این مطالعه نشان می دهد که نوزادان IVF بیشتر پس از جمع آوری تخمک در تابستان به جای پاییز متولد می شوند


IVF

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

بر اساس تحقیقات جدیدی که امروز در مجله منتشر شد، زمانی از سال که تخمک‌ها از تخمدان‌های زنان در طول درمان باروری جمع‌آوری می‌شوند، نرخ تولد زنده را تغییر می‌دهد. تولید مثل انسان.

محققان استرالیایی دریافته‌اند که انتقال جنین‌های یخ‌زده و ذوب شده به رحم زنان از تخم‌های جمع‌آوری‌شده در تابستان، 30 درصد بیشتر از زمانی که تخمک‌ها در پاییز بازیابی شده بودند، افزایش می‌دهد.

دکتر سباستین لترسیچ، متخصص زنان و زایمان، متخصص زنان و زایمان و متخصص غدد تولید مثل و ناباروری در متخصصان باروری غرب استرالیا، مرکز باروری شهر، و بیمارستان کینگ ادوارد مموریال در پرث، استرالیا، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: “در طول مدت در مطالعه ما، میانگین نرخ تولد زنده پس از انتقال جنین منجمد در استرالیا 27 تولد در هر 100 نفر بود. در مطالعه ما، نرخ کلی تولد زنده پس از انتقال جنین منجمد، 28 تولد در هر 100 نفر بود.

اگر تخمک در پاییز جمع آوری می شد، 26 تولد در هر 100 نفر بود، اما اگر در تابستان جمع آوری می شد، 31 تولد در هر 100 نفر بود. نرخ تولد زنده هنگام جمع‌آوری تخم‌ها در بهار یا زمستان بین این دو رقم وجود داشت و این تفاوت‌ها از نظر آماری معنی‌دار نبود.

محققان همچنین 28 درصد افزایش در شانس تولد زنده در میان زنانی که تخمک‌هایشان را در روزهایی که بیشترین آفتاب را داشتند در مقایسه با روزهایی که کمترین آفتاب را داشتند، جمع‌آوری کردند، دریافتند.

تاکنون یافته‌های متناقضی در مورد تأثیر فصول بر بارداری و نرخ تولد زنده پس از جمع‌آوری تخمک و انجماد جنین وجود داشته است. دکتر Leathersich توضیح داد: “از مدت ها پیش مشخص بود که تغییرات فصلی در نرخ تولد طبیعی در سراسر جهان وجود دارد، اما عوامل بسیاری از جمله عوامل محیطی، رفتاری و جامعه شناختی می توانند در این امر نقش داشته باشند.”

“بیشتر مطالعاتی که در مورد میزان موفقیت IVF مورد بررسی قرار می‌گیرند، انتقال جنین تازه را بررسی کرده‌اند، جایی که جنین در عرض یک هفته پس از جمع‌آوری تخمک بازگردانده می‌شود. این امر باعث می‌شود که تفکیک اثرات بالقوه عوامل محیطی، مانند فصل و ساعات آفتابی غیرممکن شود. ، روی رشد تخمک و روی کاشت جنین و رشد اولیه بارداری.”

“این روزها، بسیاری از جنین‌ها منجمد می‌شوند و بعداً منتقل می‌شوند. ما متوجه شدیم که این فرصتی را به ما داد تا با تجزیه و تحلیل شرایط در زمان جمع‌آوری تخمک به طور جداگانه تأثیر محیط بر رشد تخمک و اوایل بارداری را به طور جداگانه بررسی کنیم. از شرایط زمان انتقال جنین.”

دکتر Leathersich و همکارانش نتایج حاصل از انتقال جنین منجمد انجام شده در یک کلینیک واحد در پرث را در یک دوره هشت ساله، از ژانویه 2013 تا دسامبر 2021 تجزیه و تحلیل کردند. در این مدت، 3659 انتقال جنین منجمد با جنین های تولید شده از 2155 IVF انجام شد. چرخه در 1835 بیمار. اطلاعات مربوط به نتایج برای دو انتقال جنین منجمد وجود نداشت و بنابراین این موارد حذف شدند و 3657 مورد برای تجزیه و تحلیل باقی ماند.

محققان نتایج تولد را بر اساس فصل، دما، و تعداد واقعی ساعات آفتاب روشن (در مقابل محاسبه ساعات از طلوع تا غروب خورشید) بررسی کردند. آنها اطلاعات مربوط به آب و هوا را از اداره هواشناسی استرالیا به دست آوردند. آنها سه گروه را برای مدت تابش آفتاب در روزهایی که تخم ها جمع آوری می کردند ایجاد کردند: روزهای کم آفتاب (0 تا 7.6 ساعت آفتابی)، روزهای آفتابی متوسط ​​(7.7 تا 10.6 ساعت) و روزهای پر آفتاب (10.7 تا 13.3 ساعت).

دکتر Leathersich گفت: “وقتی به طور خاص به مدت زمان تابش آفتاب در حول و حوش جمع آوری تخم ها نگاه کردیم، شاهد افزایش مشابهی بودیم که برای جمع آوری تخم مرغ در طول تابستان مشاهده شد.”

