به گفته محققان، مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند ما را سالم‌تر کند


نوشیدنی بدون الکل

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

نوشیدنی های قندی باعث افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها از جمله دیابت می شود.

شواهد نشان می‌دهد که مالیات‌هایی که به‌خوبی طراحی شده‌اند می‌توانند فروش نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهند، باعث شوند مردم گزینه‌های سالم‌تری را انتخاب کنند و تولیدکنندگان را وادار به کاهش قند در نوشیدنی‌های خود کنند. و اگرچه این مالیات ها مدت زیادی نیست که وجود داشته باشد، اما در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که باعث سلامت مردم می شود.

وقت آن رسیده است که استرالیا به بقیه جهان برسد و مالیاتی بر نوشیدنی های شیرین وضع کند. همانطور که گزارش جدید موسسه Grattan نشان می دهد، انجام این کار می تواند به این معنی باشد که متوسط ​​نوشیدنی های استرالیایی تقریبا 700 گرم شکر کمتری در سال مصرف می کند.

نوشیدنی های شیرین ما را بیمار می کنند

سهم بزرگسالان چاق در استرالیا از سال 1980 سه برابر شده است، از 10٪ به بیش از 30٪، و دیابت سریعترین بیماری مزمن ما در حال رشد است. هزینه های نظام سلامت و اقتصاد هر سال با میلیاردها دلار اندازه گیری می شود. اما بیشترین هزینه ها را افراد و خانواده هایشان در قالب بیماری، رنج و مرگ زودرس متحمل می شوند.

نوشیدنی های شیرین بخش بزرگی از مشکل هستند. هر چه تعداد بیشتری از آنها بنوشیم، خطر افزایش وزن، ابتلا به دیابت نوع 2 و سلامت نامناسب دهان و دندان بیشتر می شود.

این نوشیدنی ها هیچ ماده مغذی واقعی ندارند، اما قند زیادی دارند. متوسط ​​​​استرالیایی ها 1.3 برابر حداکثر مقدار توصیه شده شکر در روز مصرف می کنند. نوشیدنی های قندی بیش از یک چهارم قند مصرفی روزانه ما را بر عهده دارند، بیش از هر نوع غذای اصلی دیگری.

ممکن است از میزان شکری که می نوشید شوکه شوید. بسیاری از قوطی های 375 میلی لیتری نوشابه حاوی 8 تا 12 قاشق چای خوری شکر هستند که تقریباً کل مقدار توصیه شده روزانه برای یک بزرگسال است. بسیاری از بطری‌های 600 میلی‌لیتری کل بودجه قند روزانه ما و سپس مقداری را به باد می‌دهند.

این تصویر برای استرالیایی‌های محروم که بیشتر به دیابت و چاقی مبتلا هستند و همچنین بیشترین نوشیدنی‌های شیرین را مصرف می‌کنند بدتر است.

مالیات نوشیدنی های قندی کار می کند

خوشبختانه، یک راه اثبات شده برای کاهش آسیب ناشی از نوشیدنی های شیرین وجود دارد.

بیش از 100 کشور دارای مالیات بر نوشیدنی های شیرین هستند که بیشتر جمعیت جهان را پوشش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که این مالیات ها منجر به قیمت های بالاتر و خرید کمتر می شود.

برخی از مالیات ها به طور خاص برای تشویق تولیدکنندگان به تغییر دستور العمل های خود و کاهش قند در نوشیدنی های خود طراحی شده اند. بر اساس این «مالیات‌های طبقه‌بندی»، هیچ مالیاتی بر نوشیدنی‌های حاوی مقدار کمی شکر وجود ندارد، اما با افزایش مقدار شکر، مالیات دو یا سه برابر افزایش می‌یابد. این به تولیدکنندگان انگیزه قوی برای اضافه کردن شکر کمتر می‌دهد، بنابراین آنها در معرض مالیات قرار نمی‌گیرند یا به طور کلی از پرداخت آن اجتناب می‌کنند.

این بهترین نتیجه از مالیات نوشیدنی های شیرین است. این بدان معناست که نوشیدنی ها سالم تر می شوند، در حالی که مالیات به حداقل می رسد.

