محققان نشان می‌دهند که Paxlovid روی انواع omicron بسیار مؤثر است


omicron

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

محققان یکی از اولین مطالعات را برای بررسی اثربخشی nirmatrelvir-ritonavir (Paxlovid) در بیماران غیر بستری در طول یک دوره میکرونی از همه‌گیری COVID-19 انجام داده‌اند که شامل زیرمجموعه‌های BA.4 و BA.5 است.

اگرچه بسیاری از مردم کلرادا طوری پیش می‌روند که انگار همه‌گیری COVID-19 به پایان رسیده است، ویروس همچنان به گردش، تکامل و تأثیرگذاری ادامه می‌دهد – به‌ویژه برای افراد مسن‌تر و کسانی که شرایط پزشکی زمینه‌ای دارند. علاوه بر این، به دلیل تکامل انواع، پزشکان گزینه های درمانی کمتری دارند.

ادیت گیند، استاد پزشکی اورژانس در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو، می‌گوید: «ما واقعاً با حفظ گزینه‌های درمانی مؤثر برای بیماران پرخطر مبتلا به کووید-19 مبارزه می‌کنیم. بویژه به این دلیل که درمان‌های آنتی‌بادی مونوکلونال که ما در یک سال و نیم گذشته استفاده می‌کردیم و به آن‌ها تکیه می‌کردیم، دیگر در برابر متغیرهای اخیر omicron مؤثر نیستند زیرا ویروس تغییر کرده است.»

Ginde همچنین محقق اصلی پروژه کلرادو آنتی‌بادی مونوکلونال (mAb) موسسه علوم بالینی و ترجمه کلرادو (CCTSI) است که توسط مرکز ملی پیشرفت علوم ترجمه مؤسسه ملی سلامت پشتیبانی می‌شود.

در حال حاضر، تنها دو گزینه موثر درمان ضد ویروسی Paxlovid و Remdesivir هستند. بنابراین، Ginde و تیمی از محققان برای تعیین اینکه آیا Paxlovid بر روی انواع Omicron B.4 و B.5 موثر است یا خیر، وارد عمل شدند. Ginde همچنین یک پزشک اورژانس در بیمارستان دانشگاه UCHealth کلرادو است.

نیل آگاروال گفت: «این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی بود که به شدت فواید داروی ضد ویروسی nirmatrelvir-ritonavir، همچنین به نام Paxlovid را برای جلوگیری از بستری شدن و مرگ بیماران مبتلا به انواع اخیر SARS-CoV-2 omicron پیشنهاد کرد. MD، MHSc، نویسنده اصلی این مطالعه که به تازگی در منتشر شده است بیماری های عفونی لانست و دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو. آگاروال همچنین یک پزشک مراقبت های ویژه و ریه در بیمارستان دانشگاه UCHealth کلرادو است.

این مطالعه چیزی است که “مشاهده ای” نامیده می شود، به این معنی که محققان داده های بیمارانی را بررسی کردند که یک یا چند عامل خطر برای بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ داشتند – و کسانی که Paxlovid را دریافت کردند یا نکردند. آنها میزان بستری شدن در بیمارستان یا مرگ را ارزیابی کردند و دریافتند که استفاده از Paxlovid به طور قابل توجهی میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ را کاهش می دهد.

Ginde توضیح داد که طراحی مطالعه مشاهده‌ای با استفاده از داده‌های دنیای واقعی به منظور تقلید از یک کارآزمایی بالینی است. Ginde گفت: «ما از داده‌هایی استفاده کردیم که از سیستم UCHealth – یک سیستم بهداشتی در سراسر ایالت و بزرگ‌ترین سیستم در کلرادو – ارائه شد. این مطالعه خاص شامل 28000 بیمار بود.

