تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سنتی ژاپنی با کوچک شدن مغز کمتر در زنان در مقایسه با رژیم غذایی غربی مرتبط است


سوشی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

زوال شناختی و زوال عقل در حال حاضر بیش از 55 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. پیش‌بینی می‌شود که با افزایش سن جمعیت جهان، این تعداد در چند دهه آینده به شدت افزایش یابد.

عوامل خطر خاصی برای زوال شناختی و زوال عقل وجود دارد که ما نمی توانیم آنها را تغییر دهیم – مانند داشتن استعداد ژنتیکی برای این شرایط. اما سایر عوامل خطر که ممکن است بر آنها قدرت بیشتری داشته باشیم – با تحقیقاتی که نشان می دهد برخی عادات سبک زندگی قابل تغییر، مانند سیگار کشیدن، چاقی و عدم ورزش، همگی با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط هستند.

اینکه تغذیه چه نقشی در پیشگیری از زوال شناختی و زوال عقل ایفا می کند، مدتی است که کانون تحقیقات علمی بوده است.

به عنوان مثال، مطالعات متعددی فواید رژیم غذایی مدیترانه ای را بررسی کرده اند. به نظر می رسد این رژیم بر معیارهای مهم مغز سالم مانند حجم کل مغز، ضخامت قشر و یکپارچگی ماده سفید تأثیر مثبت دارد.

مطالعه اخیر ما اکنون نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی سنتی ژاپنی نیز ممکن است برای سلامت مغز مفید باشد – و برای آن بهتر از رژیم معمولی غربی است.

رژیم سنتی ژاپن

ژاپن به خاطر طول عمر مردمش مشهور است. به عنوان مثال، استان اوکیناوا در جنوب ژاپن میزبان تعداد فوق العاده بالایی از صدساله ها است. به همین دلیل، اوکیناوا به عنوان منطقه آبی شناخته می شود، منطقه ای که مردم در آن زندگی فوق العاده طولانی دارند. عمر طولانی کسانی که در این منطقه زندگی می کنند اغلب تا حدی به رژیم غذایی سنتی آنها نسبت داده می شود.

رژیم غذایی ژاپنی با غذاهایی مانند برنج، ماهی و صدف و میوه ها (به ویژه مرکبات) مشخص می شود. اما چیزی که این رژیم را منحصر به فرد می کند غذاهای سنتی ژاپنی مانند میسو (خمیر تخمیر شده سویا)، جلبک دریایی، ترشیجات، چای سبز، سویا، جوانه سویا و قارچ (مانند شیتاکه) است. قابل ذکر است، این رژیم غذایی با مصرف کم گوشت قرمز و قهوه نیز مشخص می شود.

شایان ذکر است که رژیم سنتی ژاپنی یک عادت فرهنگی است تا رژیمی که برای دستیابی به یک هدف خاص (مانند کاهش وزن) طراحی شده است. این همان چیزی است که بسیاری از مردم ژاپن به طور مرتب سر میز ناهارخوری خود از آن لذت می برند.

سلامت مغز

برای انجام مطالعه خود، نمونه ای متشکل از 1636 بزرگسال ژاپنی 40 تا 89 ساله را بررسی کردیم.

ما ابتدا رژیم غذایی معمول شرکت کنندگان را با درخواست از آنها برای ثبت هر چیزی که به مدت سه روز خوردند و نوشیدند شناسایی کردیم. همچنین یک دوربین یکبار مصرف به آنها داده شد تا قبل و بعد از هر وعده غذایی از بشقاب هایشان عکس بگیرند تا یک رکورد بصری از میزان خوردنشان تهیه کنند.

با ترکیب رکورد رژیم غذایی نوشته شده با تصاویر، سپس میانگین مصرف غذای روزانه هر فرد را محاسبه کردیم. این به ما معیار پایه خوبی از عادات غذایی عادی شرکت کنندگان داد.

بر اساس سوابق غذایی، ما دریافتیم که 589 شرکت کننده از یک رژیم غذایی سنتی ژاپنی پیروی می کردند. 697 شرکت‌کننده دیگر از یک رژیم غذایی غربی معمولی استفاده کردند که مشخصه آن مصرف بالای کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، غذاهای پرچرب، نوشابه‌ها و الکل بود. در نهایت، تعداد کمتری از شرکت‌کنندگان (350 نفر) رژیم غذایی حاوی مقادیر بالاتر از حد متوسط ​​غذاهای گیاهی (غلات، سبزیجات و میوه‌ها) و محصولات لبنی مصرف کردند. ما نام این روش را از رژیم غذایی سبزیجات-میوه-لبنیات گذاشتیم.

