آیا خوردن بوقلمون می تواند کولیت را کاهش دهد؟ مطالعه نشان می دهد که تریپتوفان اضافی می تواند خطر عودهای بعدی را کاهش دهد


آیا خوردن بوقلمون می تواند کولیت را کاهش دهد؟

مقدار L-Trp رژیم غذایی، تعداد سلول های CD4+ T کولون را از طریق مسیر AhR-GPR15 تعیین می کند. اعتبار: ارتباطات طبیعت (2023). DOI: 10.1038/s41467-023-43211-4

شکرگزاری اغلب زمانی است که به شکم خود فکر کنید. برای کسانی که بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو دارند، ضیافت می تواند با استرس همراه باشد، حتی زمانی که غذا محرک علائم دردناک نباشد. تحقیقات جدید بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که برخی از غذاها – به ویژه غذاهای سرشار از تریپتوفان مانند بوقلمون، گوشت خوک، آجیل و دانه‌ها – می‌توانند خطر عود کولیت را کاهش دهند. این یافته ها به یک روش غیرتهاجمی برای بهبود مدیریت طولانی مدت کولیت اشاره می کند، در صورتی که نتایج در افراد تایید شود.

سانگوون کیم، نویسنده ارشد، استادیار ایمونولوژی در دانشگاه توماس جفرسون، می‌گوید: «اگرچه درمان‌هایی برای کولیت اولسراتیو وجود دارد، اما همه به آن‌ها پاسخ نمی‌دهند. این بیماری تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی دارد و می تواند منجر به جراحی برای برداشتن روده بزرگ یا سرطان شود. این تحقیق هفته گذشته در منتشر شد ارتباطات طبیعت

از آنجایی که کولیت اولسراتیو ناشی از التهاب پوشش داخلی روده بزرگ و راست روده است، دکتر کیم و همکارانش به دنبال راه هایی برای خنک کردن بافت ملتهب بودند. آنها بر روی گروهی از سلول های ایمنی به نام سلول های تنظیم کننده T (T-reg) تمرکز کردند که می توانند به شکستن چرخه التهاب کمک کنند. اگر آنها می توانستند سلول های T-reg بیشتری را به روده بزرگ برسانند، شاید بتوانند التهابی را که باعث کولیت می شود کاهش دهند.

تیم دکتر کیم در مورد چگونگی جذب سلول های T-reg فکر کردند و گیرنده خاصی را روی سطح سلول های T-reg یافتند که مانند آهنربایی برای روده بزرگ عمل می کند. سلول های T-reg هر چه تعداد بیشتری از این گیرنده به نام CPR15 داشته باشند، به شدت به سمت روده بزرگ جذب می شوند. بنابراین آن‌ها به دنبال مولکول‌هایی بودند که می‌توانند سلول‌های T-reg را برای افزایش قدرت آهنربا، GPR15 بیشتری تولید کنند. آنها دریافتند تریپتوفان – یا یکی از مولکول هایی که تریپتوفان در بدن به آن تجزیه می شود – می تواند این گیرنده ها به نام GPR15 را افزایش دهد.

محققان برای آزمایش اینکه آیا این مولکول‌ها می‌توانند کولیت را کنترل کنند یا خیر، تریپتوفان را در رژیم غذایی موش‌ها طی دو هفته تکمیل کردند. آنها شاهد افزایش دو برابری سلول های T-reg سرکوب کننده التهاب در بافت روده بزرگ در مقایسه با موش هایی بودند که تریپتوفان اضافی تغذیه نشده بودند.

تیم دکتر کیم همچنین شاهد کاهش علائم کولیت بودند. علاوه بر این، به نظر می‌رسید که این اثرات حداقل یک هفته پس از حذف تریپتوفان از رژیم غذایی باقی می‌ماند. دکتر کیم که همچنین یک محقق در مرکز سرطان سیدنی کیمل – جفرسون هلث است، توضیح داد: “در زمان انسان ممکن است به یک ماه سود تبدیل شود.”

با این حال، هنگامی که تریپتوفان در طول عود کولیت به موش ها داده شد، سود کمی داشت، نشان می دهد که این تغییر رژیم غذایی ممکن است تنها در پیشگیری از عودهای بعدی موثر باشد تا درمان آنها.

در یک یافته تصادفی، محققان در حالی که به دنبال مولکول‌هایی بودند که می‌توانند GPR15 را افزایش دهند، به مولکولی برخورد کردند که به توضیح اینکه چرا به نظر می‌رسد سیگار کشیدن در برابر کولیت محافظت می‌کند، برخورد کردند. محققان مدت‌ها مشاهده کرده‌اند که افرادی که سیگار می‌کشند نسبت به عموم مردم کمتر دچار کولیت اولسراتیو می‌شوند.

تیم دکتر کیم مولکولی را یافتند که در دود رایج است – از سیگار و باربیکیو به طور یکسان – که همچنین می‌تواند سطح GPR15 را در سلول‌های T-reg افزایش دهد. دکتر کیم می گوید.

در آینده، محققان قصد دارند آزمایش کنند که آیا می توان این نتایج را برای افراد مبتلا به کولیت ترجمه کرد یا خیر. مکمل تریپتوفان تا زمانی که دوز آن از 100 میلی گرم در روز تجاوز نکند بی خطر در نظر گرفته می شود. دکتر کیم با استفاده از داده های موش به عنوان راهنما، انتظار دارد که 100 میلی گرم می تواند برای مشاهده تأثیر آن در انسان کافی باشد و در حال برنامه ریزی برای آزمایش های بیشتر در آزمایشات بالینی است.

اطلاعات بیشتر:
Nguyen T. Van و همکاران، مصرف L-Tryptophan رژیمی، تعداد سلول‌های T تنظیم‌کننده کولون و حساسیت به کولیت را از طریق GPR15 تعیین می‌کند. ارتباطات طبیعت (2023). DOI: 10.1038/s41467-023-43211-4

ارائه شده توسط دانشگاه توماس جفرسون

نقل قول: آیا خوردن بوقلمون می تواند کولیت را کاهش دهد؟ مطالعه نشان می‌دهد که تریپتوفان اضافی می‌تواند خطر عودهای آینده را کاهش دهد (2023، 21 نوامبر) بازیابی شده در 21 نوامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-11-turkey-ease-colitis-extra-tryptophan.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.