بازی با نوزاد ۶ ماهه و کمک به افزایش خلاقیت نوزاد در این سن


شش ماهگی برای نوزادان نقطه عطف زندگی به حساب می آید، زمانی که برای اولین بسیاری از اتفاقات پیرامون خود را به خوبی حس می کنند، اولین باری که غذا یا آب می خورند و نام خودش را می شناسد، پس می توان گفت این سن نقطه شروع آموزش مهارت های زندگی به نوزادان می باشد. مهارت های شناختی و فیزیکی با انجام بازی های ساده به نوزادان آموزش داده می شود. بنابراین لازم است، در هنگام بازی با نوزاد ۶ ماهه به فعالیت هایی بپردازید، که به رشد مهارت های حرکتی و شناختی کمک کند.

بازی در این سن به کشف جهان توسط کودکان کمک می کند و می توانید، حمایت خود را در این زمینه به او نشان دهید، با بازی کردن در طول روز نوزادان به خوبی خسته می شوند و می توانند خواب راحت تری داشته باشند، همچنینی صرف انرژی برای بازی موجب می شود، تا بهتر غذا بخورد و بهتر بخوابد، انجام این فعالیت ها مجموعه از مهارت ها تحولی خاص را در کودکا پرورش می دهد.

بررسی بهترین انواع بازی با نوزاد 6 ماهه

بازی با نوزاد ۶ ماهه

پس از سه ماهگی که برای اولین بار نوزاد با دیدن چهره مادرش لبخند می زند، شش ماهگی از پر هیجان ترین فصل های زندگی اش می باشد و می تواند، بازتاب خود را در آینه تشخیص دهد و نسبت به آن کنجکاو شود، در این سن نوزادان معمولا می توانند، اعضای خانواده و غریبه ها را از هم تفکیک کنند و احتمالا از غریبه ها رو ترش کنند و به والدین نشان دهند، که مهارت های شناختی آنها دچار تحول شده است.

در این سن فرصت های بیشتری برای بازی با آن ها فراهم می شود و والدین می توانند، از سرگرمی های ساده و لذت بخش برای افزایش مهارت های دلبند خود استفاده کنند، تا سب شادی و آرامش فرزند خود باشند. با توجه به افزایش قوه ادراک کودک در این برهه و افزایش توانایی ها و قابلیت های کودک لازم است، تا مناسب ترین انواع بازی با نوزاد ۶ ماهه را بشناسید.

وعده های هیجان انگیز

در این سن نوزادان به محض شنیدن اسم خود، به نامشان واکنش نشان می دهند و به سمت صدا برمی گردند، پاسخ دادن به محرک های محیطی کمک می کند، تا هماهنگی حرکات جسمانی و ادراکی افزایش پیدا کند. ساده ترین راه برای تقویت این مهارت ها تبدیل کردن، غذا خوردن به یک بازی هیجان انگیز است.

نوزادان در شش ماهگی متوجه این موضوع می شوند، که برای غذا خوردن باید از قاشق استفاده کرد، اما به خوبی قادر به انجام آن نیستند، هنگامی که قاشق را به دهان نوزاد نزدیکی می کنید، از مثال های جالب و ساده استفاده کنید و با کمک تقلید صدا ها به هیجان بازی بیفزایید. به عنوان مثال می توانید، بگویید قطار وارد تونل می شود و با افزودن صدای قطار متوجه هیجان فرزند خود شوید.

بازی هنگام غذا خوردن نوزاد 6 ماهه

غذا خوردن با استفاده از چنین تجسم هایی می تواند، برای نوزادان بسیار هیجان انگیز باشد و کمک کند، تا بهتر غذا بخورند و در کنار آن توانایی ادراک و تفکر در کودک پرورش یابد. کمک گرفتن از چنین بازیی هایی توانایی های دیداری، شنیداری و ادراکی را به خوبی تقویت می کند و می تواند غذا خوردن را برای ان ها به نوعی به یک بازی با نوزاد ۶ ماهه تبدیل کند.

آواز خواندن

با نوزاد خود شروع به آواز خواندن کنید، هرچند در این سن آن ها متوجه مفهوم لغات نمی شوند، اما از شنیدن آن لذت می برند و ریتم آهنگ را دنبال می کنند، چند نمونه از ترانه های محبوب خود را انتخاب کنید و با لحن های متفاوت و آواز بخوانید، چنانچه کودک شما می تواند، مفهوم برخی از واژه ها را بفهمد، آن ها را رساتر و بلندتر ادا کنید، تا به خوبی بشنود.

