درمانگاه‌ها، گورستان‌های پر از آب در حالی که تب دنگی پرو را ویران می‌کند


ماریا فرانسیسکا سوسا از پدر سالخورده خود که به تب دنگی مبتلا شده است مراقبت می کند

ماریا فرانسیسکا سوسا از پدر سالخورده خود که به تب دنگی مبتلا شده است مراقبت می کند.

دو ماه پس از طوفان باران شهر کاتاکائوس در شمال پرو، ده‌ها نفر از ساکنان آن بر اثر دنگی، بیماری که توسط پشه‌هایی که توسط آب راکد جذب می‌شوند، ناقل می‌شوند، بیمار هستند و می‌میرند.

در نزدیکی مرز با اکوادور، منطقه پیورا پرو با یک بحران بهداشتی جدید دست و پنجه نرم می کند، حتی در حالی که این کشور آمریکای جنوبی هنوز در حال بهبودی از بالاترین نرخ مرگ و میر گزارش شده Covid-19 در جهان است.

این بار اپیدمی دنگی است، یک بیماری ویروسی با علائمی از تب، سردرد و درد مفاصل تا خونریزی، نارسایی اندام ها و گاهی اوقات مرگ.

این ویروس توسط پشه Aedes aegypti حمل می‌شود که تخم‌های خود را در آب راکد می‌گذارد، از زمانی که طوفان یاکو در ماه مارس شمال پرو را درنوردید، تعداد زیادی از آن در پیورا وجود دارد.

ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر متاثر شدند، زیرا رودخانه‌ها از کناره‌هایشان عبور کردند و خانه‌ها و زیرساخت‌ها را ویران کردند.

نیمی از 416 کلینیک منطقه پیورا توسط طوفان آسیب دیدند که اقتصاد محلی را نیز فلج کرد زیرا هزاران نفر توانایی خود را برای زنده ماندن از مشاغل غیررسمی از دست دادند.

ماریا فرانسیسکا سوسا، 45 ساله، یکی از بسیاری از اقوام بیمار است که در بحبوحه افزایش سرسام آور عفونت ها و مراکز مراقبت بهداشتی عمومی در صحنه هایی که یادآور اپیدمی ویروس کرونا هستند، در خانه مراقبت می کند.

پدرش خوزه لوسیانو 93 ساله در حال مبارزه با عفونت دنگی است.

بیماران دنگی در خانه توسط خانواده تحت مراقبت قرار می گیرند زیرا سیستم های بهداشت عمومی فروپاشیده است

بیماران دنگی در خانه توسط خانواده تحت مراقبت قرار می گیرند زیرا سیستم های بهداشت عمومی فروپاشیده است.

سوسا در حالی که پیشانی عرق کرده پدرش را در کانکسی که با پنج نفر دیگر شریک هستند پاک می کرد به خبرگزاری فرانسه گفت: “آنقدر به او ضربه زد که حتی دیگر نمی توانست بایستد. یک بار آنقدر مریض بود که فکر می کردیم می میرد.” .

با غرق شدن امکانات بهداشتی عمومی، خانواده مجبور به گرفتن وام برای پرداخت هزینه پزشک خصوصی و دارو برای درمان علائم پیرمرد شدند. هیچ درمانی برای تب دانگ وجود ندارد.

‘از دست دادن کنترل’

سزار اورگو، بازرس حقوق منطقه گفت، تا 13 ژوئن، پیورا 82 مورد مرگ ناشی از تب دنگی – از جمله 11 کودک – و بیش از 44000 عفونت را از آغاز سال 2023 گزارش کرده بود.

این حدود یک سوم از مجموع آمار ملی 248 مرگ و میر و بیش از 146000 عفونت بود.

والری پاز سولدان، کارشناس بیماری های منتقله از طریق ناقل، از دانشگاه کایتانو هردیا در لیما، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما کنترل اپیدمی را از دست داده ایم.

روز پنجشنبه، وزیر بهداشت پرو به دلیل مدیریت بحران از سمت خود استعفا داد.

