با جالب ترین عجایب اقیانوس آرام آشنا شوید


اقیانوس آرام از لحاظ حجم آبی بزرگترین اقیانوس جهان بوده و پر از شگفتی و زیبایی است. اگر علاقمند هستید تا از عجایب اقیانوس آرام اطلاع داشته باشید با ادامه مطلب همراه ما باشید. این اقیانوس توسط دریانورد پرتغالی به این اسم نامگذاری شده است.

آشنایی با عجایب اقیانوس آرام

اقیانوس آرام با مساحت حدود ۱۶۵ میلیون کیلومتر مربع بزرگترین گستره آبی کره زمین می باشد. این اقیانوس عظیم ۴۴ درصد کل آب های روی زمین را شامل می شود و بیشتر از یک سوم سطح زمین را در بر می گیرد. این اقیانوس با اسم اقیانوس کبیر هم شناخته می شود و توسط دریانورد پرتغالی به اسم فردیناند ماژال در سال ۱۵۲۰ نامگذاری شد.

اقیانوس آرام به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده و مسیر ارتباطی چندین قاره با یکدیگر می باشد. توده های خشکی و اقیانوسی همواره به خاطر صفحه تکتونیکی در حال جابجایی بوده و به گفته دانشمندان، این اقیانوس سالانه ۰.۵۲ کیلومتر مربع کوچکتر می شود.

در حالی که اقیانوس اطلس هر سال افزایش پیدا می کند. اقیانوس آرام از لحاظ حجم آب، بزرگترین اقیانوس جهان بوده و مرزهای آن شامل اقیانوس منجمد شمالی در ناحیه شمالی و قاره قطب جنوب در بخش جنوبی است. در ضمن این اقیانوس از غرب به آسیا و استرالیا و از شرق به قاره امریکا منتهی می گردد.

اقیانوس آرام حدود یک سوم سطح زمین را در ۱۶۵ کیلومتری احاطه می کند و این میزان از مساحت کل زمین که ۱۴۸ کیلومتر می باشد هم بیشتر است. وسیع ترین قسمت این اقیانوس از اندونزی به کلمبیا بوده و حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است. گفته شده این طول در حقیقت ۵ برابر بیشتر از قطر ماه و دو برابر محیط آن می باشد.

کف اقیانوس آرام به طور میانگین ۴ هزار و ۲۷۰ متر عمق داشته و این میزان با ارتفاع کوه ماترهورن معروف که در آلپ قرار دارد برابری دارد. عمیق ترین بخش اقیانوس آرام در گودال ماریانا است و این مکان بیش از ده هزار متر زیر زمین است که به عنوان عمیق ترین نقطه روی کره زمین شناخته می شود.

دانشمندان حجم کل آب این اقیانوس را ۷۱۴ میلیون کیلومتر مکعب تخمین زده و این میزان با نیمی از آب اقیانوس های دنیا برابری دارد. اقیانوس اطلس حجم آب کمتری دارد و فقط ۳۱۰ میلیون متر مکعب می باشد. دمای سطح آب اقیانوس به این بستگی دارد که در کجای اقیانوس باشید.

سردترین قسمت آن در نزدیکی قطب جنوب بوده و حدود منفی ۱.۴ درجه سلسیوس را نشان می دهد. که میزان نقطه انجماد آب دریا هم می باشد. اگر به سوی نواحی استوا حرکت کرده باشید دمای آب به ۳۰ درجه سانتی گراد می رسد. آب اقیانوس آرام شور است و میزان شوری به جایی که در آن قرار دارید بستگی دارد.

نواحی جنوب شرقی اقیانوس آرام دارای آب شورتری از اطراف ناحیه استوا هستند. علت این تفاوت به میزان بارندگی در مراکز اقیانوس ها مربوط است. با این معرفی از اقیانوس آرام در ادامه به چند نمونه از عجایب آن اشاره می شود.

