جمسیتابین/دوستاکسل داخل مثانه به عنوان یک درمان جایگزین برای بیماران مبتلا به سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی


توسط Michael A. O’Donnell و Mohamad Abou Chakra، Medical Xpress

جمسیتابین/دوستاکسل داخل مثانه به عنوان یک درمان جایگزین برای بیماران مبتلا به سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی

NMIBC: سرطان مثانه مهاجم غیر عضلانی. BCG: Bacillus Calmette-Guérin; گوهر: جمسیتابین؛ دوس: دوستاکسل. بخش‌هایی از شکل با استفاده از Servier Medical Art، با مجوز Creative Commons Attribution 3.0 Unported License (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/) ترسیم شده است.

سرطان مثانه یکی از شایع ترین سرطان ها در سراسر جهان است. این یک مشکل عمده مراقبت های بهداشتی با بار مالی بالا در نظر گرفته می شود. از این موارد، 75٪ غیر تهاجمی عضلانی هستند که مشخصه بیماری های خطرناک با خطر بالای عود (تا 70٪ در عرض پنج سال پس از تشخیص) و پیشرفت (تا 40٪ در عرض پنج سال پس از تشخیص) است.

درمان مبتنی بر استراتژی طبقه بندی خطر است که در آن گروه های خطر بر اساس ویژگی های تومور و سابقه عود شناسایی می شوند: خطر کم، خطر متوسط ​​و خطر بالا.

دستورالعمل‌های درمانی برای سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی (NMIBC) شامل برداشتن آندوسکوپی تومور، سپس تجویز دارو در مثانه (درمان داخل مثانه)، معمولاً با تزریق هفتگی به مدت شش هفته (درمان القایی) و سپس تزریق‌های اضافی است. درمان نگهدارنده) هر سه یا شش ماه یا ماهانه به مدت یک تا سه سال.

باسیل داخل مثانه Calmette-Guerin (واکسن سل) از سال 1976 به عنوان درمان کمکی توسط اورولوژیست ها استفاده شده است. به دلیل کاهش قابل اعتماد آن در عود و پیشرفت، به استاندارد مراقبت برای درمان HR NMIBC تبدیل شده است.

متأسفانه، علیرغم فعالیت بالینی خوب، BCG تقریباً در 40٪ از بیماران در دو سال شکست می خورد، که منجر به نیاز همیشه به توسعه عوامل نجات برای اجتناب از نیاز به برداشتن مثانه (سیستکتومی) می شود.

از سال 2012، زمانی که آلودگی در یکی از دو تامین کننده اصلی BCG رخ داد که منجر به تعطیلی دائمی آن شد، BCG در یک وضعیت کمبود جهانی قرار داشت. در حالی که کارآزمایی‌های متعددی برای بررسی استفاده از درمان‌های جایگزین مانند شیمی‌درمانی داخل مثانه، ایمونوتراپی و ژن‌درمانی، هم به‌عنوان جایگزینی برای BCG و هم به‌عنوان درمان نجات پس از شکست BCG راه‌اندازی شد، هیچ‌کدام سطح کارایی، ایمنی و مقرون به صرفه بودن BCG را ارائه نکردند. ، تا همین اواخر

یکی از امیدوارکننده‌ترین استراتژی‌های جدید برای NMIBC ترکیبی از داروهای شیمی‌درمانی داخل مثانه است که به عنوان درمان متوالی، یکی پس از دیگری، با یک ساعت زمان ماندن مثانه برای هر دارو استفاده می‌شود. نتایج اولیه با جمسیتابین (Gem) و میتومایسین C (MMC) امیدوارکننده به نظر می رسید، اما کمبود در MMC منجر به نیاز به جایگزینی دوستاکسل (Doce) به جای MMC برای ایجاد Gem/Doce شد.

