دندانپزشک توضیح می دهد که چرا و چگونه بهترین محافظت از آنها را انجام دهید


دندان ها

اعتبار: آرویند فیلومین از Pexels

در حراجی در انگلستان در سال 2011، یکی از دندان های جان لنون به قیمت بیش از 31000 دلار آمریکا فروخته شد.

ارزش دندان های شما چقدر است؟

دندان ها معجزه های کوچک شگفت انگیزی هستند. آنها لبخندهای ما را روشن می کنند، از آنها برای صحبت کردن استفاده می کنیم و در هر وعده غذایی بیش از 600 بار با آنها می جویم.

با این حال، در جامعه‌ای که از هر 5 آمریکایی 75 ساله به بالا، 1 نفر بدون دندان زندگی می‌کنند، بسیاری از مردم ممکن است متوجه نباشند که دندان‌ها طوری طراحی شده‌اند که تا آخر عمر با ما بمانند.

من یک دندانپزشک و یک استادیار هستم که شامل تحقیقات دندانپزشکی بالینی و بازسازی جمجمه و صورت است. محققانی مانند من هنوز در حال تعمیق درک ما از رشد دندان هستند، با هدف نهایی ارائه خدمات به بیمارانی که رشد مجدد آنها بر حسب تقاضا است.

در این فرآیند، من به دندان های طبیعی و زیبایی پیچیده این شاهکارهای بیولوژیکی و مکانیکی احترام می گذارم.

برای عملکرد مادام العمر طراحی شده است

راز ماندگاری دندان ها در دوام آنها و همچنین در نحوه چسباندن آنها به فک نهفته است – یک چکش و دسته دستی آن را تصویر کنید. برای هر دندان، دوام و لنگر توابع رابط پیچیده بین شش بافت مختلف است. هر کدام به تنهایی یک شگفتی بیولوژیکی است.

برای لنگر انداختن، سیمان، رباط و استخوان دندان را در قسمت ریشه آن که زیر لثه مدفون است می‌گیرند. رباط، بافت نرمی که حدود 0.2 میلی متر عرض دارد (به قطر چهار تار مو)، سیمان ریشه را در یک سر به استخوان فک در انتهای دیگر متصل می کند. این برای چسباندن دندان و همچنین مهار حرکت آن در هنگام جویدن عمل می کند.

اما برای دوام، راز در مینا، عاج و پالپ نهفته است – تمرکز ما در این بحث.






https://www.youtube.com/watch?v=zGoBFU1q4g0

چگونه باکتری ها به دندان ها حمله می کنند و باعث ایجاد حفره می شوند.

مینا – سپر

مینا پوسته محافظی است که قسمت قابل مشاهده دندان بالای لثه را می پوشاند. به دلیل محتوای بالای مواد معدنی، مینا سخت ترین بافت بدن است. این باید باشد، زیرا به عنوان سپری در برابر تأثیر مداوم جویدن عمل می کند.

مینای دندان حاوی سلول، عروق خونی یا اعصاب نیست، بنابراین غیر زنده و غیر حساس است. مینای دندان نیز غیر بازسازی کننده است. هنگامی که در اثر پوسیدگی از بین می رود یا در اثر استفاده نادرست مانند جویدن یخ، ناخن جویدن یا باز کردن بطری شکسته می شود – یا توسط مته دندان لمس می شود – این قسمت از مینای دندان با ارزش ما برای همیشه از بین می رود.

از آنجایی که مینای دندان با دنیای مملو از میکروب در ارتباط است، مینای دندان نیز جایی است که پوسیدگی شروع می شود. هنگامی که باکتری های تولید کننده اسید روی دندان های مسواک نشده یا ضعیف مسواک زده شده جمع می شوند، مواد معدنی موجود در مینای دندان را به راحتی حل می کنند.

مانند مو یا ناخن، مینای غیرعصبی حساس نیست. پوسیدگی از طریق لایه 2.5 میلی متری (دهم اینچ) مینای دندان بدون درد پیش می رود. هنگامی که در یک معاینه دندانپزشکی در آن مرحله تشخیص داده شود، دندانپزشک می تواند پوسیدگی را با یک پرکردن نسبتا محافظه کارانه که به سختی یکپارچگی ساختاری دندان را به خطر می اندازد، درمان کند.

به دلیل محتوای مواد معدنی بالا، مینای دندان سفت است. پشتیبانی مادام‌العمر آن توسط زیرساخت انعطاف‌پذیرتر – عاج – ارائه می‌شود.

عاج و پالپ – بدن و قلب

عاج با محتوای مواد معدنی کمتری نسبت به مینا، بدنه انعطاف پذیر دندان است. این یک بافت زنده است که از لوله های ریز موازی تشکیل شده است که مایع و امتداد سلولی را در خود جای داده است. هر دو از پالپ سرچشمه می گیرند.

