مجازات مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه


برخی رانندگان به علل مختلفی پلاک وسیله نقلیه خود را دستکاری و به عبارتی مخدوش می کنند. در حالی که قانونگذار برای مخدوش کردن پلاک جریمه های سنگینی در نظر گرفته است. در ادامه مطلب با مجازات مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه آشنا می شوید.

مجازات مخدوش کردن پلاک وسایل نقلیه

با تجهیز اکثر جاده ها و خیابان ها به دوربین های هوشمند، مدتی است برخی رانندگان به عللی از جمله فرار از طرح ترافیک یا سایر جریمه هایی که دوربین های هوشمند ثبت می کند، پلاک وسیله نقلیه خود را دستکاری و بیان دیگر مخدوش می نمایند. غافل از آنکه قانونگذار با مخدوش نمودن پلاک به خاطر دوربین یا علل دیگر شدیدا برخورد نموده و جریمه های سنگینی در نظر گرفته است.

جدا از جریمه های نقدی، بر اساس ماده ۲۷۰ قانون مجازات اسلامی، هر نوع مخدوش نمودن پلاک خودرو و وسایل نقلیه، مجازات حبس از ۶ ماه تا یک سال به دنبال دارد. قابل ذکر است هر نوع تغییر در شماره و حروف پلاک، پوشاندن پلاک با پارچه یا دستکاری شماره با تافت مشمول مخدوش کردن پلاک به می باشد.

به بیان ساده تر مخدوش کردن پلاک یعنی هر اقدامی که سبب شود پلاک خودرو به درستی نمایش داده نشود. این کارها می تواند شامل حذف یا افزودن یک رقم به پلاک، ناخوانا ساختن قسمتی از پلاک و یا استفاده از پلاک متفاوت با خودرو باشد.

مجازات مخدوش نمودن پلاک خودرو را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. بر اساس قوانین راهنمایی رانندگی، جریمه این کار پرداخت مبلغی نقدی می باشد. ولی این اقدام در قانون مجازات اسلامی با مجازات سنگین تری همراه است. به طوری که در متن قانون آمده است:

هر کس ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی را تغییر دهد، پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق نماید، برای آن پلاک تقلبی به کار ببرد و یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هر کس به ‌نحوی از انحاء در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک‌های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون ‌تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند به حبس از ۶ ماه تا ۱ سال محکوم خواهد شد.

از این رو دقت کنید که قبل از هر نوع معامله خودرو، حتما تخلفات آن از جمله پوشاندن پلاک را بررسی و استعلام نمایید.

مواردی که مشمول جریمه پلاک مخدوش هستند.

همانگونه که پیشتر اشاره شد، انجام هر کاری که سبب شده پلاک خودرو به درستی مشخص نباشد، مشمول جریمه پلاک مخدوش است. برخی از مهمترین شیوه های مخدوش سازی پلاک خودرو عبارت است از:

  • مخدوش نمودن پلاک با تافت
  • مسدود کردن پلاک با دستمال، پارچه یا هر شیء دیگری
  • تغییر و ناخوانا سازی حروف و اعداد پلاک
  • استفاده از نور به طوری که پلاک ناخوانا باشد.
  • جابجایی و نصب پلاک در محلی به جز محل اصلی مانند پشت شیشه

به این ترتیب برای پیشگیری از مواردی مانند شکایت از پلاک مخدوش، بهتر است قبل از هر اقدامی از پلاک خودرو استعلام بگیرید.

آیا جریمه پلاک مخدوش وسایل نقلیه با هم تفاوت دارد؟

بر اساس قانون هیچ فرقی بین مخدوش سازی پلاک خودرو و موتورسیکلت وجود ندارد و مبلغ جریمه برای پوشاندن پلاک موتور سیکلت همانند جریمه ماشین محسوب می شود. اگر موتورسیکلت دارای پلاک مخدوش باشد و دوربین های راهنمایی رانندگی آن را ثبت نموده باشد، ضروری است مبلغ جریمه برای این کار پرداخت شود.

آیا تخفیف یا تبدیل مجازات مخدوش سازی پلاک خودرو امکان پذیر است؟

به طور کلی پاسخ این سوال، بله می باشد. بر اساس مواردی که در قانون به عنوان مجازات مخدوش سازی پلاک خودرو در نظر گرفته شده، در برخی از شرایط، قاضی می تواند مجازات مخدوش سازی پلاک خودرو را تخفیف داده یا تبدیل نماید. با در نظر گرفتن انواع تخفیف های زیر، دادگاه ممکن است مجازات را تبدیل یا تخفیف بدهید.

  • گذشت شاکی یا مدعی
  • همکاری در شناسایی شرکا
  • وضعیت خاص در زمان ارتکاب جرم
  • اعلام متهم قبل از تعقیب قضایی
  • تلاش متهم در جهت کاهش آثار جرم
  • کم بودن زیان وارد شده و یا نتایج زیانبار جرم
  • مداخله ضعیف در ارتکاب جرم

در صورت تحقق هریک از شرایط بالا، دادگاه می تواند مبلغ جریمه برای مخدوش سازی پلاک را تخفیف داده یا به مجازات جایگزین تبدیل نماید.

آیا امکان تعویق صدور حکم درباره مخدوش نمودن پلاک وسایل نقلیه وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خوشبختانه امکان تعویق صدور حکم در شرایط مخدوش سازی پلاک خودرو وجود دارد. جزئیات تعویق صدور حکم در ماده ۴۰ قانون مجازات اسلامی به قرار زیر است:

در جرائم موجب تعزیر درجه شش تا هشت دادگاه می‌تواند پس از احراز مجرمیت متهم با ملاحظه وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی و سوابق و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم شده است، در صورت وجود شرایط زیر صدور حکم را به مدت ۶ ماه تا ۲ سال به تعویق اندازد.

  • وجود جهات تخفیف؛
  • پیش‌بینی اصلاح فرد مرتکب؛
  • جبران ضرر و زیان و یا برقراری ترتیب جبران؛
  • عدم وجود سابقه کیفری

آیا امکان تعلیق اجرای مجازات وسیله نقلیه پلاک مخدوش وجود دارد؟

با توجه به اثرات و نتایج مخدوش سازی پلاک خودرو، امکان تعلیق مجازات پلاک مخدوش در قانون در نظر گرفته شده است. با توجه به ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی، قاضی می تواند اجرای حکم صادره را در صورت وجود شرایط معینی تعلیق نماید. این تعلیق برای جرایم تعزیری درجه ۳-۸ می تواند از یک تا پنج سال تعلیق شود.

همچنین دادستان یا قاضی اجرای احکام بعد از اجرای یک سوم از مجازات می تواند از قاضی صادر کننده حکم درخواست تعلیق نماید. ولی دقت کنید که بر اساس بند یک ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، تبدیل احکام تعزیری تخلفات رانندگی به جزای نقدی ممکن می باشد.

سخن پایانی

بیشتر افراد بعد از توقیف خودرو توسط پلیس راهنمایی رانندگی بهتر است از یک وکیل و مشاور حقوقی مشورت بگیرید. بعد از آن با در دست داشتن اطلاعات هویتی و مالکیتی، به مراکز قضایی مراجعه و پرونده تان را پیگیری نمایید. همچنین در صورت تمایل برای اطلاع از دانستنی های حقوقی بیشتر روی لینک کلیک کنید.

منبع :



Source link