تالاسمی و ریزش مو درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن


ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن

همانطور که ویژگی های رنگ مو و ساختار بدن از والدین به فرزندان منتقل می شود، ویژگی های تالاسمی نیز از والدین به فرزندان منتقل می شود. تالاسمی یا فقر آهن علاوه بر خطراتی که برای سلامتی بدن دارد، تغییرات بسیاری هم در ظاهر هر فرد ایجاد می کند که ازجمله مهم ترین این تغییرات می توان به ریزش مو اشاره کرد. درمان ریزش مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن به روش های مختلفی انجام می شود . در این مقاله فروشگاه آنلاین محصولات آرایشی سلامتی و زیبایی شما را با موضوع ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن بیشتر آشنا می کند .

ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن
ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن

تالاسمی و انواع آن یا فرق شدید آهن چیست؟

نوع تالاسمی فرد بستگی به این دارد که فرد چه تعداد و چه نوع صفاتی را برای تالاسمی به ارث برده یا از والدین خود دریافت کرده است. تالاسمی فقر آهن در فرد است که بستگی به شدت کمبود آهن در بدن نام های مختلفی دارد.

وقتی تالاسمی “آلفا” یا “بتا” نامیده می شود، این به بخشی از هموگلوبین اشاره دارد که ساخته نمی شود. اگر قسمت آلفا یا بتا ساخته نشده باشد، بلوک های ساختمانی کافی برای تولید مقادیر طبیعی هموگلوبین وجود ندارد. آلفای پایین تالاسمی آلفا نامیده می شود. بتا کم را بتا تالاسمی می نامند.

چگونه بفهمم تالاسمی دارم؟

افراد مبتلا به انواع متوسط و شدید تالاسمی معمولاً در دوران کودکی متوجه وضعیت خود می شوند، زیرا علائم کم خونی شدید در اوایل زندگی دارند.

از آنجایی که تالاسمی ارثی است، این بیماری گاهی در خانواده ها دیده می شود. برخی از افراد به دلیل داشتن اقوام با بیماری مشابه به تالاسمی خود پی می برند.

افرادی که اعضای خانواده آنها از مناطق خاصی از جهان است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تالاسمی هستند. ویژگی‌های تالاسمی در افراد اهل کشورهای مدیترانه‌ای مانند یونان و ترکیه و در افراد آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه شایع‌تر است. اگر کم خونی دارید و اعضای خانواده شما نیز از این نواحی هستند، پزشک ممکن است خون شما را بیشتر آزمایش کند تا بفهمد آیا به تالاسمی مبتلا هستید یا خیر. برای بالا بردن سطح اطلاعات خود در این باره مطلب ریزش مو به علت کم خونی را نیز مطالعه بفرمایید.

همیشه وقت برای جبران هست ….

پایان ریزش مو و رشد مجدد موهایی زیبا و مقاوم تنها با شامپو ضد ریزش مو بایوفول

شامپو ضد ریزش مو

موی زیبا شما را متحول می کند ، به هر دلیلی دچار ریزش مو شده اید، شامپو رشد مجدد مو بایوفول راه درمان شماست.

طبیعت منشاء پاکیزگی است و منبع اصلی برای تهیه شامپو ضد ریزش مو کانادایی بایوفل می باشد.

با خرید بهترین شامپو ضد ریزش مو شما ، خانم یا آقا، یک دوره درمان قطعی بدون هیچگونه وابستگی مشابه ماینوکسیدیل  را تجربه خواهیدکرد.

تالاسمی و کم خونی فقر آهن و ریزش مو

بیشتر مطالعات مربوط به کم خونی فقر آهن و ریزش مو به ریزش مو در زنان می پردازد. ریزش موی الگوی زنانه که به نام آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می‌شود، شایع‌ترین نوع ریزش مو با منبع معتبر در زنان است.

ریزش موی الگوی زنانه معمولاً به نازک شدن مو در قسمت میانی پوست سر اشاره دارد. افرادی که دارای این الگوی ریزش مو هستند نیز ممکن است موهای نازک یا کاهش یافته روی خط مو در امتداد پیشانی خود داشته باشند.

به نظر می رسد ریزش مو ناشی از فقر آهن با ریزش مو مرتبط است که فولیکول های مو را زخمی نمی کند. این برای رشد مجدد مو امیدوار کننده است زیرا به این معنی است که فولیکول مو ها به شدت آسیب نمی بینند و ممکن است بتوانند دوباره موها را رشد دهند.

ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن
ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن

چرا تالاسمی یا کمبود شدید آهن باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو دلایل زیادی دارد و می تواند بزرگسالان و کودکان را از هر جنسیتی تحت تاثیر قرار دهد. ریزش مو تنها به دلیل طاسی با الگوی مردانه نیست. همچنین می تواند ناشی از کمبود مواد مغذی باشد. وقتی آهن کافی ندارید، بدن شما نمی تواند هموگلوبین خون شما را تولید کند. هموگلوبین اکسیژن را برای رشد و ترمیم سلول‌های بدن، از جمله سلول‌هایی که رشد مو را تحریک می‌کنند، حمل می‌کند.

سطح پایین آهن می تواند منجر به ریزش مو شود. کمبود آهن می تواند شرایطی به نام تلوژن افلوویوم را ایجاد کند که ریزش مو را افزایش می دهد و رشد مو را محدود می کند. ریزش موی ناشی از فقر آهن در صورتی که سطح آهن خود را به حالت عادی برگردانید، قابل جبران است. مکمل های آهن خوراکی می توانند به جبران ذخایر آهن بدن شما کمک کنند.

کم خونی شدید تالاسمی و یا فقر آهن می تواند علائمی مانند تنگی نفس، خستگی و درد قفسه سینه ایجاد کند. برخی افراد نیز ریزش مو را تجربه می کنند.

توضیحات کامل تر در مورد تالاسمی و فقر آهن و ریزش مو

پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی از افرادی که دچار ریزش مو می شوند ذخایر آهن کمی دارند. با این حال، آنها می دانند که آهن یک جزء ضروری در آنزیمی به نام ریبونوکلئوتید ردوکتاز است که به رشد سلولی کمک می کند.

بر اساس برخی تحقیقات، سلول‌های فولیکول مو می‌توانند به ویژه نسبت به کاهش سطوح آهن حساس باشند و در صورت کم بودن ذخایر آهن، قادر به رشد سلول‌های جدید نباشند.

بیشتر ریزش موی مرتبط با کمبود آهن دائمی نیست. بهترین راه برای درمان ریزش مو، رسیدگی به علت اصلی مشکل است. اگر فکر می کنید ریزش موی شما مربوط به کمبود آهن است، برای اندازه گیری سطح آهن با پزشک مشورت کنید. پزشک شما به احتمال زیاد آزمایش خون سطح فریتین را تجویز می کند که سطح پروتئینی به نام فریتین را که به ذخیره آهن کمک می کند اندازه گیری می کند.

اگر نتایج آزمایش شما سطوح پایین آهن را نشان می دهد، می توانید آن را با مکمل های آهن درمان کنید. ممکن است تغییر در حرکات روده را به عنوان یک عارضه جانبی آهن اضافی تجربه کنید، بنابراین اگر مستعد ناراحتی معده هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

برای اینکه بهترین ظاهر خود را داشته باشید و درخشش موهای خود را بالا ببرید تنها انتخاب شما ماسک مو کراتینه اولتراشاین بایوفول کانادا می باشد.

درمان خشکی، شکستگی، وزی و کدری موهای شما به هرعنوانی به وسیله ماسک مو کراتین بایوفل محقق می شود.

این ماسک مو کانادایی علاوه بر ترمیم موها باعث درمان ریزش و رشد مدد مو نیز برای خانم ها و آقایان می باشد و باعث می شود پوست سرتان نفس بکشد.

با خرید بهترین ماسک مو کراتینه شکوه و زیبایی را به موهای خود بازگردانید.

علائم کم خونی فقر آهن

آهن نقش مهمی در ساخت هموگلوبین دارد، ترکیبی که اکسیژن را به سلول ها می رساند، که برای عملکرد بدن ضروری است.

علائم کم خونی فقر آهن عبارتند از:

ناخن های شکننده

خستگی مفرط یا کمبود انرژی

ضربان قلب سریع

پوست رنگپریده

تنگی نفس

درد زبان

در حالی که ریزش مو یک علامت معمولی از کم خونی فقر آهن نیست، برخی افراد ممکن است آن را تجربه کنند.

