کمتر از ۷۵ درصد ساکنان کوئینزلند به آب فلورایده دسترسی دارند. و سلامت دهان و دندان را به خطر می اندازد


آب آشامیدنی

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

متخصصان مراقبت های بهداشتی اخیراً از دولت کوئینزلند خواسته اند که فلوراید در آب آشامیدنی را در سراسر ایالت اجباری کند، جایی که پوشش فلورایداسیون آب از سایر ایالت ها و مناطق استرالیا عقب است.

اما مزایای افزودن فلوراید به منابع آب آشامیدنی ما چیست؟ و چرا بیش از یک چهارم ساکنان کوئینزلند به منبع آب آشامیدنی حاوی فلوراید دسترسی ندارند، در حالی که اکثر استرالیایی‌ها به آن دسترسی دارند؟

ابتدا فلورایداسیون آب چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که بیشتر به دلیل نقش آن در تقویت دندان های ما شناخته شده است. هنگامی که دندان‌های ما به طور منظم با فلوراید تماس پیدا می‌کنند، آن‌ها را در برابر پوسیدگی یا پوسیدگی دندان مقاوم‌تر می‌کند.

فلورایداسیون آب یک برنامه بهداشت عمومی است که برای کاهش پوسیدگی دندان در سطح جمعیت کار می کند. این شامل افزودن مقدار بسیار کمی فلوراید به سیستم های آب عمومی است که آب لوله کشی را تامین می کند. در استرالیا، سطوح توصیه شده فلوراید در منابع آب عمومی از 0.6 تا 1.1 میلی گرم در لیتر متغیر است.

ایده فلورایداسیون آب در ایالات متحده مطرح شد. در سال 1945، گراند راپیدز، میشیگان اولین شهر در جهان بود که منبع آب خود را فلوراید کرد. فلوراید آب توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده به عنوان یکی از 10 دستاورد بزرگ بهداشت عمومی در قرن بیستم ذکر شد.

فلوراید به مدت هفت دهه به منابع آب در استرالیا اضافه شده است که از سال 1953 در بیکنسفیلد، تاسمانی شروع شد. امروزه، بیش از 90 درصد استرالیایی ها به آب فلوردار دسترسی دارند.

اکثر ایالت ها و مناطق استرالیا قوانینی دارند که فلوراید کردن منابع آب عمومی را الزامی می کند، به استثنای کوئینزلند، که تصمیم گیری را به دولت های محلی واگذار کرده است.

شواهد

اجماع علمی بر این است که فلورایداسیون آب یک راه ایمن و موثر برای بهبود سلامت دهان و دندان است. انجمن دندانپزشکی استرالیا، سازمان بهداشت جهانی و انجمن بین المللی تحقیقات دندانپزشکی از جمله نهادهایی هستند که فلوراید آب را به عنوان یک اقدام بهداشت عمومی تایید می کنند.

برای حمایت و حفظ برنامه ای مانند فلورایداسیون آب در چنین مقیاس وسیعی، باید به طور معمول شواهدی را جمع آوری کنیم که کار می کند.

مطالعه ملی بهداشت دهان و دندان کودکان 2012-2014، که من در آن شرکت داشتم، داده های بیش از 24000 کودک را در سراسر استرالیا جمع آوری کرد. شواهد نشان می دهد که فلوراید آب در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است. تجزیه و تحلیل دیگری که من روی بیش از 5000 کودک در کوئینزلند کار کردم و در سال 2015 منتشر شد، نشان داد که فلوراید آب باعث کاهش 40 درصدی پوسیدگی دندان می شود.

مطالعات انجام شده توسط شورای ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی (NHMRC) در سال 2017 نشان داد که فلوراید آب می تواند بروز پوسیدگی دندان را بین 26 تا 44 درصد در کودکان و نوجوانان و 27 درصد در بزرگسالان کاهش دهد. شواهد قبلی به طور مشابه نشان داده است که فلورایداسیون با پوسیدگی کمتر در بزرگسالان مرتبط است.

همچنین مشخص شده است که فلورایداسیون آب بسیار مقرون به صرفه است – سرمایه گذاری در این برنامه ها می تواند از طریق بهبود سلامت دهان و دندان جمعیت باعث صرفه جویی قابل توجهی شود.

