اختلال شناختی در نوزادان نارس در زمان ترخیص از NICU قابل پیش بینی است.


اختلال شناختی در نوزادان نارس در زمان ترخیص از NICU قابل پیش بینی است.

نوزادانی که از خانه مرخص نمی شدند به بیمارستان یا واحد دیگری یا مراقبت در منزل مرخص شدند. CPAP نشان دهنده فشار مثبت مداوم راه هوایی است. HFOV، تهویه نوسانی با فرکانس بالا؛ ICH، خونریزی داخل جمجمه؛ IVH، خونریزی داخل بطنی؛ NR، احیای نوزادان. اعتبار: شبکه JAMA باز است (2023). DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2023.49111

اختلال شناختی در میان کودکان پیش دبستانی که خیلی زود به دنیا می آیند را می توان در هنگام ترخیص از مراقبت های نوزادی پیش بینی کرد. این بر اساس مطالعه ای از مؤسسه کارولینسکا، سوئد، و دانشگاه کالج کورک، ایرلند، منتشر شده در ژورنال است. شبکه JAMA باز است.

بر اساس داده های ثبت کیفیت نوزادان سوئد، محققان 90 ویژگی را در طول بارداری، زایمان و مراقبت از نوزادان کودکان سوئدی که نارس متولد شده اند، در هفته های 22 تا 31 بارداری ترسیم کرده اند. محققان از یادگیری ماشینی (AI) برای شناسایی مهم ترین عوامل خطر برای تاخیر در رشد شناختی استفاده کردند. در مجموع، این مطالعه شامل 1062 نوزاد نارس با میانگین وزن تولد 880 گرم بود که همه آنها در سن 2 سالگی از نظر روانشناسی برای نتایج شناختی آزمایش شده بودند.

با استفاده از یادگیری ماشینی، 64 مورد از 90 ویژگی، شرایط نوزادی و قرار گرفتن در معرض آنها رد شد زیرا با رشد آینده کودک مرتبط نبودند. با تجزیه و تحلیل 26 عامل خطر باقی مانده در یک مدل پیش بینی، 19 از 20 نوزاد نارس (93٪) که بعداً رشد شناختی تاخیری را نشان می دهند، می توانند در زمان ترخیص از NICU شناسایی شوند.

از قبل مشخص شده است که کودکانی که خیلی زودتر از موعد متولد می شوند در معرض خطر مشکلات شناختی بعدی قرار دارند. با این حال، در حال حاضر پیش‌بینی در سطح فردی دشوار است که کدام کودکان بیشتر در معرض خطر هستند و کدام کودکان از مداخلات پیشگیرانه بیشتر سود می‌برند.

“این یک گام مهم در جهت مناسب سازی مداخلات پیشگیرانه برای نیازمندترین کودکانی است که در حال حاضر پس از ترخیص از مراقبت های ویژه نوزادان. کمک موثری امروزه در دسترس است، اما اغلب بسیار نیازمند منابع است و بنابراین ممکن است برای همه در دسترس نباشد. بنابراین، جدید میکائیل نورمن، پروفسور اطفال در دپارتمان علوم بالینی، مداخله و فناوری، مؤسسه کارولینسکا، استکهلم، سوئد و محقق اصلی این مطالعه، می‌گوید: ابزارهای پیش‌بینی مانند چیزی که ما توسعه داده‌ایم مورد نیاز است.

از همه کودکانی که مورد بررسی قرار گرفتند، 231 کودک (21%) از نظر تاخیر در رشد شناختی در سن 2 سالگی مثبت شدند. زبان خانگی غیر اسکاندیناویایی، درمان طولانی مدت با ونتیلاتور و عدم شیردهی در هنگام ترخیص از مراقبت از نوزادان به عنوان عوامل خطر مهم برای تاخیر در رشد شناختی 2 سال پس از ترخیص شناخته شدند.

این مطالعه بر اساس برنامه پیگیری ایجاد شده توسط انجمن نوزادان سوئد برای نوزادان بسیار نارس و بر اساس گزارش به ثبت کیفیت نوزادان سوئد برای مراقبت از نوزادان انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با همکاری پروفسور دیر موری، دکتر آندریا بوو و پروفسور گوردون لایت بادی در مرکز تحقیقات INFANT، دانشگاه کالج کورک، کورک، ایرلند، و پروفسور آنتونی استاینز در دانشگاه شهر دوبلین، ایرلند انجام شد.

اطلاعات بیشتر:
آندریا کی بوو و همکاران، پیش‌بینی پیامدهای شناختی دو ساله در نوزادان نارس با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین، شبکه JAMA باز است (2023). DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2023.49111

ارائه شده توسط موسسه کارولینسکا

نقل قول: اختلال شناختی در نوزادان نارس را می توان در زمان ترخیص از NICU پیش بینی کرد (2023، 27 دسامبر) بازیابی شده در 27 دسامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-12-cognitive-impairment-preterm-infants-discharge. html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.