برآورد جدید مرگ و میر احتمالی ناشی از بیماری قارچی را در سطح جهان دو برابر می کند


قالب سیاه

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

بر اساس یک مطالعه جدید، مجموع سالانه مرگ و میر ناشی از بیماری قارچی در سراسر جهان به 3.75 میلیون نفر رسیده است که دو برابر تخمین قبلی است.

در مقاله ای با عنوان “بروز جهانی و مرگ و میر بیماری قارچی شدید” منتشر شده در بیماری های عفونی لانستدیوید دنینگ، پروفسور بیماری های عفونی در دانشگاه منچستر نیز با استفاده از داده های بیش از 80 کشور، مجموع سالانه حدود 6.55 میلیون مورد حاد را محاسبه می کند.

اگرچه بیماری قارچی دلایل متعددی دارد، اما آمار مرگ و میر به روز شده مرگ و میرهای کوتوله ناشی از سایر پاتوژن ها را نشان می دهد که شش برابر بیشتر از مالاریا و تقریباً سه برابر بیشتر از سل کشته می شود.

این کار نتیجه همکاری بیش از 300 متخصص در سراسر جهان است که در تخمین های منتشر شده برای کشور خود و بیماری های قارچی فردی مشارکت داشته اند.

پروفسور دنینگ استدلال می کند که تخمین های قبلی نادقیق بودند، زیرا بسیاری از بیماری های قارچی یک اختلال موجود را تشدید می کنند که خود اغلب شدید است، مانند لوسمی یا ایدز.

با این حال، طبق این مطالعه، از مرگ و میرهای مرتبط با بیماری قارچی، حدود 68٪ یا 2.55 میلیون احتمالاً مستقیماً توسط آن ایجاد شده است.

حدود 1.2 میلیون مرگ (32٪) بیماری زمینه‌ای دیگری داشتند که بیماری قارچی در آن نقش داشت.

پروفسور دنینگ می گوید حدود یک سوم از 3.23 میلیون مرگ ناشی از بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) در سراسر جهان با عفونت قارچی آسپرژیلوس مرتبط است.

اگرچه سل ریوی به عنوان علت مرگ در 1.2 میلیون نفر در سال 2019 طبقه بندی شد، اما 340000 (28٪) از این موارد در واقع می تواند مرگ ناشی از بیماری قارچی باشد.

از 311594 مرگ و میر تخمینی لوسمی در سطح جهان در سال 2020، 14000 (4.5٪) می تواند به آسپرژیلوزیس و برخی دیگر به عفونت های قارچی دیگر مربوط باشد.

مرگ و میر سالانه سرطان ریه و برونش به 1.8 میلیون نفر می رسد که تخمین جدید نشان می دهد که آسپرژیلوزیس در 49000 مرگ (2.7٪) از آنها نقش دارد.

کاندیدا – نوع دیگری از عفونت قارچی – یک مشکل جدی در مراقبت های ویژه، بیماران جراحی پیچیده، دیابت، سرطان و نارسایی کلیه و همچنین نوزادان نارس است.

محققان تخمین می زنند که حدود 1.57 میلیون نفر در هر سال از عفونت جریان خون کاندیدا یا کاندیدیازیس تهاجمی با 995000 مرگ (63.6٪) رنج می برند.

پروفسور دنینگ گفت: «این کار اولین برآورد جهانی جامع شیوع سالانه بیماری قارچی است، با این حال شکاف ها و عدم قطعیت های زیادی باقی مانده است.

تخمین های قبلی ما از مرگ و میر سالانه 1.5 تا 2 میلیون نفر بود، اما اکنون می دانیم که تعداد احتمالی مرگ و میر ناشی از عفونت قارچی دو برابر این رقم در حدود 3.75 میلیون است.

این تخمین الهام گرفته از تغییرات گسترده در آگاهی از بیماری قارچی و قابلیت‌های تشخیصی است که توسط اقدام جهانی برای عفونت‌های قارچی (GAFFI) با همکاری دانشگاه منچستر، صندوق عفونت قارچی، برنامه پادشاهی قارچی CIFAR: تهدیدها و فرصت‌ها و GAFFI کار می‌کند. شبکه جهانی سفیران

“این کار همچنین بدون همکاری قابل توجه بیش از 300 متخصص در سراسر جهان که در تخمین های منتشر شده برای کشور خود و بیماری های قارچی فردی مشارکت داشتند، امکان پذیر نبود.”

اطلاعات بیشتر:
دیوید دنینگ، بروز جهانی و مرگ و میر ناشی از بیماری شدید قارچی، بیماری های عفونی لانست (2023). بر SSRN: DOI: 10.2139/ssrn.4560971

ارائه شده توسط دانشگاه منچستر

نقل قول: برآورد جدید مرگ و میر احتمالی ناشی از بیماری قارچی را در سراسر جهان دو برابر می کند (2024، 12 ژانویه) در 13 ژانویه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-01-deaths-fungal-disease-globally.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.