این مطالعه نشان می دهد که زنان 40 درصد بیشتر در معرض افسردگی در دوران پیش از یائسگی هستند

زن افسردگی

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

نتایج یک مطالعه جدید توسط محققان UCL نشان می دهد که زنان 40 درصد بیشتر از زنانی که علائم یائسگی را تجربه نمی کنند، در معرض افسردگی در دوران پیش از یائسگی قرار دارند.

این تحقیق، منتشر شده در مجله اختلالات عاطفی، متاآنالیز هفت مطالعه شامل 9141 زن از سراسر جهان (از جمله استرالیا، ایالات متحده، چین، هلند و سوئیس) را ارائه می دهد تا بفهمد که آیا مراحل مختلف یائسگی با خطر متفاوت افسردگی مرتبط است یا خیر.

قبل از یائسگی معمولاً حدود سه تا پنج سال قبل از شروع یائسگی رخ می دهد. در طول این مرحله، سطوح استروژن و پروژسترون زنان شروع به نوسان می کند و باعث می شود آنها تغییرات خلقی، چرخه های قاعدگی نامنظم و سایر علائم یائسگی، از جمله افزایش احساس افسردگی را تجربه کنند.

این مرحله از یائسگی تا یک سال پس از آخرین قاعدگی زن ادامه می یابد و اغلب در مجموع بین چهار تا هشت سال طول می کشد.

محققان دریافتند که زنان یائسه در مقایسه با زنان یائسه به طور قابل توجهی (حدود 40٪) در معرض خطر علائم افسردگی و تشخیص افسردگی هستند. افزایش قابل توجهی در خطر افسردگی در زنان یائسه در مقایسه با زنانی که قبل از یائسگی بودند وجود نداشت.

علائم با استفاده از ابزارهای استاندارد شده و شناخته شده بین المللی خود گزارشی، از جمله پرسشنامه سلامت بیمار PHQ-9 (که عواملی مانند عدم علاقه به انجام کارها، مشکلات مربوط به خواب، و احساس بد خلقی را در نظر می گیرد) اندازه گیری شد.

نویسنده ارشد دکتر روپال دسای (روانشناسی و علوم زبان UCL) گفت: “این مطالعه نشان می دهد که زنان در مرحله قبل از یائسگی به طور قابل توجهی بیشتر از قبل یا بعد از این مرحله افسردگی را تجربه می کنند. یافته های ما بر اهمیت اذعان به این موضوع تاکید دارد که زنان در مرحله قبل یائسگی این مرحله از زندگی در برابر تجربه افسردگی آسیب‌پذیرتر هستند.

مطالعه جدید اندکی پس از انتشار قبلی محققان انجام شد، که نشان داد درمان – مانند ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری – می تواند شکل موثری از درمان برای علائم غیر فیزیکی یائسگی باشد.

پروفسور ایمی اسپکتور (UCL Psychology & Language Sciences)، نویسنده مسئول، گفت: “زنان سال ها از زندگی خود را با علائم یائسگی درگیر می کنند که می تواند تأثیر زیادی بر رفاه و کیفیت زندگی آنها داشته باشد. یافته های ما نشان می دهد که چقدر به طور قابل توجهی سلامت روان زنان در دوران یائسگی ممکن است در این دوران آسیب ببیند.

نویسنده اصلی و دانشجوی کارشناسی ارشد UCL یاسمین بداوی (UCL Psychology & Language Sciences) گفت: “ترکیب داده های مطالعات جهانی نشان می دهد که این یافته ها را نمی توان تنها به عوامل فرهنگی یا تغییرات سبک زندگی نسبت داد که گاهی اوقات برای توضیح علائم افسردگی که زنان تجربه می کنند استفاده می شود. در دوران پیش از یائسگی.”

محدودیت های مطالعه

از آنجایی که هر مطالعه برای متغیرهای کمکی که می‌توانستند نتایج را تحت تأثیر قرار دهند، تنظیم می‌شد، محققان نتوانستند توضیح دهند که آیا زنان درگیر سابقه قبلی افسردگی داشتند یا خیر، که در مطالعات قبلی مرتبط بود. محققان همچنین قادر به مقایسه علائم بین زنان یائسه و یائسه نبودند.

اطلاعات بیشتر:
یاسمین بداوی و همکاران، خطر افسردگی در مراحل یائسگی: یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز، مجله اختلالات عاطفی (2024). DOI: 10.1016/j.jad.2024.04.041. linkinghub.elsevier.com/retrie … ii/S0165032724006438

ارائه شده توسط دانشگاه کالج لندن

نقل قولمطالعه (2024، 30 آوریل) که در 30 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-women-depression-perimenopause.html بازیابی شده است، نشان می دهد: زنان 40٪ بیشتر در معرض افسردگی در دوران پیش از یائسگی هستند.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.