تحقیقات نشان می دهد، به همان میزانی که نوزادان بیشتر با آهنگ کلمات آشنا شوند، زودتر شروع به حرف زدن می کنند، کودکانی که خانواده و اطرافیان آن ها مدام با او صحبت می کنند، بسیار زودتر از نوزادان دیگر شروع به صحبت می کند و در سه سالگی تقریبا مهارت کافی در حرف زدن را دارند. همچنین محققان دانشگاه کنستانز آلمان اظهار داشتند، قرار گرفتن در معرض موسیقی مدار های عصبی در مغز را به جریان می اندازد.

داستان های تصویری

کودک خود را طوری روی پایتان بنشانید، که بتواند به خوبی تصاویر کتاب را ببیند، سپس شروع کنید، به خواد داستان و با کمک تقلید صدا برای شخصیت های مختلف کودک را تشویق کنید، تا بخندد و به داستان واکنش نشان دهد، برای این بازی با نوزاد ۶ ماهه باید کتاب های کوتاه با تنوع رنگی و مصور را انتخاب کنید، تا کودک بتواند با تصاویر، رنگ ها و صدا های تقلید شده ارتباط برقرار کند.

کتاب خوانده برای نوزاد 6 ماهه

برخی از نوزادان تمایل بسیاری به گرفتن صفحات دارند و تلاش می کنند، تا با تکرار حرکات شخص قصه گو کتاب را ورق بزنند، استفاده از کتاب های پارچه ای و گالینگور بسیار ارزشمند می باشد و به کارتان خواهد آمد، زیرا در این صورت دستان کودک آسیب نمی بیند و صفحات کتاب پاره نمیشود. استفاده از داستان های تصویری برای بازی به تقویت مهارت بینایی و شنوایی و توسعه زبان بسیار کمک می کند.

دالی بازی با پتو

یکی از بازی های متداول و کلاسیک در شش ماهگی نوزاد دالی بازی می باشد. ابتدا نوزاد را روبروی خود قرار دهید و اطمینان حاصل کنید، که تکیه گاه مناسبی دارد و جای او راحت است، یا نوزاد را در آغوش فرد دیگری بگذارید و از یک پتو کمک بگیرید و خود را پنهان کنید، سعی کنید با گفتن جملاتی مانند این که من کجام؟ مامان کو؟ توجه نوزاد را به خود جلب کنید.

پس از این که نوزاد متوجه شما شد، به آرامی پتو را کنار بزنید و با شادی و خنده در حالی که به نوزاد نگاه می کنید، بگویید (دالی) دیدن هیجان فردی که پشت پتو پنهان شده و ظاهر شدنش می تواند، برای نوزادان بازی هیجان انگیزی باشد و به تدریج بازی را یاد می گیرد و امکان دارد پتو را به سمت خودش بکشد و بخواهد جای خودش را با شما عوض کند.

جعبه روبان

از یک جعبه بزرگ برای ساختن جعبه روبان و بازی با نوزاد ۶ ماهه استفاده کنید، ترجیحا جعبه ای را انتخاب کنید، که نوزاد بتواند در آن جا بگیرد، تعدادی روبان رنگی را با چسب حرارتی به یکی از لبه های جعبه بچسبانید، سپس جعبه را در کنار کودک قرار دهید و با روبان ها بازی کنید، تا متوجه آن ها شود. معمولا نوزادان علاقه زیادی به بازی با ربان ها نشان می دهند و تلاش می کنند، تا آن ها را در مشت خود بگیرند.

ساختن جعبه روبان برای بازی با نوزاد 6 ماهه

استفاده از این بازی توانایی حرکتی انگشتان را تقویت می کند، تنها نکته قابل ذکر در این روش این است، که نباید کودک را با جعبه تنها بگذارید، زیرا امکان دارد روبان ها را جدا کرده و تلاش کند، در دهان خود بگذارد یا روبان ها به قدری بلند باشد، که دورش پیچیده شود و موجب ناراحتی او شود. بنابراین در طول بازی همراهش باشید و نوزاد را به بازی تشویق کنید، این بازی با نوزاد ۶ماهه کمک می کند، تا به ماهیچه های خود فشار وارد کند و فعالیت بیشتری داشته باشد.

جعبه جادویی

در یک سبد تعدادی از وسایل بی خطر و درشت که امکان بلعیدن آن ها وجود نداشته باشد قرار دهید، در انتخاب وسایل دقت کنید، تا دارای لبه های تیز نباشند. وسایل را در داخل سبد بگذارید و آن را مقابل کودک خود قرار دهید. بررسی گنج های داخل سبد و بازی با آن ها برای مدت های طولانی دلبندتان را سرگرم نگه می دارد.