نرخ تولد زنده پس از انتقال جنین منجمد از تخمکی که در روزی با ساعات آفتاب کمتر جمع‌آوری شده بود، 25.8 درصد بود؛ زمانی که جنین از تخمکی که در روزهایی با بیشترین ساعات آفتاب جمع‌آوری شده بود، به 30.4 درصد افزایش یافت. زمانی که فصل و شرایط روز انتقال جنین را در نظر گرفتیم، این بهبود همچنان مشاهده شد.»

دمای روز جمع آوری تخمک بر شانس تولد زنده تاثیری نداشت. با این حال، زمانی که جنین ها در گرم ترین روزها (میانگین دمای 14.5-27.8 درجه سانتیگراد) منتقل شدند، در مقایسه با خنک ترین روزها (0.1-9.8 درجه سانتیگراد)، شانس تولد زنده 18٪ کاهش یافت. افزایش نرخ سقط جنین از 5.5 درصد به 7.6 درصد.

دکتر Leathersich گفت: “مطالعه ما نشان می دهد که به نظر می رسد بهترین شرایط برای تولد زنده با تابستان و افزایش ساعات آفتابی در روز بازیابی تخمک همراه باشد.”

فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر موفقیت درمان باروری تأثیر می‌گذارد که سن یکی از مهمترین آنهاست. با این حال، این مطالعه به اهمیت عوامل محیطی و تأثیر آنها بر کیفیت تخمک و رشد جنین اهمیت بیشتری می‌دهد. جمع آوری تخمک از شرایط در زمان انتقال، نشان می دهد که فاکتورهای محیطی زمانی که تخمک ها در حال رشد هستند، اگر نگوییم مهمتر از عوامل محیطی در طول لانه گزینی و اوایل بارداری هستند.”

بهینه سازی عواملی مانند پرهیز از سیگار، الکل و سایر سموم و حفظ سطح فعالیت و وزن سالم باید مهم باشد. با این حال، پزشکان و بیماران می توانند عوامل خارجی مانند شرایط محیطی را نیز در نظر بگیرند.

عواملی که ممکن است در افزایش نرخ تولد زنده پس از جمع آوری تخم در تابستان و در ساعات آفتابی بیشتر نقش داشته باشند شامل ملاتونین است. سطح این هورمون معمولاً در زمستان و بهار بالاتر است و تخمک‌ها قبل از آزاد شدن از تخمدان‌ها سه تا شش ماه طول می‌کشد تا رشد کنند.

تفاوت در سبک زندگی بین ماه های زمستان و تابستان نیز ممکن است نقش داشته باشد. یافته‌ها مبنی بر اینکه میزان سقط جنین زمانی که انتقال جنین در گرم‌ترین روزها انجام می‌شد بالاترین بود با مطالعات اپیدمیولوژیک که نشان‌دهنده نرخ بالاتر سقط در ماه‌های تابستان است، مطابقت دارد.

دکتر Leathersich گفت: “این نشان می دهد که اثرات منفی دمای بالا بیشتر به اوایل بارداری مربوط می شود تا رشد تخمک.”

محدودیت‌های مطالعه شامل این واقعیت است که یک مطالعه گذشته‌نگر است نه آینده‌نگر: نگاهی به گذشته به آنچه قبلاً اتفاق افتاده است. به همین دلیل نمی‌توان نشان داد که شرایط در زمان جمع‌آوری تخمک‌ها باعث تفاوت در نرخ تولد زنده می‌شود، فقط با آن ارتباط دارد.

دکتر Leathersich گفت: “در حالت ایده آل، این یافته ها باید در سایت های دیگر با شرایط مختلف و پروتکل های درمانی متفاوت برای تایید یافته ها تکرار شوند. همچنین جالب است که به تاثیر فصل و عوامل محیطی بر پارامترهای اسپرم نگاه کنیم، زیرا این می تواند ما اکنون در حال برنامه ریزی برای تجزیه و تحلیل همین گروه از بیماران با استفاده از داده های کیفیت هوا هستیم، زیرا ممکن است تغییرات فصلی در قرار گرفتن در معرض آلاینده های مضر وجود داشته باشد که می تواند بر نتایج باروری تأثیر منفی بگذارد.”

در نهایت، با توجه به افزایش شدید به اصطلاح «انجماد تخمک اجتماعی» برای حفظ باروری و این واقعیت که این گروه معمولاً در مورد زمان انتخاب درمان انعطاف‌پذیری دارند، بسیار جالب است که ببینیم آیا این مشاهدات در مورد منجمد درست است یا خیر. تخمک‌هایی که سال‌ها بعد ذوب و بارور می‌شوند. هر نتیجه بهبود یافته در این گروه می‌تواند تأثیرات بزرگی بر تصمیم‌گیری زنان در مورد باروری آینده خود داشته باشد، اما پیگیری طولانی‌مدت مورد نیاز به این معنی است که احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا بتوانیم نتیجه‌گیری کنیم. برای این جمعیت.”

اطلاعات بیشتر:
Sebastian Leathersich و همکاران، فصل در زمان جمع آوری تخمک و پیامدهای انتقال جنین منجمد، تولید مثل انسان (2023). DOI: 10.1093/humrep/dead137

ارائه شده توسط انجمن اروپایی تولید مثل انسان و جنین شناسی

نقل قول: تعداد بیشتری از نوزادان IVF که پس از جمع آوری تخمک در تابستان به دنیا می آیند به جای پاییز، نشان می دهد مطالعه (2023، 5 ژوئیه) در 5 ژوئیه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-07-ivf-babies-born-egg- بازیابی شده است. تابستان.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.