اگر فردی مشکوک به پایین بودن سطح آهن باشد، باید به پزشک مراجعه کند تا آزمایش خون انجام دهد تا مشخص شود که آیا کم خونی دارد یا خیر؟

آیا ریزش مو در اثر کم خونی دوباره رشد می کند؟

اگر متوجه شدید که کم خونی دارید، نگران نباشید – ریزش مو به دلیل کم خونی برگشت پذیر است و پزشک عمومی می تواند برای شما مکمل آهن تجویز کند. رعایت دوز تجویز شده بسیار مهم است، زیرا سطوح بالای آهن نیز می تواند خطرناک باشد و مصرف بیش از حد تجویز شده منجر به نتیجه سریعتر نمی شود. در مقاله ای اختصاصی گروه سلامتی و زیبایی به بررسی فواید آهن برای رشد مو پرداخته است.

درمان ریزش مو ناشی از تالاسمی یا فقر آهن

افرادی که هم ریزش مو و هم کمبود آهن را تجربه می کنند، ممکن است نیاز به درمان جداگانه داشته باشند.

پزشکان می توانند درمان های زیادی را به افرادی که دچار ریزش مو می شوند توصیه کنند، از جمله:

ماینوکسیدیل: این دارو به صورت محلول موضعی موجود است. دانشمندان فکر می کنند که این دارو به موها اجازه می دهد مدت بیشتری در فاز رشد بمانند.

مهارکننده های ۵ آلفا ردوکتاز:

داروهایی مانند فیناستراید (پروسکار) مهارکننده های ۵ آلفا ردوکتاز هستند. این داروها به افزایش سطح آنزیم هایی که باعث رشد مو می شوند کمک می کند.

تکنیک‌های جراحی: اگر درمان‌های دیگر مؤثر واقع نشد، جراحی، مانند کاشت مو، می‌تواند به ترمیم موهای فرد کمک کند.

پزشکان به طور مداوم در حال تحقیق بر روی روش های جدید برای بازگرداندن رشد مو هستند. یک مثال، درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) است. این شامل جداسازی پلاکت ها از نمونه خون فرد با استفاده از یک دستگاه تخصصی، سپس تزریق این پلاکت ها به مناطقی از پوست سر است که تحت تاثیر ریزش مو قرار گرفته است.

پزشکان معتقدند پلاکت ها حاوی مقدار قابل توجهی از فاکتورهای رشد هستند که می تواند به تحریک رشد مو کمک کند. منبع معتبر تحقیقاتی در یک مطالعه نشان داد که زنانی که تزریق پی آر پی را دریافت کردند، پس از ۶ ماه شاهد افزایش تراکم و ضخامت موهای خود بودند. با این حال، برای اثبات اثربخشی PRP باید مطالعات بیشتری انجام شود.

درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

درمان های کم خونی فقر آهن عبارتند از:

مکمل‌های آهن: پزشک ممکن است به فرد توصیه کند روزانه مکمل‌های آهن مصرف کند تا به بدن او در بازیابی آهن در طول زمان کمک کند. یک فرد باید همیشه قبل از مصرف مکمل های آهن با پزشک خود صحبت کند زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند. ممکن است فرد مجبور شود ۳ تا ۶ ماه مکمل آهن مصرف کند تا ذخایر آهن به سطح طبیعی برسد.

تزریق آهن:

پزشک ممکن است تزریق آهن را برای افزایش سریعتر سطح آهن توصیه کند. افرادی که به شدت کم خون هستند ممکن است نیاز به تزریق داخل وریدی آهن داشته باشند. افرادی که نمی توانند آهن را به درستی جذب کنند، مانند افراد مبتلا به بیماری کرون، ممکن است از تزریق سود ببرند.

تغییرات رژیم غذایی: مصرف بیشتر آهن در رژیم غذایی نیز می تواند به افزایش سطح آن کمک کند. غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، سبزیجات سبز برگ و حبوبات. تولیدکنندگان مواد غذایی نیز ممکن است آهن را به برخی غذاها مانند غلات اضافه کنند.

ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن
ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن
آیا می توانید از ریزش مو به وسیله تالاسمی و کمبود آهن جلوگیری کنید؟

از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید . حتماً غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، نخود فرنگی، پروتئین های بدون چربی (مانند گوشت خوک و ماهی قزل آلا) و میوه های خشک را پر کنید. همچنین باید به دنبال عبارت “تقویت شده با آهن” روی برچسب غذاهای بسته بندی شده مانند غلات باشید.