هر دو توسط دکتر مایکل اودانل، پروفسور و مدیر انکولوژی اورولوژی، در دانشگاه آیووا (UI) در ایالات متحده ایجاد شدند. نتایج Gem/Doce برای اولین بار در سال 2015 گزارش شد و از آن زمان تاکنون در بیش از 500 مورد گزارش شده است. بیماران توسط چندین موسسه

برای خلاصه کردن داده‌های اخیر جمع‌آوری‌شده در مورد ترکیبی از شیمی‌درمانی متوالی داخل مثانه برای NMIBC، ما یک مرور سیستماتیک را انجام دادیم که در منتشر شده است. نظر متخصص در مورد دارو درمانی. ما داده‌هایی از 15 کارآزمایی را وارد کردیم که با هدف ما مرتبط بودند که شامل داده‌های Gem/MMC یا Gem/Doce بود.

با این حال، در حالی که گزارش‌های Gem/MMC به بیماران BCG ناموفق محدود می‌شد، با کمبود رو به رشد BCG، Gem/Doce نه تنها برای بیماران BCG ناموفق استفاده می‌کرد، بلکه به عنوان جایگزینی برای بیمارانی که قبلا هرگز BCG دریافت نکرده بودند (BCG ساده) استفاده می‌شد.

اثربخشی از نظر عود سرطان بر حسب بقای 24 ماهه بدون عود بیان شد. در گروه BCG ساده، 24mRFS برای Gem/Doce ~77% برای هر دو بیماری HR (همه درجه بالا) و IR (تقریباً همه با درجه پایین) بود. در تنظیمات شکست HR NMIBC BCG، 24mRFS کلی برای Gem/Doce 42 درصد بود.

جالب توجه است که Gem/MMC برای خرابی‌های BCG عملکرد مشابهی داشت. از نظر عوارض جانبی، سمیت مستند Gem/Doce در اکثر مطالعات به طور کلی خفیف بود و تقریباً نیمی از بیماران هیچ عارضه جانبی را گزارش نکردند. عوارض جانبی درجه III (جدی) یا بالاتر نادر بود (<1%). نتایج برای Gem/MMC نیز به طور کلی خفیف با سمیت نادر درجه III بود.

در مقابل، درمان BCG با عوارض جانبی موضعی در 60٪ موارد و عوارض جانبی سیستمیک در 35٪ موارد همراه است که بیش از 20٪ درجه III است. علاوه بر این، تقریباً 10٪ از بیماران درمان BCG را در مقایسه با 3٪ برای Gem/Doce ترک می کنند.

به زبان ساده، Gem/Doce داخل مثانه یک درمان موثر و ایمن برای NMIBC است اگر به عنوان درمان خط اول به جای BCG و به عنوان درمان نجات پس از شکست BCG استفاده شود. Gem/MMC برای بیماران نارسایی BCG تقریباً به همان اندازه خوب عمل کرد، اما این نتایج بر اساس کمتر از 100 بیمار تحت درمان بود.

برای تعیین جزئیات گرانولی در مورد جایی که Gem/Doce در بین بیمارانی که HR BCG از کار افتاده بودند، بهترین عملکرد را داشت، 24mRFS برای تومورهای فقط پاپیلاری و آنهایی که پس از موفقیت آمیز BCG قبلی عود کرده بودند، بالاترین مقدار بود. موارد مقاوم به BCG (شدیدترین نوع شکست BCG) و آنهایی که سرطان درجا دارند (CIS) – یک شکل تهاجمی سرطان مثانه که در سطح گسترش می‌یابد، نرخ 24mRFS تا 10 درصد کمتر دارد.

با این حال، برای این موارد CIS، 24mRFS برای Gem/Doce دو تا سه برابر بهتر از هر شیمی‌درمانی داخل مثانه‌ای برای موارد CIS بدون پاسخ به BCG (مانند Gem، MMC) و همچنین سه داروی مورد تایید FDA (Valrubicin، pembrolizumab و nadoferagene firadenovec).

