مطالعه درمان جدیدی برای معکوس کردن التهاب و انسداد شریانی در آرتریت روماتوئید پیدا کرد


رگ خونی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

محققان دانشگاه کوئین مری لندن دریافته‌اند که مولکول RvT4 دفاع طبیعی بدن را در برابر تصلب شرایین (سخت شدن شریان‌ها) در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید تقویت می‌کند.

مطالعات انجام شده بر روی موش توسط محققان موسسه تحقیقاتی ویلیام هاروی دانشگاه کوئین مری لندن و مرکز التهاب و نوآوری درمانی نشان می دهد که افزایش سطح مولکول RvT4 در بدن توانایی مکانیسم های دفاعی خود بدن (ماکروفاژها) را برای کاهش التهاب موضعی بهبود می بخشد. و انسداد رگ های خونی را برطرف می کند. این پیشرفت در درک فرآیندهای درگیر می‌تواند منجر به درمان‌های بهتری برای افرادی شود که به آرتریت روماتوئید (RA) مبتلا هستند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

آرتریت روماتوئید (RA) شایع ترین شکل آرتریت التهابی در بریتانیا است و حدود 1٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریباً 10000 نفر در سال تشخیص RA دریافت می کنند. در کنار علائم شناخته شده‌تر التهاب مفاصل، احتمال ابتلا به بیماری عروق خونی در افراد مبتلا به این بیماری دو برابر بیشتر از سایرین است. این می تواند منجر به عوارض جدی و افزایش خطر مرگ زودرس شود.

یکی از انواع بیماری عروق خونی که در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید دیده می شود، آترواسکلروز است که در اثر تجمع مواد چربی به نام پلاک در امتداد دیواره شریان ایجاد می شود. این تجمع باعث سخت شدن و باریک شدن شریان ها می شود و گردش خون در بدن را دشوارتر می کند. این انسدادها همچنین می توانند آزاد شوند و باعث حملات قلبی و سکته مغزی شوند. درک دلایل افزایش خطر ابتلا به این مشکلات قلبی عروقی در بیماران RA در ایجاد درمان های بهتر برای این گروه و سایرین بسیار مهم است.

برای به دست آوردن درک بهتر از علل بیماری عروق خونی در بیماران مبتلا به RA، محققان نقش گروهی از مولکول‌ها به نام رزولوین‌های سری 13 (RvTs) را بررسی کردند. در آرتریت تجربی، سطح یکی از این مولکول ها، RvT4، به طور قابل توجهی کاهش می یابد، پدیده ای که با درجه بالاتری از بیماری عروق خونی مرتبط است. این مطالعه به منظور بررسی چرایی این موضوع طراحی شده است.

منتشر شده در ارتباطات طبیعتاین مطالعه نشان داد که درمان موش‌های مبتلا به آرتروز با RvT4 التهاب رگ‌های خونی را با برنامه‌ریزی مجدد ماکروفاژها – گروهی از گلبول‌های سفید خونی که در رگ‌های بیمار تجمع می‌کنند – برای آزاد کردن چربی‌های ذخیره شده کاهش می‌دهد.

محققان مشاهده کردند که این لیپیدها مانع از انجام کار معمول ماکروفاژها در پاکسازی سلول های مرده و کاهش التهاب موضعی در رگ های خونی می شوند. پس از رهایی از بار چربی، ماکروفاژها قادر به حرکت و کار بسیار مؤثرتری برای کاهش علل آترواسکلروز بودند. مشاهده اینکه RvT4 فعالیت های بیولوژیکی محافظ ماکروفاژها را بازیابی می کند، یک یافته هیجان انگیز است.

بیماران آرتریت روماتوئید نیز اغلب با اختلال متابولیک مراجعه می کنند و تصور می شود که این امر بیماری عروقی را تشدید می کند. این مطالعه نشان داد که تجویز RvT4 بر روی موش‌های مهندسی شده برای ایجاد ویژگی‌های اختلال متابولیک، تصلب شرایین پیشرفته و آرتریت منجر به کاهش کلی کلسترول مرتبط با لیپوپروتئین در پلاسما و افزایش نسبت کلسترول مرتبط با HDL به کلسترول کل شد.

جسموند دالی، پروفسور فارماکولوژی مولکولی و مدیر واحد میانجی لیپید در موسسه ویلیام هاروی، دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: “این مطالعه مهم است زیرا برای اولین بار از دست دادن تولید RvT4 را به عنوان یک علت جدید بالقوه خون شناسایی می کند. التهاب عروق در زمینه آرتریت، توضیحی مکانیکی در مورد علت این بیماری مهم در بیماران آرتریت روماتوئید ارائه می دهد. همچنین نشان داد که RvT4 فعالیت های بیولوژیکی ماکروفاژهای بارگذاری شده با چربی را با ترویج تجزیه لیپید و خروج از سلول ها بازیابی می کند، مشاهده ای که می تواند هدایت توسعه درمان های جدید برای محدود کردن بروز و/یا شدت بیماری قلبی عروقی در بیماران مبتلا به RA.

ویکتوریا کینگ، مدیر سرمایه گذاری و تاثیر در خیریه بارتز گفت: “این کشف جدید هیجان انگیز به توضیح اینکه چرا برخی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض ابتلا به بیماری عروق خونی هستند کمک می کند. این می تواند راه را برای توسعه درمان های جدید برای این بیماران هموار کند. برای کمک به آنها زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند.”

اختلال در تنظیم پاسخ های بیولوژیکی ماکروفاژها توسط تجمع چربی نیز در شروع و ایجاد بسیاری از شرایط دیگر از جمله چاقی دخیل است. بنابراین، داروهای مشتق شده از ترکیبات مبتنی بر RvT4 یا RvT4 ممکن است برای محدود کردن التهاب و ترویج آزادسازی لیپیدهای انباشته شده از ماکروفاژها در بیماران مبتلا به تعدادی دیگر از شرایط پزشکی مفید باشند.

اطلاعات بیشتر:
Resolvin T4 جریان کلسترول ماکروفاژ را برای کاهش بیماری های عروقی افزایش می دهد. ارتباطات طبیعت (2024). DOI: 10.1038/s41467-024-44868-1

ارائه شده توسط کوئین مری، دانشگاه لندن

نقل قول: مطالعه درمان جدیدی برای معکوس کردن التهاب و انسداد شریانی در آرتریت روماتوئید پیدا کرد (2024، 5 فوریه) بازیابی شده در 5 فوریه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-02-treatment-reverse-inflammation-arterial-blockages.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.