چرا برخی از زنان باید بیش از ماموگرافی برای غربالگری سرطان سینه دریافت کنند؟


ماموگرافی

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

بافت متراکم پستان، که نسبت بیشتری از بافت فیبری نسبت به چربی دارد، یک عامل خطر برای سرطان سینه است و همچنین تشخیص سرطان در ماموگرافی را دشوارتر می‌کند. بسیاری از ایالت‌ها قوانینی وضع کرده‌اند که بر اساس آن زنان با سینه‌های متراکم باید پس از انجام ماموگرافی مطلع شوند تا بتوانند غربالگری سونوگرافی تکمیلی را برای بهبود تشخیص سرطان انجام دهند. یک مطالعه اخیر که در مجله منتشر شده است سرطان، نتایج چنین غربالگری اضافی را برای تعیین فواید و مضرات آن برای بیماران ارزیابی کرد.

اگرچه غربالگری سونوگرافی تکمیلی ممکن است سرطان پستان را که توسط ماموگرافی از دست رفته است را تشخیص دهد، اما نیاز به تصویربرداری اضافی دارد و ممکن است منجر به بیوپسی غیرضروری پستان در بین زنانی شود که سرطان سینه ندارند. بنابراین، استفاده از سونوگرافی مکمل فقط در زنانی که در معرض خطر بالای شکست غربالگری ماموگرافی هستند، مهم است – به عبارت دیگر، زنانی که پس از ماموگرافی به سرطان سینه مبتلا می شوند، هیچ نشانه ای از بدخیمی نشان نمی دهند.

برایان اسپراگ، دکترای مرکز سرطان دانشگاه ورمونت، و همکارانش 38166 سونوگرافی تکمیلی و 825360 ماموگرافی غربالگری بدون سونوگرافی تکمیلی را در طول سال‌های 2014 تا 2020 در 32 مرکز تصویربرداری ایالات متحده در سه ثبت منطقه ای Surveill Concersort مورد ارزیابی قرار دادند.

این تیم دریافت که 95.3 درصد از سونوگرافی های تکمیلی در زنان با سینه های متراکم انجام شده است. در مقایسه، 41.8 درصد از ماموگرافی بدون غربالگری اضافی در زنان با پستان متراکم انجام شد.

در میان زنان با سینه‌های متراکم، خطر بالای سرطان تهاجمی پستان در 23.7 درصد از زنانی که تحت سونوگرافی قرار گرفتند، در مقایسه با 18.5 درصد زنانی که بدون تصویربرداری اضافی ماموگرافی انجام دادند، وجود داشت.

یافته‌ها نشان می‌دهد که غربالگری اولتراسوند به شدت برای زنان با سینه‌های متراکم هدف قرار می‌گرفت، اما تنها بخش متوسطی از این زنان در معرض خطر بالای شکست غربالگری ماموگرافی بودند. نسبت مشابهی از زنانی که فقط ماموگرافی دریافت کردند در معرض خطر بالای شکست غربالگری ماموگرافی بودند.

در میان زنانی که سینه‌های متراکم داشتند، غربالگری اولتراسوند به زنانی که در معرض بالاترین خطر شکست غربالگری ماموگرافی بودند، بسیار اندک بود. دکتر اسپراگ گفت. به عبارت دیگر، بسیاری از زنان در معرض خطر کم سرطان سینه علیرغم داشتن سینه های متراکم تحت غربالگری اولتراسوند قرار گرفتند، در حالی که بسیاری از زنان در معرض خطر بالای سرطان پستان به تنهایی و بدون غربالگری مکمل تحت ماموگرافی قرار گرفتند.

پزشکان می توانند سایر عوامل خطر سرطان سینه را فراتر از تراکم سینه برای شناسایی زنانی که ممکن است برای غربالگری سونوگرافی تکمیلی مناسب باشند، در نظر بگیرند. ماشین‌حساب‌های خطر در دسترس عموم از کنسرسیوم نظارت بر سرطان پستان در دسترس هستند که سن، سابقه خانوادگی و سایر عوامل را نیز در نظر می‌گیرند (https://www.bcsc-research.org/tools).

اطلاعات بیشتر:
ویژگی های خطر سرطان سینه زنانی که تحت غربالگری سونوگرافی کامل پستان در مقابل ماموگرافی به تنهایی قرار می گیرند، سرطان (2023). DOI: 10.1002/cncr.34768

نقل قول: چرا برخی از زنان باید بیشتر از ماموگرافی برای غربالگری سرطان پستان دریافت کنند (2023، 12 ژوئن) بازیابی شده در 12 ژوئن 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-06-women-mammograms-screen-breast-cancer.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.