زرد شدن برگ قاشقی چه دلایلی دارد؟ و چطور بیماری های این گیاه را درمان کنیم؟


گل پپرومیا که اکثرا افراد آن را به اسم گل قاشقی یا برگ قاشقی می شناسند یکی از گل های زینتی محبوب بین ایرانی ها می باشد که یک مشکل رایج آن زردی و ریزش برگ ها است. در این مطلب به علت زرد شدن برگ قاشقی می پردازیم.

بررسی علت زرد شدن برگ قاشقی

گل پپرومیا یا گل برگ قاشقی یکی از گل های زینتی پرطرفدار می باشد که ایرانی ها علاقه زیادی به پرورش گونه های مختلف آن دارند. برگ قاشقی با توجه به برگ های سبز چرمی و براق خود ظاهر زیبایی به منزل یا محل کار شما می دهد. در عین حال نگهداری آسانی هم دارد.

این گیاه مقاوم آپارتمانی اگر به خوبی تحت مراقبت قرار گیرد با بیماری و آفتی روبرو نمی شود. ولی یکی از مشکلات رایج برگ قاشقی زرد شدن و ریزش برگ قاشقی می باشد. از این رو لازم است برای پرورش بهتر و داشتن گیاهی سالم و سبز علت زردی و سایر مشکلات این گل را بدانید.

پژمردگی برگ قاشقی

معمولا بیشترین مشکلی که برای برگ قاشقی ایجاد می شود به علت آبیاری زیاد است. دقت کنید قارچ ها به محیط مرطوب علاقه زیادی دارند و اگر گل بیش از حد آبیاری شود ممکن است مشکلات جدی تری برای برگ قاشقی ایجاد شود. ولی آبیاری کم نیز برای این گیاه مشکلاتی را ایجاد می کند.

برگ قاشقی به دلیل آبیاری زیاد یا کم پژمرده خواهد شد که می توانید این مشکل را وقتی خاک خشک است با آبیاری به موقع برطرف کنید. و اگر آبیاری زیاد صورت گیرد ریشه های برگ قاشقی پوسیده شده و درمان آن سخت می شود. اگر تنها برخی از برگ های گیاه خشک شده است آن ها را جدا نمایید و توصیه می شود آبیاری را متوقف تا خاک کاملا خشک شود.

بعد از آن گیاه برگ قاشقی را در فواصل زیاد آبیاری تا مجددا رشد خود را از سر بگیرد. ولی اگر برگ های گیاه پژمرده است باید گلدان را عوض کنید. قبل از انتقال گل به گلدان جدید بهتر است ریشه های پوسیده شده را با قیچی تمیز جدا تا پوسیدگی به ریشه های سالم منتقل نشود. بعد از این کار خاک را به میزان کم آبیاری و یک هفته ای تا آبیاری بعدی صبر کنید.

ریزش برگ ها

ریزش برگ ها حین رشد برگ قاشقی امری طبیعی بوده و با رشد برگ های جدید برخی از برگ های قدیمی ریزش پیدا می کنند. این امر جای نگرانی ندارد. ریزش برگ های سبز نیز احتمالا به علت سرما ایجاد می شود. در این شرایط برگ قاشقی را به محیط گرم تری ببرید. در حقیقت این گل بومی آب و هوای معتدل و گرم می باشد و هوای سرد یا خشک را نمی پسندد.

از این رو برای این که برگ قاشقی رشد خوبی داشته باشد و در بهترین حالت قرار گیرد محیط معتدل و گرمی برای گیاه فراهم کنید. حال اگر ریزش برگ ها گسترده و شدید بود و از قسمت های مختلف گیاه شاهد آن بودید احتمالا به علت آبیاری بیش از حد یا بیماری است. در این شرایط باید پشت و روی برگ ها را مورد بررسی قرار داده و اگر نشانه بیماری مشاهده شد سریعا به آن رسیدگی نمایید.

اگر مشاهده می کنید برگ ها ضعیف شده و در حال ریزش هستند به علت متناسب نبودن نور خورشید می باشد. البته در مواقعی ممکن است برگ های سبز گیاه سالم بوده ولی ریزش پیدا کنند. در صورتی که آبیاری گیاه نامنظم باشد نیز ریزش برگ قاشقی را شاهد خواهید بود.

چرا که این عامل بیماری های قارچی را به دنبال دارد. به این ترتیب توصیه می شود ابتدا خاک گلدان را زهکشی تا آب اضافی از آن خارج و اگر دچار بیماری قارچی شده کل خاک را ضدعفونی نمایید.

