یک ویروس نادر و کشنده در اروپا در حال گسترش است و به دنبال آزمایش و درمان است


ویروس

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

از آنجایی که یک بیماری کشنده که مردم می توانند از کنه ها در سراسر قاره جابجا شوند، اتحادیه اروپا به دنبال آزمایش های جدید و واکسنی برای عفونت است.

یک مرد 62 ساله هنگام پیاده روی در مزارع اسپانیا مورد گزش کنه قرار گرفت. دو روز بعد او احساس بیماری کرد و به بیمارستانی در مادرید منتقل شد، جایی که وضعیت او به سرعت رو به وخامت رفت. او در نهمین روز بیماری درگذشت.

این در سال 2016 بود و ثابت شد که اولین مرگ و میر در اسپانیا ناشی از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) است، بیماری که توسط کنه ها منتشر می شود که با علائمی شبیه آنفولانزا شروع می شود و اغلب می تواند به نارسایی اندام ختم شود.

پیشروی به سمت شمال

پروفسور علی میرازیمی، ویروس شناس در موسسه کارولینسکا در سوئد، گفت: “کنه ها به دلیل تغییرات آب و هوایی در اروپا در حال حرکت هستند و تابستان های طولانی تر و خشک تر دارند.”

تشخیص مورد اولیه برای پزشکان اسپانیایی چالش برانگیز بود زیرا تب خونریزی دهنده در غرب اروپا وجود نداشت. یک پرستار در بیمارستان بیمار نیز تب را از او گرفت، اما پس از هفته ها در مراقبت های ویژه زنده ماند.

سپس در جولای 2022 مرد دیگری در اسپانیا با همین بیماری در بیمارستان بستری شد. اکنون دانشمندان هشدار می دهند که CCHF که می تواند بین 10 تا 40 درصد بیماران را بکشد، در اروپا به سمت شمال و غرب در حال گسترش است.

این بیماری توسط یک ویروس در نوعی کنه ایجاد می شود که در جوانی از حیوانات کوچک تغذیه می کند و سپس در بزرگسالی به حیوانات بزرگتر از جمله دام منتقل می شود.

CCHF برای اولین بار طی یک شیوع در سال 1944 در میان سربازان کریمه در سواحل شمالی دریای سیاه توصیف شد و شیوع های پراکنده هنوز هم امروزه به ویژه در آفریقا، اروپای شرقی، ترکیه، آسیای مرکزی و هند ثبت شده است. این بیماری در سطح جهانی در حال گسترش است.

یک کنه آلوده می تواند هزاران تخم آلوده تولید کند. کنه های جوان از پستانداران کوچک مانند خرگوش و همچنین از پرندگان تغذیه می کنند.

پیوند پرندگان به کنه ها اجازه می دهد سوار شوند و ویروس مناطق جدید را مستعمره کند.

ورودهای خطرناک

میرازیمی گفت: زمانی که کنه های آلوده را پیدا کنیم، می دانیم که دیر یا زود همه گیری رخ خواهد داد.

به عنوان مثال، این ویروس در حال حاضر در ایتالیا وجود دارد، اما هیچ شیوعی نداشته است. ورود آن به کشورهای جدید خطرناک است زیرا تشخیص بیماری جدید در بیماران برای پزشکان دشوار است.

میرازیمی گفت: ما درمان پزشکی خوبی نداریم. هیچ ضد ویروسی خوب، واکسن تایید شده ای وجود ندارد و دانش این بیماری کامل نیست.

این بدان معناست که پزشکان چاره‌ای جز تکیه بر درمان عمومی پزشکی ندارند که شامل مایعات، دارو و مراقبت‌های ویژه در صورت نیاز است.

چالش دیگر این است که فرد مبتلا به تب خونریزی دهنده می تواند آن را از طریق بزاق و عرق به تماس های نزدیک منتقل کند. که برای اعضای خانواده و همچنین پزشکان و پرستارانی که این فرد را معالجه می کنند، خطراتی ایجاد می کند.

بنابراین هر چه یک بیمار زودتر تشخیص داده شود، برای همه بهتر است، زیرا تشخیص سریع به بیماران اجازه می دهد تا به درستی ایزوله شوند.

تست 1، 2، 3

همه اینها اهمیت پروژه ای را که میرازیمی رهبری می کرد به نام VHFMoDRAD برای توسعه آزمایش های این بیماری نشان می دهد. این ابتکار با بودجه اتحادیه اروپا و صنعت، از سال 2019 تا 2022 اجرا شد.

یکی از روش‌های حاصل از آزمایش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز یا PCR استفاده می‌کند که معمولاً به تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده و پرسنل آموزش‌دیده نیاز دارد. اما در اینجا آن را به یک ماشین ویژه که آسان تر و سریع تر ضربه می زند.

در رویکردی دیگر، این پروژه آزمایش‌هایی با کاربرد آسان مانند آزمایش‌هایی که برای بررسی‌های سریع کووید-۱۹ به آسانی در دسترس بودند، توسعه داد.