ما همچنین اطلاعاتی را در مورد سایر فاکتورهای سبک زندگی و سلامت جمع‌آوری کردیم، از جمله اینکه آیا شرکت‌کننده مستعد ژنتیکی به زوال عقل (مانند ژنوتیپ APOE)، سیگار کشیدن، سطح فعالیت بدنی و داشتن شرایط سلامتی موجود (مانند سکته مغزی) است یا خیر. یا دیابت). ما این کار را انجام دادیم تا تجزیه و تحلیل‌های خود را برای در نظر گرفتن این عوامل تنظیم کنیم و اطمینان حاصل کنیم که یافته‌های ما را می‌توان صرفاً به رژیم غذایی نسبت داد.

سپس، پیشرفت آتروفی یا انقباض مغز (از دست دادن نورون ها) را در طی دو سال تجزیه و تحلیل کردیم. مهمتر از همه، آتروفی مغز مرتبط با سن یک نشانگر رایج زوال شناختی و زوال عقل است. آتروفی مغز از طریق اسکن MRI اندازه گیری شد.

ما دریافتیم که زنانی که از رژیم غذایی سنتی ژاپنی پیروی می‌کردند در مقایسه با زنانی که از رژیم غذایی غربی پیروی می‌کردند، در طول دوره مطالعه دو ساله، کوچک‌تر شدن مغز کمتری داشتند. کمتر مشخص است که رژیم غذایی سبزیجات-میوه-لبنیات چه تأثیری داشته است – احتمالاً به دلیل تعداد کمی از شرکت کنندگانی که از این رژیم پیروی کردند.

جالب اینجاست که این اثر فقط در زنان مشهود بود. تفاوتی در میزان انقباض مغز در مردانی که از رژیم غذایی سنتی ژاپنی پیروی می کردند در مقایسه با افرادی که از رژیم های دیگر پیروی می کردند، وجود نداشت.

ممکن است چند دلیل برای این الگوی نتایج وجود داشته باشد. به نظر می رسد برخی از آنها به تفاوت های بیولوژیکی بین جنسیت ها اختصاص دارند. به عنوان مثال، برخی از مواد مغذی – مانند منیزیم و استروژن‌های گیاهی موجود در ماهی، صدف‌ها، قارچ‌ها، غلات کامل و حبوبات – به نظر می‌رسد که اثر محافظتی قوی‌تری بر روی مغز زنان دارند.

این تأثیر را می توان با تفاوت در عادات سبک زندگی بین جنس ها نیز توضیح داد. فاکتورهای منفی مانند سیگار کشیدن – که ممکن است با فواید یک رژیم غذایی سالم خنثی کند – در بین مردان بسیار شایع تر است. همچنین، شرکت‌کنندگان مرد احتمال بیشتری داشت که از رژیم غذایی سنتی ژاپنی دور شوند – بیشتر از خانم‌ها نودل (منبع کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده) و نوشیدنی‌های الکلی (ساکی) مصرف می‌کردند. هر دوی این عوامل ممکن است به کوچک شدن مغز کمک کنند.

مزایای رژیم ژاپنی ممکن است از این واقعیت ناشی شود که بسیاری از غذاها سرشار از ویتامین ها، پلی فنول ها، فیتوکمیکال ها و اسیدهای چرب غیراشباع هستند. همه این اجزا به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته شده اند – که اساساً به این معنی است که آنها به بهترین عملکرد مغز و نورون های آن کمک می کنند.

اکنون انجام تحقیقات بیشتر مهم خواهد بود – نه تنها برای تایید یافته های ما، بلکه بررسی برخی از دلایل تفاوت های دیده شده بین مردان و زنان در مورد رژیم غذایی ترجیحی و سلامت مغز آنها.

پذیرفتن عناصر رژیم سنتی ژاپنی و شامل غذاهایی مانند ماهی، غذاهای دریایی، سویا، میسو، جلبک دریایی و قارچ شیتاکه، نه تنها ممکن است به بهبود عملکرد شناختی، بلکه به سلامت کلی نیز کمک کند.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قولتحقیقات (2024، 7 آوریل) که در 8 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-traditional-japanese-diet-brain بازیابی شده است، می گوید: رژیم غذایی سنتی ژاپنی با کوچک شدن مغز کمتر در زنان در مقایسه با رژیم غذایی غربی مرتبط است. -shrinkage.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.