هر دو نوع سالم و ناسالم چاقی از نظر متابولیسمی خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با چاقی را افزایش می دهند.


ترازو وزن

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

تحقیقات جدیدی که در کنگره اروپایی چاقی در این هفته در دوبلین، ایرلند (17 تا 20 مه) ارائه خواهد شد و در مجله موسسه ملی سرطان نشان می‌دهد که هر دو شکل سالم و ناسالم چاقی از نظر متابولیکی با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف مرتبط با چاقی مرتبط هستند و این رابطه در چاقی ناسالم متابولیکی قوی‌تر است. این مطالعه توسط دکتر مینگ سان، دانشگاه لوند، مالمو، سوئد و همکارانش انجام شده است.

مطالعات در مورد ارتباط سرطان با چاقی با عوارض متابولیکی (که معمولاً چاقی ناسالم متابولیکی نامیده می شود) یا بدون چنین عوارضی (چاقی سالم) کمیاب است. در این تحقیق جدید، نویسندگان شاخص توده بدنی (BMI، وزن طبیعی / اضافه وزن / چاقی) را به طور مشترک و در تعامل با وضعیت سلامت متابولیک در رابطه با خطر سرطان مرتبط با چاقی (n=23630) در بین 797193 فرد اروپایی بررسی کردند.

یک امتیاز متابولیک شامل فشار خون، گلوکز پلاسما و تری گلیسیرید (چربی خون) برای تعریف وضعیت متابولیکی سالم و ناسالم و مدل‌سازی آماری برای تخمین هر رابطه استفاده شد.

بنابراین شرکت کنندگان در شش دسته مختلف قرار گرفتند – چاقی ناسالم متابولیک (6.8٪ از شرکت کنندگان). چاقی سالم از نظر متابولیکی (3.4%)، اضافه وزن ناسالم متابولیک (15.4%)، اضافه وزن سالم متابولیکی (19.8%)، وزن طبیعی ناسالم متابولیک (12.5%)، وزن طبیعی سالم متابولیک (42.0%).

چاقی ناسالم متابولیک، در مقایسه با وزن طبیعی سالم از نظر متابولیکی، با افزایش خطر نسبی سرطان مرتبط با چاقی و سرطان روده بزرگ، رکتوم، لوزالمعده، آندومتر، کبد، کیسه صفرا و سرطان سلول کلیوی همراه بود و بیشترین خطر را برای آندومتر تخمین زد. سرطان سلول کبد و کلیه (2.5 تا 3.0 برابر افزایش خطر).

در زنان، در مقایسه با زنان سالم از نظر متابولیسمی با وزن طبیعی، زنان چاق که از نظر متابولیکی ناسالم هستند، 21 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، 3 برابر افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر، و 2.5 برابر افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه داشتند. زنان چاق سالم از نظر متابولیسمی 2.4 برابر بیشتر در معرض خطر سرطان آندومتر و 80 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه بودند – اما ارتباط با سرطان روده بزرگ دیگر از نظر آماری معنی دار نبود.

در مردان، در مقایسه با مردان سالم از نظر متابولیک با وزن طبیعی، مردان چاق که از نظر متابولیک ناسالم هستند، 2.6 برابر بیشتر در معرض خطر سرطان کلیه، 85 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و 32 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده و رکتوم بودند. مردان چاق سالم از نظر متابولیسمی 67 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه و 42 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ داشتند، اما ارتباط با سرطان پانکراس و سرطان رکتوم دیگر از نظر آماری معنی دار نبود. در یک یافته غیرمعمول، هم مردان سالم از نظر متابولیسمی و هم مردان ناسالم با اضافه وزن (نه چاقی) حدود 50 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان خون را داشتند – اما هیچ یک از مردان سالم یا ناسالم مبتلا به چاقی از نظر متابولیسمی خطر ابتلا به این سرطان را افزایش ندادند.

نویسندگان می گویند که فقط در بین مردان، داده ها نشان می دهد که چاقی همراه با عوارض متابولیک، خطر ابتلا به این سرطان های مرتبط با چاقی را بیش از حد انتظار از مجموع هر یک از عوامل خطر به صورت جداگانه افزایش می دهد. آنها می گویند: “این پیامدهای بهداشت عمومی مهمی دارد و نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از موارد سرطان را می توان با هدف قرار دادن همزیستی مشکلات متابولیک و چاقی، به ویژه برای سرطان های مرتبط با چاقی در بین مردان، به طور بالقوه پیشگیری کرد.”

نویسندگان نتیجه گیری می کنند، “این مطالعه نشان می دهد که نوع فنوتیپ چاقی متابولیک هنگام ارزیابی خطر سرطان مرتبط با چاقی مهم است. به طور کلی، ناسالم بودن متابولیک بیشتر خطر سرطان مرتبط با چاقی را افزایش می دهد، که نشان می دهد چاقی و شرایط متابولیک اهداف مفیدی هستند. برای پیشگیری از سرطان های مرتبط با چاقی.”

این مطالب توسط کمیته انتخاب کنگره مورد بررسی قرار گرفته است و اخیراً در مجله منتشر شده است مجله موسسه ملی سرطان.

اطلاعات بیشتر:
پوستر چکیده P2.027 در کنگره اروپایی چاقی (ECO 2023) ارائه خواهد شد.

مینگ سان و همکاران، چاقی متابولیکی (غیر سالم) و خطر سرطان های مرتبط با چاقی: یک مطالعه تلفیقی، JNCI: مجله موسسه ملی سرطان (2023). DOI: 10.1093/jnci/djad008

ارائه شده توسط انجمن اروپایی برای مطالعه چاقی

نقل قول: هر دو نوع چاقی سالم و ناسالم از نظر متابولیکی خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با چاقی را افزایش می دهند (2023، 13 مه) در 13 مه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-05-metabolically-healthy-unhealthy-obesity بازیابی شده است. -obesity-related.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.