دلیل تغییر شکل ماه چیست؟


در طول زمان با هر بار نگاه به آسمان، ماه به شکل های مختلفی دیده می شود. حال اگر برای شما هم جای سوال است که دلیل تغییر شکل ماه چیست؟ برای دانستن پاسخ سوال؛ پیشنهاد می کنیم با ادامه مطلب همراه ما باشید.

دلیل تغییر شکل ماه چیست؟

همواره در طول زمان با هر بار نگاه به آسمان این احساس ایجاد می شود که ماه تغییر شکل داده است و آن را به شکل های مختلفی می بینیم. دیدن شکل های مختلف ماه به فاصله ای که آن را می بینیم بستگی دارد. یعنی هر اندازه فاصله ما از ماه کم و زیاد گردد، شکل آن نیز در چشم ما تغییر می یابد.

در حقیقت بازتاب نور خورشید روی ماه سبب می شود تا آن را ببینیم. کره ماه در مداری حول سیاه زمین در حال گردش است و پیمایش این مدار یک ماه زمان می برد. کره ماه حول محور خودش نیز می چرخد که هر بار ۲۷ روز و ۷ ساعت و ۴۳ دقیقه طول می کشد.

پیمایش مدار و چرخش ماه تقریبا در مدت ثابتی صورت می گرد و به این دلیل است که ما از روی زمین همواره فقط یک سمت ماه را مشاهده می کنیم. کره ماه برعکس خورشید از خود دارای نور نبوده و درخشان به نظر رسیدن آن به خاطر این است که نور خورشید را به سوی زمین منعکس می کند.

هنگامی که کره ماه به حول سیاه زمین می چرخد، بخش های مختلفی از آن از خورشید، روشنایی دریافت می کنند. برخی اوقات، کل صورت مرئی ماه از روی کره زمین روشن به نظر می رسد و گاهی هم تنها بخشی از قرص ماه روشن دیده می شود. به این ترتیب با مشاهده هر حالت، این تصور ایجاد می شود که ماه در آسمان، چهره خود را تغییر می دهد.

این تغییر شکل های ماه را نمود یا صور ماه می گویند و به این معنا است که ما تنها بخش هایی از ماه را مشاهده می کنیم. هر دوره از صور ماه با ماه جدید شروع شده و ماه جدید یا ماه نو موقعی است که ماه در فاصله بین زمین و خورشید واقع می شود و در این حالت مرئی نیست.

بعد آن سمت ماه که رو به زمین است، به تدریج در اثر نور خورشید روشن می شود. قسمتی از ماه که روشنایی دریافت کرده به برش خیلی نازک و خمیده ای از یک دایره شبیه است که هلال ماه نو نامیده می شود. بخش روشنایی گرفته قمر آن قدر بیشتر می گردد که به شکل یک نیم دایره مشاهده خواهد شد و آن را تربیع اول می نامند.

وقتی که کل صور ماه در نتیجه تابش نور خورشید، روشن شود، به آن ماه شب چهارده یا بدر گفته می شود. از این به بعد، به تدریج از روشنایی صورت درخشان ماه کم شده تا این که تربیع دوم برسیم. پایان این دوره، هلال ماه نو می باشد که به ماه نو بعدی تبدیل می شود. همه این دوره، از یک ماه نو تا ماه نو بعدی، تنها ۲۹.۵ روز زمان می برد.

به این ترتیب دلیل این تغییر شکل ماه؛ به معنی بزرگتر یا کوچکتر شدن ماه نیست بلکه بخشی از ماه که از روی زمین مشاهده می کنیم، در طول زمان تغییر می یابد. از این رو تصور می کنیم که شکل ماه عوض شده است. مشاهده ماه از روی زمین به این بستگی دارد که در کجای چرخه گردش ماه قرار دارید و این که خورشید در چه فاصله ای از شما است.

اگر ماه مقابل خورشید واقع شده باشد، به این معنی است که شب هنگام آن را به طور کاملا روشن مشاهده می کنید. زیرا نور خورشید آن را روشن نموده است(ماه کامل). حتی هنگامی که خورشید غروب می کند، باز هم نور آن در همه جهات می تابد زیرا بیشتر نور آن روی ماه می افتد و می توان آن را دید.

حال اگر ماه کاملا روبروی خورشید واقع نشده باشد به شکل نصفه دیده می شود. بنابراین شکل ماه تغییر نمی کند بلکه میزان تابش نور خورشید روی ماه است که سبب شده ما آن را به شکل های مختلفی در آسمان ببینیم. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با پدیده ماه گرفتگی و چگونگی تابش ماه روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

منبع :

برچسب :



Source link