکر شده است.

یک دوم پیمانه شیر ولرم را با ۲۰ گرم کره و یک تخم مرغ ترکیب کنید. سپس یک قاشق چای خوری مایه خمیر و دو قاشق چای خوری شکر به آن اضافه کنید. به تدریج آرد را به مواد به دست آمده اضافه کرده و خوب هم بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که خمیر شما نرم و لطیف شده و به دست نچسبد.

خمیر به دست آمده را به مدت ۵ دقیقه خوب ورز دهید. سپس روی آن را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۹۰ دقیقه استراحت کند. یک هشتم پیمانه روغن زیتون را با سه الی چهار قاشق چای خوری ادویه زعتر ترکیب کنید. هم چنین می توانید مقداری پودر گردو نیز به این ترکیبات اضافه کنید. پس از تمام شدن زمان استراحت خمیر، سطح کار را چرب و آردپاشی کنید. خمیر را روی سطح کار پهن کرده و ترکیب روغن زیتون و زعتر را بر روی آن بریزید. خمیر را رول کرده، برش زده و با فاصله بر روی کاغذ روغنی درون سینی فر قرار دهید. در پایان نان را به مدت ۲۰ دقیقه در فر ۱۸۰ درجه بپزید و اجازه دهید روی آن طلایی شود.

خواص ادویه زعتر و روش مصرف آن

کاربردهای ادویه زعتر

ادویه زعتر کاربردهای مختلفی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • درمان بیماری های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس
  • کمک به هضم بهتر غذا
  • درمان محل گزدیدگی حشرات
  • رفع مشکلات
  • درمان چشم صورتی و ورم ملتحمه
  • پیشگیری از واکنش های آلرژیک
  • درمان مشکلات معده، گلودرد و سیاه سرفه
  • کاهش انگل های داخلی و پاکسازی داخلی بدن

منبع :

برچسب :



Source link