مطالعه نشان می دهد که کارشناسان آنفولانزا را به عنوان پاتوژن شماره یک مورد نگرانی پتانسیل همه گیر ارزیابی می کنند


ویروس آنفولانزا

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

تحقیقات جدید ارائه شده در کنگره جهانی ESCMID (ECCMID سابق) در بارسلونا، اسپانیا (27 تا 30 آوریل) نشان می دهد که در یک مطالعه نظرسنجی کنسرسیوم VACCELERATE که در آن از متخصصان بیماری های عفونی خواسته شد عوامل بیماری زا را به ترتیب پتانسیل همه گیر آنها رتبه بندی کنند، آنفولانزا در نظر گرفته شده است. پاتوژن با بالاترین خطر همه گیر، با 57٪ آنفولانزا در رتبه اول، و 17٪ دیگر آن را در رتبه دوم قرار داده اند.

این مطالعه توسط دکتر جان سلمانتون-گارسیا، دانشگاه کلن، دانشکده پزشکی و بیمارستان دانشگاه کلن، مؤسسه تحقیقات ترجمه، کلاستر تعالی کلن در مورد پاسخ‌های استرس سلولی در بیماری‌های مرتبط با پیری (CECAD)، کلن، آلمان و همکاران انجام شده است. از سراسر اروپا، و در مجله منتشر شده است طب مسافرتی و بیماری های عفونی.

سایر پاتوژن های بسیار رتبه بندی شده عبارتند از بیماری X (بیماری هنوز ناشناخته) با 21٪ رتبه اول و 14٪ در رتبه دوم. SARS-CoV-2 از نظر پاسخ های شماره یک در 8٪، با 16٪ رای دادن به آن شماره دو، سوم شد، در حالی که ویروس SARS-CoV اصلی که در سال 2002-2003 منتشر شد، توسط 2٪ از پاسخ دهندگان، رتبه اول و دوم توسط پاسخ دهندگان رای دادند. 8 درصد

ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (ویروس CCHF) و ویروس ابولا در رتبه پنجم مشترک قرار گرفتند و 1.6 درصد از پاسخ‌دهندگان به آنها رای دادند. ویروس Nipah، henipavirus، و ویروس تب Rift Valley از جمله پاتوژن‌هایی بودند که از نظر پتانسیل همه‌گیری درک شده در پایین‌ترین رتبه قرار گرفتند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) طرح جامع تحقیق و توسعه (R&D) را برای اقدام برای پیشگیری از بیماری های همه گیر ترسیم کرده است که بر بیماری های عفونی کلیدی که تهدیدهای مهمی برای سلامت عمومی هستند تمرکز دارد. این بیماری‌ها پس از ارزیابی دقیق، با در نظر گرفتن عواملی مانند قابلیت انتقال، عفونت‌پذیری، شدت و پتانسیل تکاملی آن‌ها انتخاب شدند.

در راستای طرح تحقیق و توسعه سازمان جهانی بهداشت، شبکه سایت VACCELERATE (یک شبکه پاناروپایی از سایت‌ها که در زمینه COVID-19، سایر بیماری‌های عفونی و بیماری‌های عفونی آمادگی عمومی برای همه‌گیری همکاری می‌کنند) متخصصان بیماری‌های عفونی را از سراسر جهان، چه در داخل و چه خارج از آن، استخدام کرد. اعضا، برای رتبه‌بندی بیماری‌های فهرست‌شده بر حسب خطر درک شده آن‌ها برای ایجاد یک بیماری همه‌گیر.

شرکت‌کنندگان وظیفه داشتند پاتوژن‌های مختلف را بر اساس خطر همه‌گیری درک شده، شامل بیماری‌های موجود در طرح تحقیق و توسعه سازمان جهانی بهداشت و عوامل بیماری‌زای دیگر، رتبه‌بندی کنند. کارشناسان می توانند تا 14 پاتوژن را به ترتیب خطر درک شده آنها (13 پاتوژن ذکر شده به اضافه بیماری X – که هنوز پاتوژن ناشناخته است) به هر ترتیبی رتبه بندی کنند، و همچنین پاتوژن هایی را که در فهرست قرار نگرفته اند پیشنهاد کنند تا در حداکثر 14 مورد قرار گیرند. بر اساس موقعیت های خود امتیاز دهید.

