آیا صدای رنگی واقعا می تواند خواب ما را بهبود بخشد؟


خواب

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

از هر چهار نفر یک نفر از نوعی اختلال خواب رنج می برد – بی خوابی، آپنه خواب، نارکولپسی، پرخوابی، سندرم پای بی قرار. و برای یک چهارم آنها هیچ راه حل موثر و بلندمدتی وجود ندارد. یک مسئله بهداشت عمومی است.

افراد فقیر بازاری جذاب برای صنایع خصوصی هستند که همیشه به دنبال فرصت های جدید سودآور هستند. راه‌حل‌های فناوری بی‌شماری در حال حاضر وجود دارد که به ما کمک می‌کند تا راحت بخوابیم: تشک‌های متصل به وب، ملافه‌هایی که دما را تنظیم می‌کنند، برنامه‌هایی که چرخه‌های خواب را تحلیل می‌کنند و غیره.

همچنین دستگاه هایی وجود دارند که “نویز رنگی” تولید می کنند، خواه نویز سفید باشد، که تمام فرکانس های شنیداری را ترکیب می کند. نویز صورتی، که فرکانس های پایین تر را تقویت می کند و فرکانس های بالاتر را کاهش می دهد. یا نویز قهوه ای، که با شدت بیشتری به سمت فرکانس های پایین منحرف می شود.

شرکت هایی که این دستگاه ها را می فروشند ادعا می کنند که سرمایه گذاری در یک دستگاه صوتی با کیفیت می تواند به شما کمک کند که به خواب بروید و بخوابید. اما آیا حقیقت دارد؟ آیا واقعاً تحریک شنوایی می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد؟

جولی کریر، استاد دپارتمان روانشناسی دانشگاه مونترال و محقق مرکز تحقیقات پیشرفته در پزشکی خواب در Hôpital du Sacré-Cœur de Montréal، این موضوع را بررسی کرده است.

مهم هوشیار ماندن است

اول، برخی از اصول.

در حالی که هوشیاری افراد در طول خواب کاهش می یابد، سیستم شنوایی آنها به ارزیابی صداهای موجود در محیط ادامه می دهد. کریر خاطرنشان کرد: برای مغز مهم است که هوشیار بماند، زیرا خواب یک حالت آسیب پذیری شدید است و شما باید بتوانید به خطرات واکنش نشان دهید.

در طول “خواب عمیق با موج آهسته”، یک الکتروانسفالوگرام (EEG) امواج آهسته با دامنه بزرگ را در مغز نشان می دهد. کریر توضیح داد: به نظر می رسد که مغز در حال کند شدن است، اما در واقع به صورت امواج کار می کند.

وقتی موج بالا می‌رود، فعالیت مغزی زیادی وجود دارد و وقتی پایین می‌آید، دندریت‌های عصبی هیپرپلاریزه می‌شوند. بنابراین مغز بین فعالیت و سکون متناوب می‌شود.

شناخته شده است که مغز در هنگام خواب به صدا پاسخ می دهد. حدود 10 سال پیش ثابت شد که برخی از سیگنال های شنوایی امواج آهسته تری را در مغز خواب ایجاد می کنند. با این حال، این فقط با سیگنال های بسیار کوتاهی که دقیقاً در زمان مناسب ارسال می شوند، یعنی در شیب رو به بالا موج، زمانی که فعالیت مغزی قابل توجهی وجود دارد، کار می کند. و مغز باید به EEG متصل باشد.

آیا این بدان معناست که امواج مغزی را می توان به طور مصنوعی توسط صداها القا کرد؟

تکرار آزمایش

کریر و تیمش آزمایش ده ساله را در آزمایشگاه خود تکرار کردند و به همان نتیجه رسیدند: یک سیگنال صوتی دقیق در واقع می تواند سیستم عصبی را برای تولید امواج آهسته تحریک کند.

کریر گفت: «ما بسیار هیجان‌زده بودیم، زیرا در طول خواب با موج آهسته، دوک‌های خواب نیز وجود دارند که امواج کوچک سریع‌تری هستند و این دو نوع موج، امواج آهسته و دوک‌های خواب، مرتبط هستند. با انعطاف پذیری مغز، تثبیت حافظه و خواب عمیق تر.”

به نظر می رسید که این یک مسیر امیدوارکننده برای تحقیق باشد، به ویژه در زمینه جمعیت سالخورده. با این حال، پس از چندین سال تحقیق، نتایج ناامید کننده بوده است. حامل گفت.

“ما توانستیم امواج آهسته و دوک های خواب را افزایش دهیم و عملکردی را که درست قبل از خواب آموختیم را بهبود بخشیم، اما نتوانستیم به وضوح نشان دهیم که این امواج کاملاً همان عملکردهای امواج “طبیعی” را انجام می دهند.

“تاثیر بر حافظه به اندازه کافی قابل توجه نیست که ما بتوانیم این رویکرد را برای افراد مسن مبتلا به از دست دادن حافظه توصیه کنیم. در این مرحله ما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این امواج می تواند کیفیت خواب را در فردی که از بی خوابی رنج می برد بهبود بخشد، نداریم.”

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

بنابراین شواهد علمی مبنی بر اینکه صدا یا صداها می توانند با تأثیر بر امواج مغزی خواب را بهبود بخشند، نازک هستند. کریر خاطرنشان کرد، با این حال، هر چیزی که اثر آرام بخش داشته باشد، مانند نویز سفید یا موسیقی، می تواند به برخی افراد کمک کند.

او گفت: «چیزی که به نظر من بسیار ناراحت کننده است این است که کسب و کارها از افرادی سوء استفاده می کنند که حاضرند مبالغ هنگفتی را برای حل اختلالات خواب خود بپردازند؛ آنها از ناراحتی خود پول می گیرند.

کریر معتقد است که برای یافتن راه حل های مبتنی بر علم باید در تحقیقات خواب سرمایه گذاری بیشتری کرد. او گفت که کیفیت خواب باید یک اولویت بهداشت عمومی باشد، راه حل های موجود مانند درمان شناختی-رفتاری برای درمان بی خوابی باید در دسترس تر باشد.

ارائه شده توسط دانشگاه مونترال

نقل قول: آیا صدای رنگی واقعا می تواند خواب ما را بهبود بخشد؟ (2024، 30 ژانویه) در 30 ژانویه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-01-noise.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.