دانشمندان برای اولین بار موش هایی را با سلول های دو نر خلق کردند


سلول

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

دانشمندان برای اولین بار از دو نر بچه موش ساخته اند.

این امکان دور از دسترس استفاده از تکنیک مشابه را برای افراد افزایش می‌دهد – اگرچه کارشناسان هشدار می‌دهند که تعداد کمی از جنین‌های موش به توله‌های موش زنده تبدیل شده‌اند و هیچ‌کس نمی‌داند که آیا این روش برای انسان‌ها هم موثر است یا خیر.

دایانا لیرد، متخصص سلول های بنیادی و تولید مثل در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: با این حال، “این یک استراتژی بسیار هوشمندانه است.” این یک گام مهم در سلول های بنیادی و زیست شناسی تولید مثل است.

دانشمندان کار خود را در مطالعه ای که چهارشنبه در مجله منتشر شد، توصیف کردند طبیعت.

ابتدا سلول‌های پوستی را از دم موش‌های نر گرفتند و آن‌ها را به «سلول‌های بنیادی پرتوان القایی» تبدیل کردند که می‌توانند به انواع مختلفی از سلول‌ها یا بافت‌ها تبدیل شوند. سپس طی فرآیندی که شامل رشد آنها و درمان آنها با دارو بود، سلول‌های بنیادی موش نر را به سلول‌های ماده تبدیل کردند و سلول‌های تخمک عملکردی تولید کردند. در نهایت، آنها آن تخم‌ها را بارور کردند و جنین‌ها را در موش‌های ماده کاشتند. حدود 1٪ از جنین ها – 7 از 630 – به توله موش زنده تبدیل شدند.

کاتسوهیکو هایاشی، رهبر پژوهش از دانشگاه کیوشو و دانشگاه اوزاکا در ژاپن، هفته گذشته در سومین اجلاس بین‌المللی ویرایش ژنوم انسانی به دانشمندان همکار گفت: به نظر می‌رسد که این توله‌ها به طور طبیعی رشد می‌کنند و می‌توانند خودشان به روش معمول والدین شوند.

در تفسیر منتشر شده در کنار طبیعت لایرد و همکارش جاناتان بایرل گفتند که این کار “مسیرهای جدیدی را در بیولوژی تولید مثل و تحقیقات باروری” برای حیوانات و مردم باز می کند. برای مثال، در پایین جاده، ممکن است بتوان پستانداران در حال انقراض را از یک نر تکثیر کرد.

آنها نوشتند: «و حتی ممکن است الگویی برای افراد بیشتری مانند زوج‌های همجنس مذکر برای داشتن فرزندان بیولوژیکی فراهم کند، در حالی که مسائل اخلاقی و قانونی تخمک‌های اهداکننده را دور می‌زند.

اما آنها چندین هشدار را مطرح کردند. قابل توجه ترین؟ تکنیک فوق العاده ناکارآمد است. آنها گفتند که مشخص نیست چرا تنها بخش کوچکی از جنین های قرار داده شده در موش های جایگزین زنده مانده اند. دلایل می تواند فنی یا بیولوژیکی باشد. آنها همچنین تاکید کردند که هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا این پروتکل اصلاً در سلول های بنیادی انسانی کار می کند یا خیر.

Laird همچنین گفت که دانشمندان باید قبل از استفاده از سلول های بنیادی برای ساخت تخمک، مراقب جهش ها و خطاهایی باشند که ممکن است در ظرف کشت وارد شود.

این تحقیق جدیدترین روشی است که روش های جدیدی برای ایجاد جنین موش در آزمایشگاه آزمایش کرده است. تابستان گذشته، دانشمندان در کالیفرنیا و اسرائیل جنین‌های “مصنوعی” موش را از سلول‌های بنیادی بدون اسپرم پدر یا تخمک یا رحم مادر ایجاد کردند. این جنین‌ها تا 8 و نیم روز پس از لقاح، جنین‌های طبیعی موش را منعکس می‌کردند که دارای ساختارهای مشابهی بود، از جمله ساختاری شبیه قلب تپنده. دانشمندان می گویند این شاهکار در نهایت می تواند پایه ای برای ایجاد جنین مصنوعی انسان برای تحقیقات در آینده ایجاد کند.

اطلاعات بیشتر:
تولید تخمک های کاربردی از موش های نر در شرایط آزمایشگاهی، طبیعت (2023). DOI: 10.1038/s41586-023-05834-x، www.nature.com/articles/s41586-023-05834-x

© 2023 آسوشیتدپرس. تمامی حقوق محفوظ است. این مطالب را نمی توان بدون اجازه منتشر کرد، پخش کرد، بازنویسی کرد یا دوباره توزیع کرد.

نقل قول: دانشمندان برای اولین بار موش هایی را با سلول های دو نر خلق کردند (2023، 15 مارس) بازیابی شده در 15 مارس 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-03-scientists-mice-cells-males.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.