مزیت اضافی این آزمایش ها این است که هدف آن ها شناسایی نه تنها CCHF بلکه سایر تب های خونریزی دهنده ویروسی است – گروهی که شامل ویروس های ابولا، ماربورگ و لاسا می شود. اخیراً در فوریه و مارس سال جاری، دو شیوع مشخص ویروس ماربورگ در گینه استوایی و تانزانیا گزارش شده است.

اما بدنام ترین آن ابولا است. این ویروس بیش از 28000 نفر را در شیوعی که در سال 2014 در گینه شروع شد آلوده کرد. این ویروس به هفت کشور دیگر سرایت کرد و تا زمان پایان شیوع در سال 2016 بیش از 11000 نفر را کشت.

به گفته پروفسور راجر هیوسون، متخصص CCHF و سایر ویروس های خونریزی دهنده در دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول در بریتانیا، شیوع تب های خونریزی دهنده به طور کلی باید فوراً شناسایی شود.

هیوسون که با میرازیمی در پروژه VHFMoDRAD همکاری داشت، گفت: «آنها باعث مرگ و میر بسیار عمیق و ویرانگر می شوند. “اگر تشخیص سریع داشته باشید، بیماران می توانند به سرعت ایزوله شوند و جانشان نجات یابد.”

CCHF تنها تب خونریزی دهنده ای نیست که می تواند در نتیجه تماس نزدیک از طریق، به عنوان مثال، بزاق یا عرق گسترش یابد و سایر اشکال را به راحتی در طول مراقبت های پزشکی یا تشییع جنازه منتقل کند.

این اتفاق در غرب آفریقا در زمان شیوع ابولا رخ داد. مهمتر از همه، VHFMoDRAD راهی برای غیرفعال کردن هر ویروسی که در هنگام گرفتن نمونه خون وجود دارد پیدا کرد و آزمایش این بیماری ها را ایمن تر کرد.

در گذشته، شیوع مرگبار ابولا در جوامع ایزوله در آفریقا احتمالاً بدون گزارش رخ داده است. امروزه، ارتباطات حمل و نقل بهتر، این گونه ویروس ها را قادر می سازد تا به سرعت در مناطق بزرگ شهری پخش شوند.

پس از شناسایی، اغلب می توان بیماران را با درمان مناسب نجات داد.

در ترکیه، CCHF آنقدر رایج است که پزشکان به راحتی بیماری را شناسایی کرده و مراقبت‌های نجات‌بخش مناسب را برای بیماران انجام می‌دهند. در نتیجه، به گفته دانشمندان، میزان مرگ و میر ناشی از CCHF در ترکیه نسبتاً پایین 7٪ است.

دعوای شدید

ویروس‌هایی که باعث تب خونریزی‌دهنده می‌شوند معمولاً در حیواناتی مانند خفاش‌ها زندگی می‌کنند – که برای ابولا و ماربورگ صادق است – و به ندرت به افراد می‌پرند. هنگامی که چنین عفونت هایی رخ می دهد، سیستم ایمنی بسیاری از افراد به شدت با مهاجم مبارزه می کند که آسیب اندام کشنده ای رخ می دهد.

هیوسون می‌گوید: «ویروس‌ها اغلب پس از چند هفته از بدن خارج می‌شوند، اما پاسخ ایمنی باعث خونریزی می‌شود.»

آزمایشگاه او در حال مطالعه CCHF برای درک پاسخ های ایمنی به ویروس است. این تحقیق به پروژه دیگری به نام CCHFVaccine برای تولید واکسن کمک می کند.

این طرح که از سوئد نیز اجرا می شود، در سال 2017 آغاز شد و قرار است در ژوئن سال جاری به پایان برسد. تاکنون دو نوع واکسن دنبال شده است.

در کارهای بعدی برنامه ریزی شده، آزمایشات ایمنی واکسن در اواخر سال جاری یا اوایل سال 2024 در سوئد انجام خواهد شد. آزمایشات فاز سوم برای اثبات مؤثر بودن واکسن می تواند سپس به ترکیه منتقل شود.

هدف این واکسن افرادی است که در خط مقدم در معرض خطر هستند. این افراد شامل پزشکان، پرستاران، دامپزشکان، کارگران مراکز کشتار دام و شاید حتی گردشگران در مناطق بومی می شوند.

در حالی که هنوز در اروپا نادر است، CCHF با چالش های جدی مواجه است.

میرازیمی گفت: «عواقب آن برای هر فردی که مبتلا می شود واقعاً بزرگ است.

ارائه شده توسط Horizon: The EU Research & Innovation Magazine

نقل قول: یک ویروس نادر و کشنده در حال گسترش در اروپا است که باعث می شود برای آزمایش و درمان شکار شود (2023، 14 آوریل) بازیابی شده در 14 آوریل 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-04-rare-lethal-virus-europe- prompting.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.