چاقی ممکن است تنها عاملی نباشد که غذاهای فوق فرآوری شده را با خطر بالای سرطان های دهان، گلو و مری مرتبط می کند.


غذای فراوری شده

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه بریستول و موسسه بین المللی انجام شد، خوردن بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده (UPFs) ممکن است با خطر بالاتر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش فوقانی (از جمله دهان، گلو و مری) مرتبط باشد. آژانس تحقیقات سرطان (IARC).

نویسندگان این مطالعه بین‌المللی که داده‌های رژیم غذایی و سبک زندگی 450111 بزرگسالی را که به مدت تقریباً 14 سال تحت نظر بودند، تجزیه و تحلیل کرد، می‌گویند چاقی مرتبط با مصرف UPF ممکن است تنها عامل مقصر نباشد. این مطالعه در نشریه منتشر شد مجله اروپایی تغذیه.

چندین مطالعه ارتباط بین مصرف UPF و سرطان را شناسایی کرده‌اند، از جمله مطالعه اخیری که به بررسی ارتباط بین UPFs و 34 سرطان مختلف در بزرگترین مطالعه کوهورت در اروپا، گروه تحقیقات آینده‌نگر اروپایی در سرطان و تغذیه (EPIC) پرداخته است.

همانطور که شواهد بیشتری در مورد ارتباط بین خوردن UPF ها و پیامدهای نامطلوب سلامتی ظاهر می شود، محققان دانشکده پزشکی بریستول و IARC می خواستند این موضوع را بیشتر بررسی کنند. از آنجایی که بسیاری از UPF ها مشخصات تغذیه ای ناسالمی دارند، تیم تحقیقاتی به دنبال این بود که آیا ارتباط بین مصرف UPF و سرطان سر و گردن و آدنوکارسینوم مری (سرطان مری) در EPIC را می توان با افزایش چربی بدن توضیح داد.

نتایج حاصل از آنالیزهای تیم نشان داد که خوردن 10 درصد UPF بیشتر با 23 درصد بیشتر خطر ابتلا به سرطان سر و گردن و 24 درصد بیشتر خطر ابتلا به آدنوکارسینوم مری در EPIC مرتبط است. افزایش چربی بدن تنها بخش کوچکی از ارتباط آماری بین مصرف UPF و خطر ابتلا به این سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی را توضیح می‌دهد.

فرناندا مورالس-برشتاین، دکترای Wellcome Trust. دانشجوی دانشگاه بریستول و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: “UPF ها در چندین مطالعه مشاهده ای با اضافه وزن و افزایش چربی بدن مرتبط بوده اند. این منطقی است، زیرا آنها به طور کلی خوشمزه، راحت و ارزان هستند و به مصرف مواد بزرگ کمک می کنند. با این حال، جالب بود که در مطالعه ما ارتباط بین مصرف UPF و سرطان دستگاه گوارش فوقانی با شاخص توده بدن و نسبت دور کمر به باسن توضیح داده نمی شود.

نویسندگان پیشنهاد می کنند که مکانیسم های دیگری می توانند این ارتباط را توضیح دهند. به عنوان مثال، افزودنی‌هایی از جمله امولسیفایرها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی که قبلاً با خطر بیماری مرتبط بوده‌اند، و آلاینده‌های بسته‌بندی مواد غذایی و فرآیند تولید، ممکن است تا حدی ارتباط بین مصرف UPF و سرطان دستگاه گوارش فوقانی را در این مطالعه توضیح دهند.

با این حال، فرناندا مورالس-برستاین و همکارانش در مورد یافته‌های خود احتیاط کردند و پیشنهاد کردند که ارتباط بین مصرف UPF و سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی که در این مطالعه یافت می‌شود، می‌تواند تحت تأثیر انواع خاصی از سوگیری قرار گیرد. این توضیح می دهد که چرا آنها شواهدی مبنی بر ارتباط بین مصرف بیشتر UPF و افزایش خطر مرگ های تصادفی پیدا کردند، که بسیار بعید است که علت آن باشد.

جورج دیوی اسمیت، پروفسور اپیدمیولوژی بالینی و مدیر واحد اپیدمیولوژی یکپارچه MRC در دانشگاه بریستول، و یکی از نویسندگان مقاله، گفت: «UPF ها به وضوح با بسیاری از پیامدهای نامطلوب سلامتی مرتبط هستند، اما آیا واقعاً باعث این پیامدها می شوند. یا اینکه آیا عوامل زمینه‌ای مانند رفتارهای کلی مرتبط با سلامت و موقعیت اجتماعی-اقتصادی مسئول این ارتباط هستند، هنوز مشخص نیست، زیرا ارتباط با مرگ‌های تصادفی توجه را به آن جلب می‌کند.”

Inge Huybrechts، سرپرست تیم قرار گرفتن در معرض و مداخلات سبک زندگی در IARC، افزود: “همگروه هایی با ارزیابی های دریافت رژیم غذایی طولانی مدت، با در نظر گرفتن عادات مصرف معاصر، برای تکرار یافته های این مطالعه مورد نیاز است، زیرا داده های رژیم غذایی EPIC مورد نیاز است. در دهه 1990 جمع آوری شد، زمانی که مصرف UPFs هنوز نسبتاً کم بود. زیرا چنین ارتباطی ممکن است به طور بالقوه در گروه هایی از جمله ارزیابی های اخیر پیگیری رژیم غذایی قوی تر باشد.”

تحقیقات بیشتری برای شناسایی مکانیسم‌های دیگری مانند افزودنی‌های غذایی و آلاینده‌ها مورد نیاز است که ممکن است پیوندهای مشاهده شده را توضیح دهد. با این حال، فرناندا مورالس-برستاین، بر اساس این یافته که چربی بدن ارتباط بین مصرف UPF و خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش فوقانی را در این مطالعه توضیح نمی دهد، گفت: تمرکز صرفاً بر روی درمان کاهش وزن، مانند سماگلوتاید، بعید است. کمک زیادی به پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش فوقانی مرتبط با خوردن UPF ها می کند.”

دکتر هلن کروکر، دستیار مدیر تحقیقات و سیاست در صندوق تحقیقات سرطان جهانی، افزود: “این مطالعه به مجموعه شواهدی که نشان دهنده ارتباط بین UPF و خطر ابتلا به سرطان است اضافه می کند. ارتباط بین مصرف بیشتر UPF ها و افزایش خطر توسعه سرطان دستگاه گوارش فوقانی از توصیه‌های پیشگیری از سرطان ما برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، غنی از غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها و لوبیا حمایت می‌کند.

اطلاعات بیشتر:
غذاهای فوق فرآوری شده، چاقی و خطر ابتلا به سرطان سر و گردن و آدنوکارسینوم مری در مطالعه آینده نگر اروپایی در مورد سرطان و مطالعه تغذیه: تجزیه و تحلیل میانجی، مجله اروپایی تغذیه (2023). DOI: 10.1007/s00394-023-03270-1

ارائه شده توسط دانشگاه بریستول

نقل قول: چاقی ممکن است تنها عاملی نباشد که غذاهای فوق فرآوری شده را با خطر بالای سرطان های دهان، گلو و مری مرتبط می کند (2023، 21 نوامبر) در 21 نوامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-11-obesity بازیابی شده است. -factor-link-ultra-processed-foods.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.