زرد شدن گل قاشقی

نور بیش از اندازه، آبیاری نامنظم و نامناسب و ضمنا تغییر ناگهانی دما می توانند از علل زرد شدن گل قاشقی باشند. این گیاه در شرایطی که زیر نور غیر مستقیم باشد رشد خوبی خواهد داشت ولی اگر برای مدت طولانی تحت نور مستقیم قرار گیرد برگ های گیاه شروع به زرد شدن می کنند.

نور مستقیم می تواند منجر به سوختگی نوک و کناره برگ ها هم شود. از این رو اگر زرد شدن گل قاشقی را شاهد هستید حتما گیاه را به مکانی با نور ملایم ببرید.

پیچ خوردگی برگ ها

پیچ خوردگی برگ های گل قاشقی آنچنان معمول نیست ولی در اکثر موارد این مشکل به دلیل وجود پشه یا کمبود مواد مغذی روی می دهد. پشه ها به صورت لکه های سفید در بخش زیرین برگ ها و روی ساقه دیده می شوند. برای رفع این آفات برگ های گیاه را با صابون ضد حشره شستشو دهید.

از دیگر علل بروز پیچ خوردگی برگ گل قاشقی کمبود مواد مغذی از جمله کلسیم است که در این شرایط از کودهای ازت و فسفردار بیش از حد استفاده نشود زیرا می توانند از جذب کلسیم جلوگیری کنند.

لکه سیاه برگ ها

در اکثر موارد دلیل بروز لکه های سیاه و قهوه ای روی برگ گل قاشقی وجود آفات می باشد. اگر لکه های سیاه رنگ روی برگ ها دیده شد سریعا آن را از دیگر گیاهان جدا و برگ های آسیب دیده را با یک قیچی تمیز برش دهید. در ضمن بهتر است برای اطمینان از دفع آفات گیاه را کاملا هرس کنید.

آفات گل قاشقی

برگ قاشقی معمولا در برابر آفات مقاوم می باشد ولی ممکن است در مواردی مورد حمله آفاتی از جمله پشه سیاه، شپشک و کنه قرار گیرد که برای رفع این آفات ابتدا نوع آفت را شناسایی بعد از سم مربوطه استفاده شود. در ادامه به برخی از آفات گل قاشقی اشاره می شود.

پشه سیاه

این آفت در خاک گیاه دیده می شود. لارو پشه از ریشه گیاه تغذیه و از این طریق به گیاه صدمه می زند. کاهش میزان آبیاری از روش هایی است که به دفع این آفت کمک می کند. افزودن مقداری پودر دارچین به سطح خاک هم می تواند مشکل را برطرف نماید.

کنه

کنه های روی برگ قاشقی خیلی کوچک هستند و می توانند تا مدت طولانی مشاهده نشده باقی بمانند و در طول این مدت ممکن است به گیاه صدمه زیادی وارد کنند. این آفت از رشد گیاه جلوگیری و سبب خوردگی برگ ها می گردد. برای مبارزه با کنه به کل گیاه محلول صابونی اسپری شود.

شپشک آرد آلود

این آفت به صورت توده هایی سفید در بخش زیرین برگ ها و ضمنا روی ریشه دیده می شود. معمولا کپک هم در کنار این آفت وجود دارد. شپشک آرد آلود رشد برگ قاشقی را متوقف و برای مبارزه با این آفت توصیه می شود برگ های گیاه را با صابون شستشو داده یا این که محلول صابونی را به سطح گیاه اسپری کنید. استفاده از سموم سیستمیک مانند مالاتیون نیز در مبارزه با این آفت موثر است.

قارچ ها

از جمله آفات قارچی برگ قاشقی عبارت است از:

  • قارچ فیتوفترا:  این قارچ در اکثر موارد بر اثر آبیاری بیش از اندازه و رطوبت بالا ایجاد می شود. این آفت سبب پوسیده شدن ریشه گیاه قاشقی خواهد شد.
  • قارچ سرکوسپورا: بر اثر این نوع قارچ لکه های سیاهی در قسمت تحتانی برگ ها ایجاد می شود.
  • قارچ میتروسیوم: این آفت تاول های آبداری در سطح برگ گل قاشقی ایجاد می کند.

برای مبارزه با کلیه آفت های قارچی اشاره شده می توانید از سموم قارچ کش استفاده نمایید.

در صورت تمایل برای آشنایی با علت زرد شدن برگ فیلودندرون و دلیل زرد شدن برگ انجیری روی لینک ها کلیک کنید.

منبع :

برچسب :



Source link