طرز تهیه مربای هویج با دو روش متفاوت و فوت و فن های کلیدی


مربای هویج از انواع مرباهای خوشمزه می باشد و شما می توانید این نوع مربا را با انواع طعم های زعفرانی و ساده و … در منزل به راحتی تهیه نمایید و این را در وعده صبحانه به همراه نان و کره و … میل نمایید همچنین می توانید از این نوع مربا به عنوان میان وعده استفاه کنید.

طرز تهیه مربای هویج با دو روش مختلف

برای تهیه مربا می توانید از انواع میوه های فصل استفاده نمایید و مربای گلابی و مربای سیب و مربای آلبالو و مربای هویج و … را به راحتی در منزل تهیه نمایید. در ادامه با دستور تهیه مربا هویج در خدمت شما کدبانوهای عزیز و گرامی خواهیم بود.

روش تهیه مربای هویج

روش اول ( دستور تهیه مربا هویج با زعفران )

مواد لازم

  • هویج : ۵۰۰ گرم
  • شکر : ۵۰۰ گرم
  • زعفران آب شده : دو قاشق غذاخوری
  • گلاب : ۱/۲ پیمانه
  • هل : به میزان لازم
  • آبلیمو : یک قاشق سوپخوری
  • آب : دو لیوان

طرز تهیه مربا هویج با ساده ترین روش

ابتدا هویج ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید سپس هویج ها را رنده کنید.

رنده کردن هویج

هویج های رنده شده را درون قابلمه لعابی بریزید و در لا به لای هویج های رنده شده شکر بریزید در صورت تمایل می توانید پودر هل را به همراه شکر در لا به لای هویج های رنده شده بریزید.

مخلوط شکر و هویج

سپس قابلمه را به مدت چند ساعت در مکانی مناسب قرار دهید تا شکر ها به صورت کامل آب شوند.

مربای هویج

در این مرحله از طرز تهیه مربای هویج قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه زعفران را به همراه گلاب دم کنید و به مربا بیفزایید.

دم کردن زعفران

در اواخر پخت مربا باید آبلیمو را به آن بیفزایید و بعد از اینکه مربا به قوام لازم رسید شعله گاز را خاموش نمایید سپس اجازه دهید تا مربا سرد شود و آن را درون بطری درب داری بریزید.

مربای هویج خوش طعم

روش دوم ( دستور تهیه مربای هویج به شکل گل رز )

مواد لازم

  • هویج : یک کیلوگرم
  • آهک : یک پیمانه
  • شکر : ۸ پیمانه
  • گلاب : به مقدار لازم
  • پودر هل : به مقدار لازم
  • خلال دندان : به مقدار لازم

طرز تهیه مربا هویج به شکل گل

برای تهیه مربا هویج به شکل گل ابتدا هویج ها را بشویید و بعد از تراشیدن پوست آن ها ، هویج ها را از قسمت بالا به پایین به صورت نازک به شکل ورقه ای برش بزنید و به مدت ۴ تا ۵ ساعت آن ها را درون آب نمک قرار دهید.

بعد از اینکه هویج ها نرم شدند آن ها را به شکل گل لوله کنید سپس انتهای گل ها را خلال دندان بزنید تا گل ها باز نشوند. بعد از اینکه همه گل ها را درست کردید آن ها را درون آب قرار دهید و هر ۶۰ دقیقه آب هویج ها را عوض کنید تا شوری آن ها از بین برود.

روش تهیه مربای هویج

آب و آهک را با یکدیگر ترکیب نمایید و از صافی مخلوط این مواد را عبور دهید و هویج ها را به مدت ۱۰ ساعت درون محلول آب و نمک قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده هویج ها را درون آب سرد قرار دهید.

مقداری آب درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس هویج ها را به مدت چند دقیقه درون آب بجوشانید و آن ها را آبکش کنید.

 روش تهیه مربا هویج به شکل گل

شکر و یک لیتر آب و گلاب و پودر هل را با یکدیگر مخلوط نمایید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد و به قوام لازم برسد سپس شربت مربا را در مکانی مناسب قرار دهید تا سرد شود و هویج ها را درون مخلوط مواد بریزید سپس مربا را درون یخچال نگهداری نمایید و قبل از قرار دادن هویج ها درون شیشه خلال دندان انتهای آن ها را جدا کنید.

مربای هویج خوشمزه

نکات طلایی برای تهیه مربا هویج

۱. توجه داشته باشید که برای تهیه مربا هویج باید شربت آن به صورت کامل قوام بیاید.

۲. هویج هایی که برای پخت این مربا انتخاب می کنید بهتر است صاف و بلند باشند.

۳. از قاشق تمیز برای هم زدن مربا هویج استفاده کنید.

مربای هویج خوشمزه

۴. مقداری از شربت مربا را درون ظرفی کوچک بریزید و اگر شیره مربا بعد از خنک شدن سریع از درون ظرف بیرون نریخت یعنی شربت مربا به قوام کامل رسیده است.

۵. اگر شکر مربا کم باشد یا شربت مربا به قوام لازم نرسیده باشد مربا کپک خواهد زد.

۶. اگر مربا بیش از حد بجوشد یا شیرینی آن کم باشد شکرک می زند.

در این مطلب با طرز تهیه مربای هویج با دو روش ساده آشنا شدید که امیدواریم با توجه به مراحل ذکر شده بتوانید این نوع مربا را در منزل به راحتی تهیه نمایید.

منبع :



Source link