اختاپوس عظیم

این اختاپوس اقیانوس آرام بزرگترین گونه اختاپوس در دنیا می باشد و در اقیانوس آرام شمالی و از کناره های ساحل کشور امریکا تا سواحل آلاسکا و ژاپن پیدا می شود. بزرگترین اختاپوس کشف شده از این گونه دارای وزن ۲۷۲ کیلوگرم و طول ۹ متر می باشد و یکی از عجایب کف اقیانوس آرام به شمار می رود.

اختاپوس عظیم اقیانوس آرام، حدود ۴ سال عمر می کند و گونه ماده بعد از بچه زایی از بین می رود.

جزایر جدید

از دیگر عجایب اقیانوس آرام پیدایش جزایر جدید می باشد. در این اقیانوس خشکی های بسیاری توسط فوران آتشفشان های زیر آن ایجاد می شوند که بعضی پایدار و برخی از بین می روند. جزیره خشکی است که اطراف آن را آب احاطه کرده است. این خشکی ها ممکن است در اقیانوس، دریا، حتی یک رودخانه ایجاد شوند.

جزیره ها به دو نوع قاره ای و اقیانوسی دسته بندی می شوند.

چاه تور

برخی به چاه تور گودال مرگ هم اطلاق می کنند. افرادی که آن را چاه اقیانوس آرام می دانند حتی به آن دروازه جهنم هم می گویند. این چاه در اقیانوس آرام یکی از عجایب و شگفت انگیز ترین جاذبه های طبیعی اقیانوس محسوب می شود. این طور به نظر می رسد که حفره ای آب اقیانوس را می بلعد در حالی که هیچ گاه پر نمی شود.
هنگامی که در قسمتی از ساحل اورگان قرار بگیرید می توانید این پدیده اقیانوسی را ببینید. حفره ای شبیه گرداب آب را به داخل کشیده و پر نمی شود و از بین نمی رود. گفته شده هیچ کس تا کنون از بالا انتهای حفره را مشاهده نکرده است. محلی ها در گذشته از این نقطه هراس داشتند و تصور می کردند ممکن است ناگهان به داخل آن کشیده شوند. داستان هایی نیز در این باره رواج داشته است.

موجودات دریایی عجیب

عمیق ترین درازگودال روی زمین یعنی کرمادک در جنوب اقیانوس آرام خاستگاه موجودات دریایی عجیبی می باشد که به ندرت مشاهده شده اند. این موجودات در ناحیه هادال زیست دارند. در اعماق بین ۲۰-۳۶ هزار فوت تصاویر حیرت انگیزی از این موجودات عجیب به ثبت رسیده است.

در میان تصاویر حیرت انگیز ثبت شده در نوامبر ۲۰۲۲ عکسی از قلابچه ماهی قرمز رنگ دیده می شود که وارونه شنا می کند. یکی از زیست شناسان دریایی موسسه ملی تحقیقات آبی و هوایی نیوزیلند که در غواصی اولیه گودال کرمادک حضور داشته بیان نموده:

«ما حتی در اعماق زیاد، اجتماعات بسیار متنوعی را در بستر دریا دیدیم و ارگانیسم‌های به ندرت دیده‌شده‌ای از قبیل قلابچه‌ماهی وارونه را کشف کردیم.»

در ضمن یک ستاره ماهی بسیار نادر از دهه ۱۹۵۰ تا به حال مشاهده نشده است. تصور می شود عجایب بسیار این اقیانوس از جمله ستاره دریایی قبلا در ماموریت دانمارکی گالاتیا در اوایل دهه ۱۹۵۰ کشف شده است. ولی برخی از عجیب ترین موجودات دریایی به عقیده محققین ممکن است برای علم ناشناخته باشد.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با عجایب دریای خزر و دانستنی های جالب اقیانوس روی لینک ها کلیک کنید.

منبع :

برچسب :



Source link