مطالعه نشان می‌دهد که سگ یا گربه دوست‌داشتنی شما می‌تواند به شب‌های بی‌قرار منجر شود


بیگل در خواب

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

مطالعه جدیدی که در مجله منتشر شده است تعامل انسان و حیوان نشان می‌دهد که سگ یا گربه دوست‌داشتنی شما ممکن است باعث شود که شب‌های بی‌قراری بیشتری نسبت به شب‌هایی که با دوره‌های طولانی خواب آرام دارند، داشته باشید.

این تحقیق به سرپرستی دکتر لورن ویسنیسکی از دانشگاه لینکلن مموریال، ایالات متحده، به طور خاص بر مالکیت حیوانات خانگی در ایالات متحده متمرکز بود و از داده‌های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) که در سال‌های 2005-2006 انجام شد، استخراج شد.

دکتر ویسنیسکی، استادیار بهداشت عمومی و تحقیقات و وابستگی، دریافت که داشتن سگ با احتمال بیشتری برای داشتن اختلال خواب و مشکل در خوابیدن در حین داشتن گربه با احتمال بیشتری برای تکان دادن پا همراه است.

در حالی که ماهیت علّی مالکیت حیوان خانگی بر کیفیت خواب و اختلالات خواب قابل اثبات نبود، نتایج این مطالعه با مطالعات قبلی که نشان می‌داد مالکیت حیوان خانگی تأثیر منفی بر کیفیت خواب دارد، مطابقت دارد.

دکتر ویسنیسکی گفت: «مطالعات قبلی در مورد ارتباط بین مالکیت حیوان خانگی و کیفیت خواب و اختلالات خواب نتایج متفاوتی داشته است.

از یک طرف، سگ‌ها و گربه‌ها به دلیل حمایت اجتماعی که حیوانات خانگی ارائه می‌کنند ممکن است برای کیفیت خواب صاحبشان مفید باشند – حیوانات خانگی احساس امنیت و همراهی را ارائه می‌دهند که ممکن است منجر به بهبود سطح اضطراب، استرس و افسردگی شود. از سوی دیگر، حیوانات خانگی ممکن است خواب صاحبانشان را مختل کنند.

“این مطالعه مقطعی با هدف تعیین اینکه آیا ارتباطی بین مالکیت سگ و گربه و کیفیت خواب و اختلالات خواب وجود دارد – از جمله در نظر گرفتن جنبه هایی مانند خروپف، بیدار شدن در طول شب، نیاز به قرص برای خواب و تکان دادن پاها” انجام شد.

این تحقیق مدل‌های رگرسیون لجستیک چند متغیره ایجاد کرد که شامل عوامل کیفیت خواب مانند احساس بی‌قراری، احساس خواب‌آلودگی، نداشتن خواب کافی، بیش از ۱۵ دقیقه طول کشیدن برای به خواب رفتن و به طور متوسط ​​کمتر از ۶ ساعت خواب بود.

دکتر ویسنیسکی پیشنهاد می کند که تفاوت در ارتباط بین کیفیت خواب و مالکیت گربه در مقابل سگ ممکن است به این دلیل باشد که گربه ها در شب فعال تر هستند.

علاوه بر این، او دریافت که تفاوت های کمتری در شاخص های کیفیت خواب بین صاحبان گربه و غیر گربه در مقایسه با صاحبان سگ و غیرسگ وجود دارد.

دکتر ویسنیسکی افزود: «اگر رابطه علت و معلولی از طریق تحقیقات بیشتر مشخص شود، نتایج برای توصیه‌های بالینی برای درمان بیمارانی با کیفیت خواب نامطلوب خواهد بود.

علاوه بر این، می‌توان منابع آموزشی را برای آگاه کردن صاحبان حیوانات خانگی در مورد خطرات اختلالات خواب و ارائه راه‌حل‌های بالقوه، مانند جعبه کردن حیوان خانگی یا محدود کردن دسترسی به اتاق خواب در شب، توسعه داد.

در نتیجه، این مطالعه تشخیص می‌دهد که ممکن است جنبه‌های مثبت بالقوه خواب مشترک با حیوان خانگی وجود داشته باشد، اما داده‌های به‌دست‌آمده از NHANES بیان نمی‌کند که آیا صاحبان واقعاً با سگ‌ها یا گربه‌های خود می‌خوابیدند.

دکتر ویسنیسکی افزود: «در آینده، مطالعات از اندازه‌گیری پیوند انسان و حیوان سود می‌برند، به طوری که ما می‌توانیم بفهمیم که چگونه استحکام آن بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد».

اطلاعات بیشتر:
ارتباط مالکیت حیوان خانگی و کیفیت خواب و اختلالات خواب در بزرگسالان ایالات متحده، تعامل انسان و حیوان (2023). DOI: 10.1079/hai.2023.0005

ارائه شده توسط CABI

نقل قول: مطالعه نشان می‌دهد که سگ یا گربه دوست‌داشتنی شما می‌تواند به شب‌های بی‌قرار منجر شود (2023، 16 مارس) بازیابی شده در 17 مارس 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-03-reveals-lovable-pet-dog-cat.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.