محدودیت تحلیل ما تا به امروز این است که شواهدی که از اثربخشی Gem/MMC و Gem/Doce پشتیبانی می‌کنند از مطالعات گذشته‌نگر (در دنیای واقعی) تک یا چند نهادی پدیدار می‌شوند. با این حال، مطالعات آینده‌نگر از جمله یک کارآزمایی تصادفی‌شده فاز III در حال انجام است که مستقیماً BCG را با Gem/Doce در مدیریت NMIBC بی‌سابقه HR BCG (کارآزمایی BRIDGE) مقایسه می‌کند.

یکی از ویژگی های قابل توجه اضافه شده Gem/Doce مقرون به صرفه بودن آن است. هزینه متوسط ​​هر بیمار در دو سال تقریباً 12363 دلار برای درمان BCG در مقابل 7090 دلار برای Gem/Doce برآورد شده است (تقریباً نیمی از هزینه درمان را کاهش می دهد). ایمونوتراپی جدیدتر (مانند پمبرولیزوماب) و ژن درمانی (Nadofaragene firadenovec) علیرغم مؤثر بودن کمتر، بسیار گرانتر هستند.

در یک تجزیه و تحلیل مدل اخیر، Nadofaragene firadenovec هزینه کلی 346000 دلار داشت، در حالی که pembrolizumab زمانی که برای درمان بیماری CIS بی پاسخ BCG استفاده می شد، هزینه کلی 286،000 دلار داشت. مقرون به صرفه بودن Gem/Doce به دلیل استفاده از داروهای ژنریک ارزان، به طور گسترده در دسترس، باید به ویژه برای اقدامات بهداشتی در داخل و خارج از کشور که منابع مالی محدودی دارند جذاب باشد.

استفاده از شیمی درمانی دوبل متوالی داخل مثانه، مانند Gem/Doce، الگوی درمان NMIBC را تغییر می دهد و امید جدیدی را برای بیمارانی که قادر به دریافت BCG نیستند و برای کسانی که BCG قبلاً در آنها شکست خورده است، ارائه می دهد.

این داستان بخشی از Science X Dialog است، جایی که محققان می توانند یافته های مقالات تحقیقاتی منتشر شده خود را گزارش کنند. برای اطلاعات در مورد ScienceX Dialog و نحوه مشارکت از این صفحه دیدن کنید.

دکتر مایکل اودانل، دکتر، استاد ریچارد دی. ویلیامز و مدیر انکولوژی اورولوژیک در کالج پزشکی دانشگاه آیووا کارور و عضو مرکز جامع سرطان هولدن است. دکتر O’Donnell درمان های جدیدی را در سرطان مثانه غیر مهاجم عضلانی از جمله ایمونوتراپی ترکیبی داخل مثانه و شیمی درمانی داخل مثانه متوالی آغاز کرده است. او بیش از 200 نسخه خطی با داوری همتا، 20 فصل کتاب و صدها چکیده علمی را تالیف کرده است. در حال حاضر، دکتر O’Donnell با گروه بین المللی سرطان مثانه کار می کند.

دکتر محمد ابو چاکرا، دکترای اورولوژیست فارغ التحصیل از دانشگاه لبنان و دانشگاه سوربن است. او در حال حاضر یک پژوهشگر بالینی در انکولوژی اورولوژی در دانشگاه آیووا است. تمرکز بالینی و تحقیقاتی او بر درک و درمان بیماران مبتلا به سرطان ادراری است. او در هیئت تحریریه چندین ژورنال پر تاثیر کار می کند و بیش از 75 مقاله با داوری همتایان نوشته است.

اطلاعات بیشتر:
محمد ابو چاکرا و همکاران، شیمی درمانی داخل مثانه ترکیبی برای سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی (NMIBC) به عنوان درمان خط اول یا نجات: اکنون در کجا ایستاده ایم؟ نظر متخصص در مورد دارو درمانی (2024). DOI: 10.1080/14656566.2024.2310073

نقل قول: جمسیتابین/دوستاکسل داخل مثانه به عنوان یک درمان جایگزین برای بیماران مبتلا به سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی (2024، 23 فوریه) در 23 فوریه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-02-intrasical-gemcitabinedocetaxel-alternative- بازیابی شده است. درمان بیماران.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.