در کشورهایی که مالیات های پلکانی دارند، تولیدکنندگان قند موجود در نوشیدنی های خود را کاهش داده اند. در بریتانیا، سهم محصولات بالاتر از آستانه مالیاتی به طور چشمگیری کاهش یافت. در سال 2015، بیش از نیمی (52٪) از محصولات در بریتانیا بالاتر از آستانه مالیاتی 5 گرم شکر در هر 100 میلی لیتر بودند. چهار سال بعد، زمانی که مالیات اعمال شد، این سهم به 15 درصد کاهش یافت. تعداد محصولات با بیشترین شکر – بیش از 8 گرم در 100 میلی لیتر – بیشترین کاهش را داشته و از 38٪ به تنها 7٪ کاهش یافته است.

بازار نوشیدنی استرالیا امروز شبیه بازار بریتانیا قبل از معرفی مالیات است.

فواید سلامتی بیشتر طول می کشد تا ظاهر شود، اما در حال حاضر نشانه های امیدوارکننده ای وجود دارد که مالیات ها کارآمد هستند. چاقی در میان دختران دبستانی در بریتانیا و مکزیک کاهش یافته است.

سلامت دهان و دندان نیز بهبود یافته است، به طوری که مطالعات نشان می دهد کودکان کمتری برای برداشتن دندان های خود به بیمارستان مراجعه می کنند و در مکزیک و فیلادلفیا پوسیدگی دندان کاهش می یابد.

یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که کاهش قابل توجهی در دیابت بارداری در شهرهایی که مالیات نوشیدنی های شیرین دارند، کاهش یافته است.

مالیات استرالیا باید معرفی کند

مانند مالیات های موفق در خارج از کشور، استرالیا نیز باید مالیاتی برای نوشیدنی های قندی وضع کند که نوشیدنی هایی با بیشترین شکر را هدف قرار دهد:

  • نوشیدنی هایی با 8 گرم یا بیشتر شکر در هر 100 میلی لیتر باید 0.60 دلار در هر لیتر مالیات دریافت کنند.
  • نوشیدنی های با 5 تا 8 گرم باید 0.40 دلار در هر لیتر مالیات داشته باشند
  • نوشیدنی هایی با کمتر از 5 گرم شکر باید معاف از مالیات باشند.

این بدان معناست که یک کک 250 میلی لیتری، که تقریباً 11 گرم شکر در هر 100 میلی لیتر دارد، 0.15 دلار بیشتر قیمت دارد. اما مطمئناً مصرف کنندگان می توانند با انتخاب یک نوشابه بدون قند یا یک بطری آب از مالیات اجتناب کنند.

مدل سازی موسسه Grattan نشان می دهد که تحت این مالیات طبقه بندی شده، استرالیایی ها هر سال حدود 275 میلیون لیتر نوشیدنی شیرین کمتر یا به حجم 110 استخر شنای المپیک می نوشند.

مالیات مربوط به سلامت است، اما بودجه های دولتی نیز سود می برند. اگر امروز معرفی می شد، در سال اول حدود نیم میلیارد دلار جمع آوری می کرد.

منافع شخصی مانند صنعت نوشیدنی‌ها به شدت در برابر مالیات نوشیدنی‌های شیرین در سراسر جهان مقاومت کرده‌اند و هشدارهای غیرمنصفانه‌ای درباره خطرات آن برای مردم فقیر، صنعت شکر و تولیدکنندگان نوشیدنی صادر کرده‌اند.

اما گزارش جدید ما نشان می‌دهد که مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین به آرامی در خارج از کشور وضع شده است و هیچ یک از این نگرانی‌ها نباید استرالیا را متوقف کند.

ما مطمئناً نمی توانیم به تعهدات صنعت برای کاهش داوطلبانه شکر تکیه کنیم. آنها ضعیف و گمراه کننده بوده اند و نتوانسته اند بچسبند.

برای برگرداندن موج چاقی و بیماری های مزمن در استرالیا، سیاست ها و مداخلات زیادی لازم است، اما مالیات بر نوشیدنی های شیرین باید بخشی از راه حل باشد. این سیاستی است که کار می کند، اجرای آن آسان است و اکثر استرالیایی ها از آن حمایت می کنند.

دولت فدرال باید نشان دهد که برای مقابله با بزرگترین مشکلات بهداشتی استرالیا جدی است و این گام کوچک را به سوی آینده ای سالم تر بردارد.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قولبه گفته محققان (2024، 6 مه) که در 6 مه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-05-tax-sugary- بازیابی شده است، مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند ما را سالم‌تر کند—زمان آن است که استرالیا آن را معرفی کند. healthier-australia.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.