بازدید از تپه های سیلک با قدمت تاریخی کم نظیر


یکی از مهم ترین مناطق باستانی در ایران نواحی جنوب غربی کاشان بوده تپه‌ های سیرک با قیمت ۸۰۰۰ ساله خود یکی از قدیمی‌ ترین نواحی بوده که شما می‌ توانید از آن دیدن کنید.

آشنایی با سیلک

معرفی تپه‌ های سیلک:

این مجموعه‌ های باستانی امروزه از دیدنی‌ های کاشان بوده و در دوران تاریخی مهمی همچون عصر نوسنگی عصر مس دوران شهر نشینی عصر آهن و دوران مادها را در خود جای داده که شما می‌ توانید به خوبی با این دوره‌ های تاریخی و آثار به جامانده آن آشنا شوید.

نواحی سیلک کجاست؟

این منطقه یکی از زیبایی‌ های استان اصفهان و نواحی کاشان بوده شما برای بازدید از این منطقه باستانی باید به کاشان، خیابان امیرکبیر، خیابان امیرالمومنین، انتهای ذوالفقار دهم و پایگاه میراث فرهنگی سیلک بروید. این تپه باستانی در جنوب غربی کاشان واقع شده که در سمت راست جاده کاشان به فین است.

بررسی تاریخچه تپه:

این تپه‌ های ارزشمند ویرانه‌ های کهنی از زیگورات باستانی بوده که متعلق به نخستین تمدن شهرنشینی می‌ باشد. برای اولین بار این منطقه توسط رومن گیرشمن در سال ۱۳۱۱ کشف شده است. تمدن ۵۰۰۰ ساله ایران را می‌ توانید در این نواحی پیدا کنید.

مناطق باستانی سیلک

جدایی ترین سفالینه‌ ها تا پیشرفته‌ ترین آنها در این مجموعه نگهداری می‌ شود. آثاری از دوک‌های ریسندگی، بافندگی نیز نشان دهنده صنعت مردم ایران در آن زمان بوده همچنین صنایع به فلزات نیز در میان این ابزارها مشاهده می‌ شود.

جالب است بدانید در این منطقه کوره ذوب فلزات نیز کشف شده است. در این نواحی دوره های تاریخی مختلفی وجود داشته که در هر مجموعه بررسی های زیادی صورت گرفته شما در ادامه با این دوره ها آشنا می‌ شوید.

دوه اول:

این دوران به ۷۳۰۰ سال پیش باز می‌ گردد. دورانی که هنوز مردم زندگی شکارگری داشتند. سفالینه های دست ساز زمختی از آن دوران به جا مانده است. ابزارهای متنوع شکار بریدن مهره های گردنبند، داس‌ های سفالی و غیره از این دوران به جا مانده است.

دوره دوم:

این دوران متعلق به ۶۷۰۰ سال پیش بوده و یک جامعه کوچک را تشکیل داده آثار این دور دیگ‌ های سفالی، خشت‌ های دست ساز، قطعات سفالی قرمز و نارنجی با نقوش سیاه، دوک‌ های نخ‌ر یسی می باشد. دیدنی های تپه های سیلک را در این قسمت مشاهده کنید.

تپه های سیلک

دوره سوم:

این دوره به ۵۴۰۰ سال پیش باز می‌ گردد. خانه‌ های آن تشکیل شده از اتاق طاقچه و اجاق بوده مس در تولیدات آنها به کار می‌ رفته چرخ سفالگری نیز در این دوره ابداع شده است. قطعات سفالی سه سیلک با نقوش حیوانی ظروف مسی سوهان سنگی از مجموعه‌ های باستانی آن دوران هستند.

دوره چهارم:

دوره‌ ای که متعلق به ۴۹۰۰ سال پیش بوده و در حقیقت لوحه‌ های ابتدایی نگارش را مشاهده می‌ کنید. کاسه‌ های لبه وار ریخته گلی با انواع مهر در این منطقه کشف شده اند.

دوره پنجم:

متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش که گسترش سفال خاکستری بوده گورستان‌ های زیادی در این دوران وجود داشته قوری‌ های خاکستری و انواع سفالینه‌ های خاکستری با مجسمه‌ هایی از حیوانات در این دوران ساخته شده‌ اند.

نواحی سیلک

دوران ششم:

این دوران متعلق به ۲۷۰۰ سال پیش بوده خانه‌ های متروکه‌ ای از آن باقی مانده در این دوران منقش شده سازه‌ های خشتی بزرگ و قبرستان‌ های عظیم از این دوران باقی مانده‌اند. انواع قوری‌ های لوله‌ ای اشیا تزیینی فلزی مانند بازوبند و غیر از این دوران باقی مانده اند.

این نواحی امروزه از دیدنی‌ های کاشان بوده و علاقه مندان زیادی را به سوی خود می‌ کشاند. شما عزیزان می‌ توانید با دیدنی‌ های اصفهان نیز آشنا شوید. این نواحی علاقه مندان زیادی دارد.

منبع :

برچسب :



Source link