بیمارستان ها زیر آب می روند

بیمارستان ها زیر آب می روند.

بیشتر 1.8 میلیون نفر جمعیت پیورا در امتداد ساحل زندگی می کنند.

در کاتاکائوس، یک منطقه کشاورزی، یاکو جاده ها را به رودخانه تبدیل کرد، سیستم های آب آشامیدنی و فاضلاب را ویران کرد و محصولات انبه، انگور و برنج را ویران کرد.

آب انباشته شده در مخازن باز، حفره ها و ظروف، محل های تکثیر پشه ها را افزایش می دهد. در قلب کاتاکائوس، زمین فوتبال هنوز پر آب است.

تلاش‌های متعدد بخور برای جلوگیری از گسترش همه‌گیری مانند آتش سوزی در خانه‌های رکودی شهر شکست خورد.

تئولیندا سیلوا، 45 ساله، از پسر آسیب دیده خود گابریل، 27 ساله مراقبت می کند.

سیلوا، یک تاجر غیررسمی ماهی، به خبرگزاری فرانسه گفت: “من پولی ندارم که او را به کلینیک ببرم و او را معاینه کنم. در حال حاضر، روزهای سختی را پشت سر می گذارم، هیچ کاری نیست، چیزی نیست.”

لوئیس آلفردو اسپینوزا ونگاس، 44 ساله، که نظارت بر بیماری تب دنگی در بیمارستان سولانا را هماهنگ می کند، گفت که این منطقه با بدترین شیوع خود در تاریخ اخیر مواجه است.

  • بخور گسترده مانع گسترش آن نشده است

    بخور گسترده مانع گسترش آن نشده است.

  • پزشکان می ترسند تعداد عفونت ها و مرگ و میرها بسیار بیشتر از آنچه گزارش شده باشد، زیرا بسیاری از بیماران حتی هرگز به پزشک مراجعه نمی کنند.

    پزشکان می ترسند که تعداد عفونت ها و مرگ و میرها بسیار بیشتر از گزارش شده باشد، زیرا بسیاری از بیماران حتی هرگز به پزشک مراجعه نمی کنند.

او گفت: «ما شکاف منابع انسانی بسیار زیادی داریم، اولین سطح مراقبت ما سقوط کرده است و ما کمبود تجهیزات و دارو داریم.

پزشکان می ترسند که تعداد عفونت ها و مرگ و میرها بسیار بیشتر از گزارش شده باشد زیرا بسیاری از بیماران هرگز حتی تشخیص داده نمی شوند.

“ما همه چیز را انجام دادیم”

آخر هفته گذشته، یک دسته زاری با بقایای فِرماریا آنکاجیما به گورستانی در کاتاکائوس رفت.

او فقط ده ساله بود که تب دانگ او را گرفت.

خانواده او مجبور شدند برای بازگرداندن جسد او از لیما، جایی که او را برای مراقبت پزشکی برده بودند، پول قرض کنند.

عموی او خولیو مورالس، 52 ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما هر کاری که از دستمان برمی آمد انجام دادیم.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید دنگی و سایر بیماری‌هایی مانند چیکونگونیا که توسط A.aegypti منتقل می‌شود، در بحبوحه تغییرات آب و هوایی بسیار سریع‌تر و بیشتر گسترش می‌یابند.

سایر کشورهای آمریکای لاتین نیز تحت تأثیر شیوع دنگی قرار دارند، اما پرو در سال جاری پس از برزیل دومین بالاترین مرگ و میر را به ثبت رسانده است.

در ماه فوریه، پرو پس از ثبت 72 درصد افزایش موارد دنگی نسبت به مدت مشابه در سال 2022، در چندین بخش وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام کرد.

© 2023 AFP

نقل قول: کلینیک‌های لبه‌دار، گورستان‌ها در حالی که تب دنگی را ویران می‌کند پرو (2023، 17 ژوئن) در 17 ژوئن 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-06-brimful-clinics-cemeteries-dengue-ravages.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.