تحقیقات جدید نشان می دهد که سونوگرافی می تواند برای تشخیص مشکلات جفت در نوزادان کوچک متولد نشده استفاده شود


سونوگرافی

اعتبار: MAART PRODUCTION از Pexels

سونوگرافی داپلر که جریان خون نوزادان کوچک متولد نشده را اندازه گیری می کند، می تواند نشان دهد که جفت به درستی کار می کند یا خیر. در صورت انحرافات مکرر از این اندازه‌گیری‌های داپلر، نظارت بیشتری بر نوزاد متولد نشده ضروری است. چنین انحرافی نشان دهنده خطر بیشتر کمبود اکسیژن و سایر مشکلات سلامتی برای نوزاد است. این مطالعه توسط UMC آمستردام با همکاری UMC Groningen و 17 بیمارستان هلندی دیگر در مجله بریتانیایی زنان و زایمان.

حدود 10 درصد از نوزادان متولد نشده برای سن حاملگی خود به عنوان کوچک طبقه بندی می شوند. اگر این نوزادان هنوز سالم باشند، نیازی به مداخله در دوران بارداری نیست. اما در مورد نوزادان کوچک با اختلال عملکرد جفت باید اقدام کرد و گاهی لازم است القای تولد نوزاد انجام شود.

Wessel Ganzevoort، دانشیار مامایی در آمستردام UMC و رهبر این مطالعه می‌گوید: «این بدان معناست که تشخیص اینکه کدام نوزاد به دلیل جفت کوچک‌تر است، بسیار مهم است.

اندازه گیری داپلر

تقریباً 50 سال است که سونوگرافی های رشد برای تشخیص نوزادان کوچک و سپس بررسی اینکه آیا آنها از الگوی رشد خود پیروی می کنند یا شروع به رشد بیشتر و آهسته تر می کنند ساخته شده است. در این مطالعه، نوزادان کوچک علاوه بر اندازه گیری استاندارد رشد، تحت سونوگرافی داپلر نیز قرار گرفتند. این سونوگرافی مقاومت رگ های خونی بند ناف را اندازه گیری می کند که اطلاعاتی در مورد جریان خون به جفت ارائه می دهد.

سونوگرافی همچنین می تواند میزان خون رسانی به مغز کودک را اندازه گیری کند. اگر عرضه بیشتر از حد معمول باشد، می تواند سیگنالی باشد که جفت نیز کار نمی کند. سپس نوزاد رگ خونی مغز را “باز” ​​کرده است تا از مغز در برابر کمبود ناشی از عملکرد نادرست جفت محافظت کند. با جفتی که عملکرد نامناسبی دارد، خطر مشکلات سلامتی (مانند کمبود اکسیژن) در کودک و در نهایت مرگ و میر در هنگام تولد افزایش می یابد.

بخشی از این مطالعه همچنین بررسی این بود که آیا اگر زایمان قبل از هفته 37 بارداری انجام شود، نتایج برای کودک بهتر است یا خیر. این منجر به نتایج بهتری نشد. بنابراین توصیه می شود برای القای زایمان حداقل تا هفته 37 بارداری صبر کنید. این به این دلیل است که تا زمانی که خطرات اضافی برای سلامتی وجود نداشته باشد، بهتر است کودک تا زمانی که ممکن است در رحم بماند.

ارزش افزوده

می‌گوید: «آنچه با سونوگرافی داپلر امکان‌پذیر بود، قبلاً شناخته شده بود، اما هنوز در همه بیمارستان‌ها روش استاندارد نیست. این تحقیق اکنون نشان می‌دهد که این اندازه‌گیری مطمئناً ارزش افزوده‌ای برای تشخیص بارداری در نوزادان بسیار کوچک با جفت نادرست دارد.» موریس ماریجنن، Ph.D. نامزد در آمستردام UMC و اولین نویسنده این مطالعه.

با افزودن این سونوگرافی داپلر به برنامه مراقبت از این نوزادان کم‌قد، می‌توان خطر بالاتر مشکلات مربوط به زایمان را بهتر تشخیص داد و تحت نظر داشت. گانزوورت نتیجه می گیرد که زایمان به طور طبیعی و بدون مداخله انجام می شود.

اطلاعات بیشتر:
سونوگرافی داپلر شریان نافی و میانی مغزی در سه ماهه سوم کوچک برای جنین های سن بارداری برای تصمیم گیری در مورد زمان زایمان برای محدودیت رشد جنین مشکوک: گروهی با RCT تودرتو (DRIGITAT) مجله بریتانیایی زنان و زایمان (2024).

ارائه شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام

نقل قول: تحقیقات جدید نشان می دهد که سونوگرافی می تواند برای تشخیص مشکلات جفت در نوزادان کوچک متولد نشده استفاده شود (2024، 5 فوریه) بازیابی شده در 6 فوریه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-02-ultrasound-placenta-problems-small- متولد نشده.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.