آگاروال توضیح داد که Paxlovid در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان در میان تقریباً همه زیرگروه‌های مهم بیماران سرپایی که مورد ارزیابی قرار گرفتند و واجد شرایط استفاده از آن تحت مجوز استفاده اضطراری (EUA) بودند، از جمله واکسینه‌شده‌ها مؤثر بود. من به عنوان پزشکی که می‌توانم بیماران را در بستر سرپایی درمان کنم، استفاده از Paxlovid را به‌عنوان یک درمان خط اول برای بزرگسالان مبتلا به کووید در مرحله فعلی Omicron، اعم از واکسینه شده یا غیرمستقیم، بسیار راحت می‌دانم، مشروط بر اینکه هیچ گونه منع مصرفی برای استفاده از آن وجود نداشته باشد. آگاروال گفت.

این مطالعه قابل توجه است زیرا یکی از اولین مطالعه‌هایی است که اثربخشی Paxlovid را در بیماران غیر بستری در طول یک دوره میکرونی از همه‌گیری COVID-19 که شامل زیر متغیرهای BA.4/BA.5 است، بررسی می‌کند. فراتر از اثربخشی آن در دور نگه داشتن بیماران از بیمارستان، Paxlovid با نرخ کمتری از مراجعه به بخش اورژانس پس از درمان همراه بود، که نشان‌دهنده احتمال کمتری برای علائم بازگشت شدیدتر است، اگرچه این مطالعه نمی‌تواند تأثیر آن را بر علائم بازگشت خفیف‌تر ارزیابی کند.

شواهد دنیای واقعی به ویژه برای پزشکانی که باید توصیه های درمانی را برای بیماران خود ارائه دهند بسیار مهم است. Ginde گفت: «ما داده‌های تقریباً بلادرنگ را به پزشکان ارائه می‌دهیم تا به حمایت از تصمیم‌گیری با داده‌های سیستماتیک قوی کمک کند. “اگر بتوانیم مزایای یک درمان را تایید کنیم، پزشکان می توانند در تجویز یک درمان مطمئن باشند و بیماران می توانند از دریافت درمان احساس راحتی کنند. اگر متوجه شدیم که عوامل اثربخشی خود را از دست می دهند، باید این را نیز بدانیم و درمان های ارائه شده به بیماران را تغییر دهیم.” ”

پلتفرم‌های داده دنیای واقعی نیازمند همکاری‌های متعددی هستند که از بسیاری از مؤلفه‌های یک مرکز پزشکی دانشگاهی استفاده می‌کنند. محققان با تخصص در انفورماتیک، آمار زیستی، انتشار و اجرا، آزمایش‌های بالینی و اخلاق زیستی همگی حیاتی هستند.

Ginde گفت: “ساخت این قابلیت مدتی طول می کشد. اما هنگامی که زیرساخت را دارید، می توانید از آن برای COVID و سایر شرایط استفاده کنید.” FDA همچنین راهنمایی هایی را ارائه کرده است تا بتواند از شواهد دنیای واقعی برای تصمیم گیری های نظارتی استفاده کند.

Ginde و تیم او قصد دارند نتایج مطالعات واقعی دیگری را در مورد اثربخشی Remdesivir در برابر زیر متغیرهای omicron و به روز رسانی در مورد اثربخشی Paxlovid برای زیرمجموعه های جدیدتر omicron از جمله XBB.1.5 و BQ.1 منتشر کنند.

او گفت: “داده های آزمایشگاهی نشان می دهد که Paxlovid هنوز در خنثی کردن ویروس در زیر متغیرهای اخیر omicron موثر است. با این حال، ما قصد داریم اثربخشی بالینی مداوم را در بیماران از طریق آنالیزهای آتی خود ارزیابی کنیم.”

اطلاعات بیشتر:
استفاده در دنیای واقعی از nirmatrelvir-ritonavir در بیماران سرپایی COVID-19 در دوره انواع Omicron از جمله BA.4/BA.5: یک مطالعه کوهورت گذشته نگر، بیماری های عفونی لانست (2023).

ارائه شده توسط پردیس پزشکی CU Anschutz

نقل قول: محققان نشان می‌دهند که Paxlovid روی انواع omicron بسیار مؤثر است (2023، 10 فوریه) بازیابی شده در 10 فوریه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-02-paxlovid-highly-effective-omicron-variants.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.