نگاهی به کاربرد تفاله هویج و فواید مصرف آن


اگر هنگام آب گیری هویج تفاله آن را دور می ریزید در این مطلب به شما انواع کاربرد تفاله هویج خواهیم گفت. از این رو سعی کنید تفاله هویج را دور نریخته زیرا همانند خود هویج پر از خاصیت سلامتی می باشد. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با کاربرد تفاله هویج

سعی کنید هویج را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید زیرا سرشار از مواد مغذی و ویتامین می باشد. باید دانست که هویج غنی از ویتامین آ است که برای سلامت بدن به ویژه چشم ها خیلی مفید است. علاوه بر آب هویج تفاله آن نیز دارای خواص زیادی است.

سعی کنید هنگام آب گیری هویج تفاله آن را دور نریخته و از آن برای خوشمزه تر و خوشبو ساختن برخی غذاها و حتی کیک استفاده کنید. تفاله هویج در بین ده میوه ای قرار دارد که خیلی خاصیت داشته و پر مصرف هستند. در ادامه مطلب در مورد کاربرد تفاله هویج بیشتر صحبت می کنیم.

فواید تفاله هویج

هویج سبزی غده ای خوراکی می باشد که می توان آن را به صورت خام، رنده شده، پخته شده و … در انواع غذا و سالاد مورد استفاده قرار داد. خوردن هویج یا نوشیدن آب هویج انواع ویتامین و مواد معدنی ضروری به ویژه ویتامین آ را که برای سلامت چشم و پوست مفید است، فراهم می کند. همچنین هویج منبع خوبی از پتاسیم و ویتامین کا می باشد. مواد مغذی اصلی که در آبمیوه هویج حضور ندارد فیبر می باشد. بیشتر مواد مغذی دیگر شامل آنتی اکسیدان و فتوکمیکول ها در هویج حضور دارند و در اثر آبگیری کیفیت آن ها از بین نمی رود.

به این ترتیب ماده مغذی اصلی که با آبگیری هویج از بین می رود فیبر است. هر ۸ هویج بزرگ برای تولید یک فنجان آب هویج استفاده می شود. در چهار هویج بزرگ ۸ گرم فیبر حضور دارد ولی در یک فنجان آب هویج فقط دو گرم فیبر حضور دارد. ۶ گرم این فیبر در تفاله پس از آبگیری باقی مانده و این فیبر برای تنظیم هضم ضروری می باشد. ضمنا سطح کلسترول خون را سالم نگه می دارد.

کارشناسان تغذیه توصیه می کنند خانم ها در روز به ۲۱-۲۵ گرم فیبر نیاز دارند و این میزان در مردها ۳۰-۳۸ گرم می باشد. با مصرف ۴ هویج بزرگ به جای آب هویج این هدف تامین می شود. به این ترتیب فایده اصلی مصرف تفاله هویج دریافت فیبر فراوان می باشد.

همچنین تفاله هویج حاوی ویتامین آ می باشد. تفاله هویج و آب هویج غنی از ویتامین آ هستند اما در آب هویج اندکی ویتامین آ از بین می رود. ویتامین مذکور برای حفظ سلامت چشم ها، پوست، استخوان بندی و دندان ها مفید بوده و تنها یک فنجان آب هویج می تواند ۳۲۲ درصد نیاز روزانه تان برای ویتامین آ را فراهم نماید.

همانطور که اشاره شد هویج منبع خوبی از ویتامین کا و پتاسیم هم می باشد و هیچ یک از این مواد مغذی با آبگیری از بین نمی رود. پتاسیم کافی برای حفظ تعادل مایع بدن مفید بوده و به انتقال عصبی کمک می کند. ویتامین کا نیز جهت لخته شدن خون و ایجاد پروتئین در استخوان ها، عضلات و کلیه ضروری می باشد.

یک فنجان آب هویج حدود ۲۰ درصد نیاز روزانه فرد را برای پتاسیم و ۳۵ درصد نیاز به ویتامین کا را تامین می کند. برای جلوگیری از هدر رفت فیبر، می توانید تفاله را پس از مصرف آب هویج میل کنید. اگر چه چندان جذاب نیست. بهتر است تفاله را به مافین یا کیک هویج اضافه و به همراه آب هویج میل کنید.

می توانید تفاله باقی مانده از آب هویج را هم به عنوان غذای جوجه ها استفاده کنید. اگر به راحتی تفاله هویج را دور ریخته یعنی فیبرهای آن را هدر داده اید. تا هنگامی که میزان زیادی فیبر از سایر منابع دریافت می کنید نوشیدن آب هویج یک روش ساده برای افزودن مواد مغذی به رژیم غذایی روزمره می باشد.

سعی کنید تفاله های هویج را موقع آب گیری هویج دور نریخته و در بسته بندی هایی در فریزر نگهداری تا از این مواد ظاهرا بلااستفاده در آشپزی های آینده استفاده های بهینه نمایید.

استفاده از تفاله هویج

از کاربرد ها و استفاده های هویج در آشپزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. هنگامی که قصد پخت خوش فسنجان را دارید می توانید به اندازه پودر گردو از تفاله های هویج در آن استفاده کنید. به این ترتیب آن ها را در روغن تفت داده و به خورش اضافه کنید. هم خورش شما مزه خوبی پیدا می کند و هم رنگ بهتری خواهد داشت.

۲. کاربرد دیگر تفاله هویج این است که می توان از آن در تهیه سوپ استفاده کرد. با این کار سوپ لعاب بیشتری پیدا می کند.

۳. می توانید هنگام پخت برنج می توانید از تفاله های هویج برای ته دیگ استفاده کنید. به این صورت که تفاله های هویج را با مقداری ماست و تخم مرغ و زعفران و نمک مخلوط نموده و از برنج آبکش هم به آن اضافه و خوب هم بزنید. سپس کمی روغن به قابلمه اضافه تا داغ شود بعد این مواد را ته قابلمه ریخته و خوب پخش کنید. سپس برنج را روی آن بریزید. بعد از دم کشیدن برنج ته دیگ خوشمزه و خوش رنگی خواهید داشت.

۴. کاربرد دیگر تفاله هویج در پخت کوکو می باشد. می توانید موقع پخت کوکو سبزی یا سیب زمینی کمی از تفاله های هویج را به مایع کوکو اضافه نمایید. البته بهتر است از تفاله تازه استفاده شود تا کوکو خوش طعم تر شود.

۵. برای کاهش بوی مرغ می توانید در زمان پخت مرغ پیاز رنده شده و تفاله های هویج را به آن اضافه تا مرغ طعم بهتری پیدا کند و بوی زمخت آن گرفته شود.

در پایان از همراهی شما با این مطلب کمال تشکر را داریم و امیدواریم نهایت استفاده را برده باشد. به این ترتیب سعی کنید از تفاله های هویج استفاده بهینه داشته و آن را دور نریزید. زیرا همانطور که اشاره شد تفاله هویج حاوی فیبر زیادی است و خواص سلامتی بسیاری هم دارد. ضمنا پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با کاربرد تفاله قهوه و تفاله چای روی لینک ها کلیک کنید.

منبع :

برچسب :



Source link