مطالعه عمده سلامت زنان از درمان جایگزینی هورمونی در یائسگی اولیه پشتیبانی می کند


مطالعه عمده سلامت زنان از درمان جایگزینی هورمونی در یائسگی اولیه پشتیبانی می کند

داده‌های یک مطالعه بزرگ سلامت زنان نشان می‌دهد که درمان جایگزین هورمونی می‌تواند علائم زنان میانسال را در دوران یائسگی زودرس کاهش دهد.

بر اساس نتایج بلندمدت ابتکار بهداشت زنان (WHI) زنان کمتر از 60 سال می توانند از جایگزینی هورمون برای درمان علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه استفاده کنند، بدون اینکه خطر ابتلا به سرطان سینه یا سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهند.

دکتر جوآن مانسون، محقق ارشد، رئیس پزشکی پیشگیرانه در بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، گفت: «یافته‌های WHI هرگز نباید به عنوان دلیلی برای انکار هورمون درمانی برای زنان در اوایل یائسگی با علائم آزاردهنده یائسگی مورد استفاده قرار گیرد.

مانسون در بیانیه خبری بیمارستان افزود: “بسیاری از زنان کاندیدای خوبی برای درمان هستند و در تصمیم گیری مشترک با پزشکان خود، باید بتوانند مراقبت های بهداشتی مناسب و شخصی سازی شده ای برای نیازهای خود دریافت کنند.”

WHI بیش از 160000 زن یائسه 50 تا 79 ساله را شامل شد. این مطالعه میزان بیماری‌های قلبی، سرطان و شکستگی‌های لگن را در آن‌ها ردیابی کرد و همچنین شامل آزمایش‌های بالینی تصادفی شده روی بیش از 68000 زن برای آزمایش درمان‌های بالقوه پیری مانند هورمون درمانی یا کلسیم و ویتامین بود. مکمل D.

محققان در یادداشت‌های پس‌زمینه گفتند، قبل از WHI، مطالعات گزارش داده بودند که زنان مسن‌تری که هورمون درمانی می‌کردند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، زوال عقل، بیماری‌های مزمن و مرگ کمتری داشتند.

یک کارآزمایی بالینی WHI در سال 2002 ترمز درمان جایگزینی هورمونی را گرفت، اما گزارش داد که زنانی که هورمون درمانی ترکیبی (استروژن و پروژسترون) مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه، بیماری قلبی، سکته و لخته شدن خون را افزایش می‌دهند.

اما از آنجایی که زنان شرکت کننده در WHI طی دو دهه دیگر تحت نظر بوده اند، تصویر دقیق تری از خطرات و مزایای هورمون درمانی پدیدار شده است.

یافته‌ها همچنان نشان می‌دهند که هورمون درمانی در کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مرتبط با افزایش سن مانند بیماری قلبی یا شکستگی لگن، برخلاف مطالعات قبل از WHI، هیچ کمکی نمی‌کند.

با این حال، نشان داده شده است که هورمون درمانی برای زنان میانسالی که به یائسگی نزدیک می شوند، خطرناک نیست و برای مقابله با علائم مربوط به آن تغییر در زندگی مفید است.

منسون می‌گوید: «زنان اکنون گزینه‌های بیشتری برای درمان دارند، از جمله استروژن در دوزهای پایین‌تر و از طریق پوست به صورت چسب یا ژل تحویل داده می‌شود، که ممکن است خطرات را بیشتر کاهش دهد.» درمان های غیر هورمونی نیز در دسترس است.

این به روز رسانی WHI، که در 1 می در مجله انجمن پزشکی آمریکا، همچنین شامل اطلاعات تازه ای در مورد ارزش رژیم های غذایی کم چرب و مکمل های کلسیم و ویتامین D است.

اگرچه مکمل‌های کلسیم و ویتامین D خطر شکستگی لگن را در زنان مسن کاهش نمی‌دهند، محققان خاطرنشان کردند که این مکمل‌ها می‌توانند به پر کردن شکاف‌های مواد مغذی در میان افرادی که رژیم غذایی متعادلی ندارند کمک کند.

در همین حال، محققان گزارش می دهند که رژیم های غذایی کم چرب در حال حاضر با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه مرتبط است. یافته‌های قبلی WHI نشان داده بود که رژیم‌های غذایی کم‌چرب خطر ابتلا به سرطان سینه یا کولورکتال را کاهش نمی‌دهد.

محققان توصیه می کنند که زنان با پزشک خود در مورد اینکه آیا رژیم غذایی کم چرب یا مکمل های کلسیم و ویتامین D برای آنها مفید است صحبت کنند.

اطلاعات بیشتر:
JoAnn E. Manson و همکاران، کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده ابتکار بهداشت زنان و عملکرد بالینی، جاما (2024). DOI: 10.1001/jama.2024.6542

حق چاپ © 2024 HealthDay. تمامی حقوق محفوظ است.

نقل قول: مطالعه عمده سلامت زنان از درمان جایگزینی هورمون در یائسگی زودرس پشتیبانی می‌کند (2024، 4 مه) در 4 مه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-05-major-women-health-hormone-therapy.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.