آیا فلورایداسیون نابرابری در سلامت دهان را کاهش می دهد؟

عوامل اجتماعی مانند زمینه و درآمد با سلامت دهان و دندان مرتبط هستند. به عنوان مثال، افرادی که فقیرتر هستند، از پیشینه‌های فرهنگی و زبانی متفاوت، یا از جوامع ملل اول هستند، اغلب در مقایسه با کل جمعیت، سلامت دهان و دندان ضعیف‌تری دارند.

تحقیقات من نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آب فلورایده با کاهش نابرابری در سلامت دهان و دندان کودک مرتبط با درآمد خانوار و وضعیت بومی مرتبط است. ما انتظار داریم این را به دلیل مکانیسم غیرفعال تحویل فلوراید ببینیم. به این معنا که مردم بدون توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی خود، فقط با نوشیدن آب لوله کشی حاوی فلوراید می توانند سود ببرند.

عوارض جانبی بالقوه

فلوئوروزیس دندانی (تغییر رنگ مینای دندان) یکی از عوارض جانبی شناخته شده فلورایداسیون آب است. اما فلوئوروزیس دندان همچنین می تواند ناشی از دریافت فلوراید از منابع دیگر مانند خمیر دندان فلورایددار و استفاده از فلوراید در طی مراحل دندانپزشکی در سنین پایین باشد. فلوئوروزیس دندان در استرالیا عمدتاً بسیار خفیف تا خفیف است و با پیامدهای طولانی مدت سلامت دهان همراه نیست.

بررسی سال 2017 NHMRC به این نتیجه رسید که فلوراید آب هیچ خطر دیگری ندارد که باید باعث نگرانی شود.

با این حال، فلورایداسیون از نظر تاریخی تا حدودی بحث برانگیز بوده است. یکی از دلایلی که بسیاری از شوراهای محلی در کوئینزلند انصراف داده اند، مخالفت شدید گروه های کوچک است.

بحثی که اخیراً علیه فلوراید کردن مطرح شد، نشان می‌دهد که مصرف فلوراید در اوایل زندگی با رشد دوران کودکی، به ویژه نمرات IQ پایین در کودکان مرتبط است. بسیاری از شواهد برای این استدلال ها از تحقیقات ضعیف طراحی شده یا از مناطقی با سطوح بسیار بالای فلوراید طبیعی و سایر فلزات سنگین به دست آمده است.

اما رشد کودک موضوع مهمی است، بنابراین قابل درک است که این موضوع باعث نگرانی شده است.

چندین بررسی بزرگ اخیراً این پیوند بالقوه را بررسی کرده اند. بررسی‌های منتشر شده در سال‌های 2020، 2021 و 2023 همگی به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض فلوراید در زمینه فلورایداسیون آب با توانایی‌های شناختی پایین‌تر در کودکان مرتبط نیست.

من و همکارانم نیز یک مطالعه استرالیایی برای بررسی این موضوع انجام دادیم. ما داده ها را از یک نمونه سراسری بیش از 2600 کودک جمع آوری کردیم. ما دریافتیم قرار گرفتن در معرض آب فلورایده در اوایل دوران کودکی با هیچ تاثیری بر رشد کودک مرتبط نبود.

این دوباره به ما نشان می دهد که فلوراید آب همانطور که در استرالیا و در سطح بین المللی انجام می شود برای کودکان بی خطر است.

از اینجا به کجا

در حالی که مهم‌ترین شکاف‌ها در استرالیا در کوئینزلند است، برخی از بخش‌های دیگر کشور نیز آب فلورایده‌دار را از دست می‌دهند، از جمله بسیاری از شهرهای روستایی در ویکتوریا.

فلوراید آب سنگ بنای پیشگیری از پوسیدگی دندان در جمعیت بوده است که می تواند منجر به سایر مشکلات سلامت دهان و دندان شود.

این مهم است که برنامه های فلورایداسیون آب توسط تمام سطوح دولتی و سازمان های بهداشتی پشتیبانی، نگهداری و تا جایی که ممکن است گسترش می یابد.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: کمتر از ۷۵ درصد ساکنان کوئینزلند به آب فلورایده دسترسی دارند. و سلامت دهان را در معرض خطر قرار می دهد (2023، 25 نوامبر) در 27 نوامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-11-queenslanders-access-fluoridated-oral-health.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.