در داخل سبد جادویی برای بازی با نوزاد ۶ ماهه می توانید، هر نوع وسیله بی خطری را قرار دهید، مانند وردنه های کوچک، قاشق چوبی، تکه های بزرگ پارچه و هر وسیله ای که نوزاد به آن علاقمند است، البته قبل از قرار دادن وسایل در سبد به خوبی آن ها را تمیز کنید، زیرا به احتمال زیاد نوزاد شما تلاش می کند، مزه بسیاری از آن ها را امتحان کند.

عبور از تونل

در صورتی که نوزاد شما توانایی خزیدن را دارد، می توانید با کمک وسایل ساده یا یک جعبه تونلی برای او مهیا کنید و آن را در یک منطقه راحت و امن خانه قرار دهید، انتهای چند جعبه بزرگ را باز کنید و آنها را به هم بچسبانید، از اسباب بازی ها مورد علاقه در آن استفاده کنید، تا انگیزه خوبی برای عبور از تونل باشد.

ایده برای افزایش مهارت

بازی زیباترین مفهوم را در ذهن کودکان دارد و یک فرصت مناسب برای کسب تجربه و شناخت محیط پیرامون برای نوزادان می باشد. کودکان با بازی می توانند، احساسات را به خوبی یاد بگیرند و فشار های عصبی خود را تخلیه کنند.در هنگام بازی می توانید، به آموزش احساسات به کودکان با چند تکنیک ساده و کاربردی بپردازید.

استفاده از حباب صابون برای بازی با نوزادان شش ماهه

کودکان در تمام سنین بازی های مختلفی را دارند، که مناسب سنشان می باشد و به افزایش مهارت های لازم برای طی نمودن مسیر زندگی کمک های خوبی محسوب می شوند، با بزرگ شدن کودکان بازی ها نیز پیچیده تر می شود. با رشد کودک بازی ها نیز پیچیده تر می شوند و بازی های مناسب کودک یک ساله تفاوت های زیادی با بازی با نوزاد ۶ ماهه دارد، که با نگاهی به بهترین بازی های کودک یک ساله و سرگرمی های جالب برای این سن می توان متوجه آن شد. در ادامه با ایده های جالب برای تقویت مهارت های نوزاد خود آشنا می شوید.

آب بازی: آب بازی به خصوص در هنگام استحمام نوزاد، موجب کمک به تقویت عضلات و افزایش مهارت های حرکتی نوزاد می شود.

توپ بازی: بازی با توپ های نرم و کوچک به تقویت عضلات و ردیابی اشیا در کودکان کمک می کند.

ترکاندن حباب: افزایش توانایی تمرکز، تقویت بینایی، تقویت رشد ذهنی و هماهنگی حرکتی دیداری در هنگام بازی با حباب برای نوزادان فراهم می شود، در هنگام این بازی مراقب باشید، تا حباب ها به چشم و دهان نوزاد برخورد نکند و تنها با دست زدن به آن ها موجب ترکیدن حباب ها شود.

ماشین بازی: هماهنگی بینایی حرکتی و تقویت مهارت های فیزیکی و حرکتی در نوزادان رشد پیدا می کند.

خواندن آواز و دست زدن: هماهنگی صدا و حرکت، تقویت مهارت های اجتماعی و تقویت مهارت های شنوایی.

بلوک خانه سازی: افزایش هماهنگی عضلات دست، بهبود توانایی قدرت ذهن و هماهنگی دست و چشم.

نکات مهم هنگام بازی

در هنگام بازی برخی از نکات ضروری و مهم را به یا داشته باشید. مانند این نکته که صحبت با نوزاد در حین بازی بسیار مهم است، هنگام صحبت کردن با نوزاد هم می توانید، توجه او را معطوف بازی کنید و هم مهارت صحبت کردن را در نوزاد خود بهبود می بخشید. می توانید، در بازی از دیگران نیز کمک بگیرید تا مهارت های اجتماعی کودک تقویت شود و بیاموزد با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کند.

برای بازی با نوزاد ۶ ماهه خود وقت کافی صرف کنید و تلاش کنید، انگیزه بازی را در وجود دلبندتان افزایش دهید. مهمترین اصل در هنگام بازی با نوزادان رعایت نکات ایمنی می باشد، وسایل خطرناک و تیز را در دسترس کودکان قرار ندهید و تمام لبه ها را با اسفنج نرم بپوشانید. برای ایجاد یک محیط ایمن و راحت می توانید، یک پتو پهن کنید و دور آن را بالش و کوسن بچینید.

منبع :

برچسب :



Source link