مطالعه بعدی نشان می‌دهد که مصرف مکمل DHA در نوزادان نارس تأثیری بر رشد عصبی ندارد


اولین

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه آدلاید، استرالیا، نشان داده است که مصرف مکمل دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) در نوزادانی که در کمتر از هفته 29 بارداری به دنیا می‌آیند، تأثیری بر عملکرد رفتاری در مراحل بعدی زندگی ندارند.

در مقاله ای با عنوان “دوکوزاهگزانوئیک اسید با دوز بالا در نوزادان متولد شده در کمتر از 29 هفته حاملگی و رفتار در سن 5 سالگی” منتشر شده در JAMA اطفال، این تیم یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده را با نوزادان نارس انجام داد. محققان رشد رفتاری و شناختی را در سن پنج سالگی مورد بررسی قرار دادند که برخی از آنها در نوزادی مکمل DHA دریافت کرده بودند.

کودکانی که نارس به دنیا می‌آیند با خطرات بالاتری از ناتوانی‌های عصبی رفتاری و مشکلات شناختی روبرو هستند. کاهش های قبلی مشاهده شده در غلظت DHA عصبی در میان نوزادان نارس به عنوان یک تأثیر منفی بالقوه بر رشد عصبی در نظر گرفته شد.

کارآزمایی بالینی در ده مرکز استرالیا از سال 2012 تا 2015 انجام شد. نوزادان متولد شده قبل از هفته 29 به طور تصادفی برای دریافت امولسیون های روده ای روزانه 60 میلی گرم بر کیلوگرم DHA (n=361) یا امولسیون روغن سویا (n=370) قرار گرفتند. ) از سه روز اول تغذیه روده ای تا 36 هفتگی پس از قاعدگی یا ترخیص از خانه، هر کدام که اول اتفاق افتاد.

نتایج پنج ساله بر اساس نظرسنجی های گزارش شده توسط والدین بدون تأیید پزشکی یا روانشناختی با استفاده از پرسشنامه نقاط قوت و دشواری (SDQ)، پرسشنامه رتبه بندی رفتاری عملکرد اجرایی (BRIEF) و سایر ارزیابی های کیفیت زندگی مرتبط با سلامت اندازه گیری شد.

مکمل DHA برای نوزادان نارس متولد شده هیچ بهبودی در عملکرد رفتاری در سن پنج سالگی نشان نداد. هیچ تفاوت معنی داری در آسم یافت نشد و عوارض جانبی گزارش نشد.

علیرغم یافته‌های قبلی در مورد افزایش بهره هوشی با مکمل DHA، این مطالعه متمایز بودن حوزه‌های رفتاری و شناختی را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که در حالی که DHA ممکن است بر شناخت تأثیر بگذارد، ممکن است نتواند بر رفتار تأثیر بگذارد.

اطلاعات بیشتر:
ژاکلین اف. گولد و همکاران، دوکوزاهگزانوئیک اسید با دوز بالا در نوزادان متولد شده در کمتر از 29 هفته حاملگی و رفتار در سن 5 سالگی، JAMA اطفال (2023). DOI: 10.1001/jamapediatrics.2023.4924

© 2023 Science X Network

نقل قول: مطالعه پیگیری نشان می‌دهد که مکمل‌سازی DHA برای نوزادان نارس تأثیری بر رشد عصبی ندارد (2023، 23 نوامبر) در 23 نوامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-11-follow-up-supplementing-preterm-infants بازیابی شده است. -dha.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.