غذاهای سرشار از ویتامین C را به رژیم غذایی خود اضافه کنید . این غذاها به بدن شما اجازه می دهند که آهن را به شیوه ای موثرتر جذب کند. حتماً پرتقال، توت فرنگی، خربزه، کلم بروکلی و گوجه فرنگی بیشتر بخورید. موهای خود را پایین بیاورید. بستن آن در هدبند می تواند منجر به شکستگی و ریزش مو شود.

با روسری و کلاه از موهای خود در برابر عناصر محافظت کنید .

در روزهای استثنایی آفتابی و باد، موهای خود را پوشانده نگه دارید. موهای خود را به آرامی برس بزنید و بشویید. ملایم بودن می تواند به شما کمک کند از کندن موهای زائد در طول نگهداری معمول جلوگیری کنید.

از استفاده از مواد شیمیایی و رنگ مو خودداری کنید . اگر از مواد شیمیایی و مو استفاده می کنید، از یک متخصص آموزش دیده کمک یا راهنمایی بخواهید.

از تجهیزات مبتنی بر حرارت مانند سشوار و اتوی فر خودداری کنید . اگر باید از آنها استفاده کنید، یک لایه محافظ با ژل یا موس محافظ مو اضافه کنید.

با استفاده از تونیک رشد موی سر بایوفول به موهایتان زندگی ببخشید
سرم ضد ریزش مو پلاسنتا کمپلکس

درمان فوری و قطعی ریزش مو، با ماندگاری دائمی تنها با یک دوره استفاده از تونیک رشد موی سر پلاسنتا بایوفول

در هر سنی و با هر جنسیتی و یا به هردلیلی دچار ریزش مو شده اید و تا کنون نتوانسته اید این موضوع را درمان کنید، خرید بهترین محلول رویش مجدد مو کانادایی پایان تمام نگرانی های شماست.

محلول رشد موی سر کاملا ارگانیک و بدون هرگونه مواد شیمیایی و مضر برای پوست سر و وفولیکول مو می باشد.

ارتباط بین فریتین و ریزش مو

احتمالاً با آهن آشنا هستید، اما اصطلاح “فریتین” ممکن است برای شما جدید باشد. آهن یک ماده معدنی ضروری است که دریافت می کنید. بدن شما مقداری از آن را به شکل فریتین ذخیره می کند.

فریتین نوعی پروتئین در خون شماست. آهن را ذخیره می کند که بدن شما می تواند در صورت نیاز از آن استفاده کند. اگر فریتین پایینی دارید، به این معنی است که شما نیز کمبود آهن دارید.

وقتی فریتین پایینی دارید، ممکن است ریزش مو را نیز تجربه کنید. متأسفانه، در صورت داشتن یک بیماری زمینه‌ای که ممکن است باعث ریزش مو شود، می‌توان فریتین را نادیده گرفت.

آزمایش فریتین می تواند به پزشک کمک کند تا این تصمیم را بگیرد تا بتوانید آن را به درستی درمان کنید.

فریتین و ریزش مو

مقداری فریتین در فولیکول های مو ذخیره می شود. فرض بر این است که از دست دادن فریتین زمانی رخ می دهد که فردی موهای خود را از دست بدهد.

هر زمان که آهن بدن شما کم باشد، اساساً می تواند فریتین را از فولیکول های مو و سایر منابعی که برای بدن در یک بیماری حیاتی کمتری دارند، قرض بگیرد.

دریافت آهن کافی از غذاها یا مکمل ها بسیار مهم است تا فریتین کافی در بدن نیز وجود داشته باشد. علاوه بر کمبود آهن، سطوح پایین فریتین نیز ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

از دست دادن خون قابل توجه

بیماری سلیاک

عدم تحمل گلوتن غیر سلیاک

رژیم های گیاهخواری یا وگان

کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید)

قاعدگی

بارداری

ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن

علائم فریتین پایین چیست؟
ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن

داشتن فریتین پایین با نقش بدن شما در ساخت گلبول های قرمز تداخل می کند. گلبول های قرمز برای انتقال اکسیژن به سراسر بدن شما مهم هستند. بدون گلبول های قرمز کافی، اندام ها و سیستم های اصلی شما به خوبی کار نمی کنند.