در مجموع 187 پاسخ از متخصصان بیماری‌های عفونی از 57 کشور مختلف جمع‌آوری شد در میان کشورهایی که بیشترین تعداد پاسخ‌ها را ارائه کردند، آلمان 27 پاسخ (14 درصد)، پس از آن اسپانیا با 20 پاسخ (11 درصد) و ایتالیا با 14 پاسخ (8%).

ویروس‌های آنفلوانزا به‌عنوان نگران‌کننده‌ترین پاتوژن با سایر پاتوژن‌های بسیار رتبه‌بندی شده از جمله بیماری X، SARS-CoV-2، SARS-CoV و ویروس ابولا ظاهر شدند. برعکس، هانتا ویروس، ویروس لاسا، ویروس نیپا، هنیپا ویروس و ویروس تب دره ریفت جزو پاتوژن‌هایی بودند که از نظر پتانسیل همه‌گیری در پایین‌ترین رتبه‌بندی قرار گرفتند.

نویسندگان نتیجه گیری کردند: “مطالعه نشان داد که آنفولانزا، بیماری X، SARS-CoV-1، SARS-CoV-2، و ویروس ابولا نگران کننده ترین پاتوژن ها در مورد پتانسیل همه گیری آنها هستند. این پاتوژن ها با قابلیت انتقال آنها از طریق قطرات تنفسی مشخص می شوند. و سابقه همه گیری های قبلی یا همه گیری همه گیر.”

دکتر سلمانتون گارسیا در مورد رتبه برتر آنفولانزا می افزاید: “هر زمستان یک فصل آنفولانزا داریم. می توان گفت که هر زمستان همه گیری های کمی وجود دارد. آنها کم و بیش کنترل می شوند زیرا سویه های مختلف کنترل نمی شوند. با این حال، هر فصل سویه‌های درگیر تغییر می‌کنند، به همین دلیل است که می‌توانیم چندین بار در زندگی به آنفولانزا مبتلا شویم و در صورتی که یک سویه جدید خطرناک‌تر شود، این کنترل از بین می‌رود.

اما او اضافه می‌کند که اکنون جهان به دلیل همه‌گیری کووید-19 بسیار آماده‌تر است، در حالی که قبلاً تمرکز زیادی بر روی همه‌گیری احتمالی آنفولانزا بود. او می‌گوید: «در همه‌گیری کووید-19، ما چیزهای زیادی در مورد نحوه برخورد با همه‌گیری ویروس تنفسی آموخته‌ایم. این موارد شامل فاصله‌گذاری اجتماعی، تمیز کردن دست‌ها، ماسک‌های صورت، تمرکز مجدد بر واکسیناسیون و اعتماد به مؤسسات مراقبت‌های بهداشتی است. موسسات نیز چیزهای زیادی یاد گرفته‌اند، آمادگی و نظارت در حال حاضر، به طور حیاتی، دارای بودجه بهتری هستند.»

اطلاعات بیشتر:
جان سلمانتون-گارسیا و همکاران، پیش‌بینی همه‌گیری بعدی: رتبه‌بندی سریع سازمان بهداشت جهانی برای اقدام برای پیشگیری از همه‌گیری، طب مسافرتی و بیماری های عفونی (2024). DOI: 10.1016/j.tmaid.2023.102676

ارائه شده توسط انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی اروپا

نقل قول: مطالعه نشان می دهد که کارشناسان آنفولانزا را به عنوان پاتوژن شماره یک نگرانی پتانسیل همه گیر ارزیابی می کنند (2024، 20 آوریل) که در 20 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-experts-influenza-pathogen-pandemic-potential بازیابی شده است. .html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.