با آساکاروباکتر سلاتوس – حشره سلامت مغز آشنا شوید


روده

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

علاقه زیادی از سوی دانشمندان و عموم مردم به این موضوع وجود دارد که چگونه می توانیم با افزایش سن ذهن خود را تیز و مغز خود را سالم نگه داریم.

در حالی که برخی از عوامل افزایش دهنده خطر زوال عقل را نمی توان اصلاح کرد، از جمله ژنتیک، عوامل متعددی وجود دارد که ما روی آنها کنترل داریم که شواهد نشان داده اند می توانند محافظت در برابر زوال شناختی را ارائه دهند.

به عنوان مثال، ورزش احتمال ابتلا به اختلالات شناختی و زوال عقل را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم نیز با عملکرد بهتر در وظایف شناختی مرتبط است.

تحقیقات سال‌های اخیر همچنین نشان می‌دهد که باکتری‌های روده ما ممکن است در حفظ سلامت مغز با افزایش سن نقش داشته باشند. تحقیقات اولیه خود من نشان می دهد که یک حشره روده به ویژه به نام آسکاروباکتر سلاتوس (A celatus) می تواند مفید باشد.

اختلال شناختی و زوال عقل

بسیاری از مردم با افزایش سن، موارد فراموشی را افزایش می‌دهند، مانند به هم زدن قرار ملاقات‌ها یا فراموش کردن کوتاهی محل پارک ماشین خود. این لحظات نادر فراموشی طبیعی است – از دست دادن عملکرد مغز با افزایش سن معمول است.

با این حال، با ادامه کاهش عملکرد مغز، افراد ممکن است علائم بیشتری داشته باشند. دانشمندان از این به عنوان “اختلال خفیف شناختی” یاد می کنند. نگران کننده است، این اغلب منجر به اختلال شدیدتر در عملکرد مغز به نام زوال عقل می شود.

زوال عقل بیش از 55 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و پیش بینی ها نشان می دهد که این تعداد تا سال 2030 به 82 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

چگونه باکتری های روده می توانند کمک کنند

باکتری های روده ما عملکردهایی را انجام می دهند که به سلامت کلی ما کمک می کند. به عنوان مثال، باکتری های مختلف در تولید ویتامین های ضروری نقش دارند.

سلاتوس، همراه با برخی از باکتری های دیگر، قادر به تولید ترکیبی به نام equol است. این باکتری ها از ترکیبی به نام daidzein که در محصولات سویا از جمله شیر سویا، توفو و تمپه یافت می شود، اکول می سازند.

در حالی که اکول یک ماده مغذی ضروری نیست، اما با بهبود عملکرد مغز در افراد مسن مرتبط است. اما همه افراد به اندازه کافی A celatus در روده خود ندارند که بتوانند equol تولید کنند.

مجموعه ای از عوامل بر ترکیب میکروبیوتای روده ما تأثیر می گذارد، از جمله محیط، منطقه جغرافیایی و رژیم غذایی. افرادی که دارای مقادیر کم A celatus یا باکتری‌هایی مانند آن هستند، «تولیدکننده‌های غیراکول» نامیده می‌شوند. حدود 70 درصد از جمعیت غربی تولیدکنندگان غیراکول هستند، در حالی که تنها حدود 50 درصد از مردم ژاپن اکوول تولید نمی کنند.

در بسیاری از موارد، ما می‌توانیم از طریق رژیم غذایی‌مان بر ساختار باکتری‌های روده‌مان تأثیر بگذاریم و به نظر می‌رسد این موضوع در مورد سلاتوس صدق می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان با مصرف غذاهای سویا سرشار از دایدزین، ترکیبی که A celatus آن را به equol تبدیل می‌کند، از یک غیراکول به یک تولیدکننده همول تبدیل شد.

این ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا مردم ژاپن بیشتر به احتمال زیاد تولیدکننده های equol هستند – آنها محصولات سویا بیشتری در مقایسه با مردم کشورهای غربی مصرف می کنند.

با این حال، تحقیقات دیگر نشان داده است که مصرف غذاهای سویا در رژیم غذایی تأثیری بر عملکرد شناختی ندارد. این می تواند به دلیل مصرف کم غذاهای سویا در گروه مورد مطالعه باشد یا شرکت کنندگان فاقد باکتری A celatus کافی برای تولید equol باشد.

همه این‌ها نشان می‌دهد که در کنار باکتری‌هایی که قبلاً در میکروبیوم روده خود داریم، آنچه می‌خوریم می‌تواند به همان اندازه مهم باشد. هر دو ممکن است برای سلامتی مطلوب و کمک به جلوگیری از زوال شناختی مورد نیاز باشند.

تحقیقات من

من اخیراً مطالعه ای را تکمیل کردم که نشان داد سلاتوس با یکی از اجزای عملکرد مغز به نام عملکرد اجرایی مرتبط است. این مربوط به وظایف شناختی پیچیده‌ای است که ما روزانه انجام می‌دهیم، از جمله انجام ریاضیات در ذهنمان، یا سازماندهی مجدد وظایف روز در ذهنمان وقتی چیزی به طور غیرمنتظره‌ای تغییر می‌کند.

من دریافتم که هر چه باکتری سلاتوس در افراد مسن سالم 50 تا 80 ساله (که با توالی یابی نمونه های مدفوع اندازه گیری می شود) بیشتر باشد، نمرات آنها در آزمون عملکرد اجرایی بیشتر است. اما توجه به این نکته مهم است که این یافته ها هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده است.

این تحقیق امیدوارکننده به نظر می رسد، اما ما به شواهد بیشتری نیاز داریم تا فواید بالقوه باکتری A celatus و غذاهای سویا را در کمک به افراد مسن در حفظ سلامت مغز خود با افزایش سن تایید کنیم.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: میکروبیوم روده: ملاقات با آسکاروباکتر سلاتوس—اشکال سلامت مغز (2024، 11 فوریه) در 11 فوریه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-02-gut-microbiome-asaccharobacter-celatus-brain.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.