سندرم متابولیک با مصرف زیاد الکل به افزایش اخیر مرگ و میر ناشی از بیماری کبدی الکلی کمک می کند.


استفاده از الکل

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

یک گزارش پژوهشی مختصر که رابطه بین سندرم متابولیک (MetS) و افزایش اخیر مرگ و میر ناشی از بیماری کبدی مرتبط با الکل (ALD) را ارزیابی می‌کند، نشان می‌دهد که مصرف زیاد الکل و وجود متابولیک با خطر بالاتر بیماری کبدی پیشرفته مرتبط است. این ارتباط ممکن است توضیحی برای افزایش اخیر مرگ و میر ناشی از بیماری الکلی کبد ارائه دهد. گزارش منتشر شده در سالنامه طب داخلی.

مرگ و میر ناشی از ALD از سال 2009 تا 2018 به دلایل نامشخص و علیرغم شیوع پایدار یا رو به کاهش مصرف الکل در آن بازه زمانی افزایش یافت.

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دانشکده پزشکی کک و پزشکی کک از USC از NHANES (بررسی آزمایشی ملی سلامت و تغذیه)، یک بررسی مقطعی مستمر، برای تولید نمونه‌های مطالعه وزنی استفاده کردند که نماینده جمعیت بزرگسال غیرسازمانی ایالات متحده بین سال‌های 1999 و 1999 بود. 2018 برای بررسی اینکه آیا سندرم متابولیک (MetS) می تواند نقش مهمی در افزایش اخیر مرگ و میر ناشی از ALD داشته باشد یا خیر. شرکت کنندگان بر اساس مصرف الکل و MetS به 6 زیر گروه تقسیم شدند: بدون استفاده از الکل بدون MetS (n = 7204). استفاده غیرسنگین الکل بدون متابولیت متابولیک (تعداد = 17475)؛ استفاده سنگین از الکل بدون MetS (n = 805)؛ عدم استفاده از الکل با MetS (n = 6818)؛ استفاده غیرسنگین الکل با MetS (تعداد = 9516)؛ و استفاده سنگین از الکل با MetS (n = 406). با استفاده از رگرسیون لجستیک، نویسندگان احتمالات ناهنجاری بیماری کبدی پیشرفته را برای هر زیرگروه برآورد کردند که برای سن، جنس و سیگار کشیدن فعال در فواصل 4 ساله در طول دوره مطالعه تنظیم شده بود.

این مدل نشان داد که افزایش شیوع مصرف الکل سنگین با یا بدون MetS افزایش ALD را توضیح نمی دهد. با این حال، داده‌ها افزایش بیماری کبدی پیشرفته را با مصرف زیاد الکل با یا بدون سندرم متابولیک نشان می‌دهند، با بیشترین افزایش در بیماری پیشرفته کبد در میان افرادی که هم مصرف الکل سنگین و هم MetS دارند. امتیاز بالای فیبروز-4 (FIB-4) (جایگزینی برای بیماری پیشرفته کبدی) قبلاً با 25 برابر بیشتر خطر مرگ و میر مرتبط با کبد در مقایسه با امتیاز پایین FIB-4 همراه بود. به گفته نویسندگان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که اثر متقابل فزاینده‌ای با MetS و مصرف سنگین الکل وجود دارد که ممکن است به افزایش اخیر مرگ‌ومیر مرتبط با ALD کمک کند، اما دلایل آن کاملاً مشخص نیست.

اطلاعات بیشتر:
روند ملی در مصرف الکل، سندرم متابولیک و بیماری کبد از سال 1999 تا 2018، سالنامه طب داخلی (2023). DOI: 10.7326/M23-0518

ارائه شده توسط کالج پزشکان آمریکا

نقل قول: سندرم متابولیک با مصرف زیاد الکل به افزایش اخیر مرگ و میر مرتبط با بیماری کبد الکلی کمک می کند (2023، 8 مه) بازیابی شده در 8 مه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-05-metabolic-syndrome-heavy-alcohol -contributes.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.