پالپ هسته بافت نرم دندان است. بسیار غنی از سلول‌ها، رگ‌های خونی و اعصاب است، منبع حیات دندان – قلب آن – و کلید طول عمر آن است.

مانند آشکارسازهای دود که با یک ایستگاه آتش نشانی از راه دور ارتباط برقرار می کنند، پسوندهای سلولی در حس عاج به محض شکستن لایه غیر حساس مینا به عاج پوسیده می شوند. هنگامی که اکستنشن ها سیگنال خطر را به پالپ ارسال می کنند، زنگ حساسیت دندان ما به صدا در می آید: قلب دندان در شعله های آتش است.






https://www.youtube.com/watch?v=xrebAYBnKw0

رشد دندان – فرآیند نهایی مهندسی سلولی.

پالپ ملتهب دو عمل محافظتی را آغاز می کند. اولین مورد ترشح یک لایه اضافی از عاج برای به تاخیر انداختن حمله نزدیک است. دوم دندان درد است، تماسی برای مراجعه به دندانپزشک.

هرچه بازدید زودتر انجام شود، حفاری کمتر و پر کردن کوچکتر است. اگر به موقع گیر بیفتد، بیشتر بافت های طبیعی دندان حفظ می شود و پالپ احتمالاً حالت سالم خود را به دست می آورد. اگر خیلی دیر دستگیر شود، پالپ به آرامی از بین می رود.

بدون قلب، یک دندان غیر زنده هیچ دفاعی در برابر تهاجم بیشتر پوسیدگی ندارد. بدون منبع هیدراتاسیون، عاج خشک شده دیر یا زود تحت نیروی جویدن مداوم شکسته می شود. علاوه بر این، دندانی که قبلاً بخش قابل توجهی از ساختار طبیعی خود را به دلیل پوسیدگی، آماده سازی حفره یا ابزارآلات کانال ریشه از دست داده است، با طول عمر محدود ضعیف می شود.

به عبارت دیگر، دندان بدون قلب هرگز یکسان نیست. دندان بدون پالپ، استقامت رحم تا قبر و ضمانت مادام العمر طبیعت مادر را از دست می دهد.

دندان به هم می آید

پیچیده تر و گرانبهاتر از مروارید در صدف، تشکیل دندان در استخوان فک ما شامل رسوب لایه لایه مواد معدنی است. همانطور که رشد دندان در یک فرآیند مهندسی سلولی نهایی پیشرفت می کند، سلول های شش بافت فوق الذکر – مینا، عاج، پالپ، سیمان، رباط و استخوان- به طور همزمان با یکدیگر تکثیر، تخصصی و معدنی می شوند تا رابط های به هم پیوسته منحصر به فردی را تشکیل دهند: مینا به عاج. ، عاج به پالپ، سمنتوم به عاج و سمنتوم به رباط به استخوان.

در پیشرفتی مشابه پرینت سه بعدی، تاج دندان به صورت عمودی رشد می کند تا شکل کامل پیدا کند. به طور همزمان، ریشه رشد خود را ادامه می دهد تا در نهایت تاج را از داخل استخوان در سراسر لثه پرتاب کند تا در دهان ظاهر شود – رویدادی که به نام دندان درآوردن شناخته می شود. تقریباً در آن زمان یعنی حدود 12 سالگی است که مجموعه دندان های بالغ ما کامل می شود. این مرواریدها قرار است یک عمر دوام بیاورند و بدون شک ارزش نگهداری دارند.

دندان های خود را حفظ کنید، به دندانپزشک مراجعه کنید

پوسیدگی دندان، شایع ترین بیماری در انسان، هم قابل پیش بینی و هم قابل پیشگیری است. هر چه زودتر گرفتار شود، می توان یکپارچگی دندان را بیشتر حفظ کرد. از آنجایی که این روند بدون درد شروع می شود، ضروری است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن میکروب های موذی را کنترل کنید.

در طول معاینه شما، متخصص دندانپزشکی دندان های شما را تمیز می کند و پوسیدگی زودرس را بررسی می کند. اگر در اقدامات پیشگیرانه روزانه خود کوشا باشید، خبر خوب برای شما خبری نخواهد بود – به اندازه ای که باعث لبخند زدن دیگران شود.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قولدندان‌های سالم شگفت‌انگیز و بی‌ارزش هستند: دندان‌پزشک توضیح می‌دهد که چرا و چگونه بهترین محافظت از آن‌ها (2024، 4 مه) بازیابی شده در 4 مه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-05-healthy-teeth-wondrous-priceless- دندانپزشک.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.