سازمان ملل: مرگ و میر در دوران کودکی در پایین ترین سطح خود قرار دارد، اما پیشرفت “مخطر” است


فرزندان

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

سازمان ملل در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد که تعداد کودکانی که پیش از پنج سالگی در سراسر جهان جان خود را از دست داده اند، در سال 2022 به پایین ترین حد خود رسیده است، زیرا برای اولین بار کمتر از پنج میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این تخمین، 4.9 میلیون کودک قبل از تولد پنج سالگی خود در سال 2022 جان خود را از دست دادند که این کاهش 51 درصدی نسبت به سال 2000 و کاهش 62 درصدی از سال 1990 است، که همچنان هشدار می دهد چنین پیشرفتی “مخطر” و نابرابر است.

«خبرهای خوب زیادی وجود دارد، و مهم‌ترین آن این است که ما به سطح تاریخی مرگ و میر زیر پنج سال رسیده‌ایم که… برای اولین بار به زیر 5 میلیون نفر رسید، بنابراین سالانه 4.9 میلیون نفر است.» هلگا فوگستاد، مدیر بهداشت در آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف به خبرگزاری فرانسه گفت.

بر اساس این گزارش که توسط یونیسف با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) و بانک جهانی تهیه شده است، پیشرفت به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند مالاوی، رواندا و مغولستان قابل توجه بوده است، جایی که مرگ و میر زودهنگام کودکان از آن زمان تا کنون بیش از 75 درصد کاهش یافته است. 2000.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف گفت: «در پس این اعداد، داستان‌های ماماها و پرسنل بهداشتی ماهر نهفته است که به مادران کمک می‌کنند نوزادان خود را با خیال راحت به دنیا بیاورند… واکسیناسیون… کودکان در برابر بیماری‌های کشنده، و (انجام) بازدید از خانه برای حمایت از خانواده‌ها.» بیانیه.

اما این گزارش هشدار داد که “این یک دستاورد نامطمئن است.” پیشرفت در خطر رکود یا معکوس است مگر اینکه تلاش هایی برای خنثی کردن تهدیدهای متعدد برای سلامت و بقای نوزادان و کودکان انجام شود.

محققان به علائم نگران کننده اشاره کردند و گفتند که کاهش مرگ و میر زیر پنج سال در سطح جهانی و به ویژه در منطقه جنوب صحرای آفریقا کند شده است.

مرگ های قابل پیشگیری

در مجموع، از سال 2000 تاکنون 162 میلیون کودک زیر پنج سال جان خود را از دست داده اند که 72 میلیون نفر از آنها در ماه اول زندگی جان خود را از دست داده اند، زیرا عوارض مربوط به تولد یکی از علل اصلی مرگ و میر زودرس کودکی است.

این گزارش خاطرنشان می کند که در سنین یک ماهگی تا پنج سالگی، عفونت های تنفسی، مالاریا و اسهال به قاتلان اصلی تبدیل می شوند – بیماری هایی که همگی قابل پیشگیری هستند.

محققان هشدار دادند که برای دستیابی به هدف سازمان ملل در کاهش مرگ و میر زیر پنج سال به 25 مورد در هر 1000 تولد تا سال 2030، 59 کشور به سرمایه گذاری فوری در زمینه سلامت کودکان نیاز دارند. و بدون بودجه کافی، 64 کشور هدف محدود کردن مرگ و میر در ماه اول به 12 مورد در هر 1000 تولد را از دست خواهند داد.

در این گزارش آمده است: “اینها فقط اعداد روی یک صفحه نیستند، بلکه نشان دهنده زندگی واقعی هستند.”

این اعداد همچنین نابرابری های آشکار را در سراسر جهان نشان می دهد، زیرا منطقه جنوب صحرای آفریقا مسئول نیمی از مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سال 2022 بوده است.

احتمال مرگ نوزادانی که در کشورهایی با مرگ و میر در دوران کودکی بالا به دنیا می‌آیند، مانند چاد، نیجریه یا سومالی، 80 برابر بیشتر از نوزادانی است که در کشورهایی مانند فنلاند، ژاپن و سنگاپور به دنیا می‌آیند تا قبل از تولد پنج سالگی خود بمیرند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفت: «جایی که یک کودک متولد می‌شود نباید تعیین کند که او زنده بماند یا بمیرد».

© 2024 AFP

نقل قول: مرگ و میر در دوران کودکی در پایین ترین سطح، اما پیشرفت “مخطر”: سازمان ملل (2024، 13 مارس) در 13 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-childhood-deaths-precarious.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.