علائم فریتین پایین شبیه به کمبود آهن است و ریزش مو تنها یکی از علائم آن است. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرگیجه

خستگی مفرط

کوبیدن در گوش

ناخن های شکننده

تنگی نفس

سردرد

مشکل در تمرکز

پاهای بی قرار

فریتین و تیروئید شما

ریزش مو اغلب یکی از اولین نشانه های کم کاری تیروئید است، وضعیتی که باعث می شود بدن شما مقدار کمتر از حد نرمال هورمون تیروئید تولید کند. علاوه بر این، کمبود هورمون تیروئید می تواند باعث سستی کلی، خشکی پوست و عدم تحمل سرما شود. افزایش وزن نیز رایج است.

در برخی موارد کم کاری تیروئید، ریزش مو ممکن است مستقیماً با کمبود هورمون های تیروئید مرتبط نباشد، بلکه با کمبود آهن مرتبط است. این به نوبه خود باعث کاهش فریتین و کم کاری تیروئید به طور همزمان می شود.

درمان فریتین و ریزش مو

بهترین راه برای درمان ریزش مو با فریتین، افزایش سطح آهن است. اگر غذاهای غنی از آهن (مانند جگر و گوشت گاو) به اندازه کافی مصرف نکنید، ممکن است پزشک در مورد مصرف مکمل ها صحبت کند.

مصرف همزمان غذاهای غنی از ویتامین C و آهن نیز می تواند به جذب بهتر آهن در بدن کمک کند.

اگر مشکوک به حساسیت غذایی باشد، پزشک ممکن است آزمایش خون یا رژیم غذایی حذف را توصیه کند.

عدم تحمل گلوتن یکی از دلایل احتمالی جذب ضعیف آهن است که می تواند منجر به کاهش فریتین و ریزش مو شود.

کمبود روی همچنین اغلب در افرادی که ریزش مو را تجربه می کنند دیده می شود. شما می توانید روی را در گوشت، غلات کامل و محصولات لبنی پیدا کنید.

ارتباط تالاسمی و ریزش مو چیست؟ درمان ریزش مو و رشد مجدد مو در بیماران تالاسمی و فقر آهن

نرخ موفقیت بهبود فریتین و ریزش مو

اگر ریزش موی شما به دلیل پایین بودن فریتین باشد، پس از درمان کمبود آهن، موهای شما باید دوباره رشد کنند. با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا موها دوباره رشد کنند، بنابراین شکیبایی کلیدی است.

از استفاده از هر گونه درمان رشد مو خودداری کنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد. برای مقادیر زیاد ریزش مو، ماینوکسیدیل  ممکن است کمک کند.

یک مطالعه منبع معتبر روی زنان غیر یائسه نشان داد که ۵۹ درصد از کسانی که ریزش موی بیش از حد را تجربه می کنند، کمبود آهن نیز دارند. در چنین مواردی، رشد مجدد مو ممکن است با معکوس کردن کمبود آهن برای افزایش ذخایر فریتین در بدن شما امکان پذیر باشد.

آیا تالاسمی برای کاشت مو مشکل ساز است؟

تالاسمی یک اختلال خونی ارثی است (یعنی از طریق ژن ها از والدین به فرزندان منتقل می شود) که زمانی ایجاد می شود که بدن پروتئین کافی به نام هموگلوبین که بخش مهمی از گلبول های قرمز خون است را تولید نمی کند. وقتی هموگلوبین کافی وجود نداشته باشد، گلبول‌های قرمز خون به درستی کار نمی‌کنند و مدت زمان کوتاه‌تری دوام می‌آورند، بنابراین گلبول‌های قرمز سالم کمتری در جریان خون حرکت می‌کنند.

گلبول‌های قرمز اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن می‌رسانند. اکسیژن نوعی ماده غذایی است که سلول ها برای عملکرد از آن استفاده می کنند. زمانی که گلبول های قرمز سالم کافی وجود نداشته باشد، اکسیژن کافی به سایر سلول های بدن نیز نمی رسد، که ممکن است باعث احساس خستگی، ضعف یا تنگی نفس در فرد شود. این وضعیتی است که به آن کم خونی می گویند. افراد مبتلا به تالاسمی ممکن است کم خونی خفیف یا شدید داشته باشند. کم خونی شدید می تواند به اندام ها آسیب برساند و منجر به مرگ شود. لذا کاشت مو برای این افراد با احتیاط کامل انجام می شود.

منبع: www.medicalnewstoday.com



Source link