بهبودی بیماری کوشینگ با خطر بالاتر ابتلا به بیماری خودایمنی مرتبط است


هیپوفیز

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

مطالعه ای روی بیش از 250 نفر که تحت درمان جراحی برای بیماری کوشینگ (CD) یا آدنوم هیپوفیز غیرعملکردی (NFPAs) قرار گرفتند، نشان داد که بیمارانی که به بهبودی CD دست یافتند، نسبت به افرادی که NFPA تحت عمل جراحی قرار گرفتند، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری خودایمنی جدید در طی سه سال داشتند. پس از بهبودی این مطالعه در منتشر شده است سالنامه طب داخلی.

CD ناشی از تولید بیش از حد کورتیکوتروپین (ACTH) توسط آدنوم هیپوفیز است که باعث هیپرکورتیزولمی می شود. جراحی ترانس اسفنوئیدال (TSS) خط اول درمان برای اکثر آدنوم های هیپوفیز بیش از حد ترشح است. پس از TSS برای CD، نارسایی آدرنال پس از برداشتن تومور ترشح کننده ACTH رخ می دهد، علائم و نشانه های هیپرکورتیزولمی معمولاً با گذشت زمان بهبود می یابد، اما علائم ترک استروئید ممکن است پس از بهبودی CD ایجاد شود. علاوه بر این، توسعه بیماری خودایمنی جدید در بیماران پس از بهبودی CD مشاهده شده است، اما تحقیقات محدود است.

محققان دانشکده پزشکی هاروارد 194 فرد مبتلا به CD و 92 فرد مبتلا به NFPA را شناسایی کردند که با فرکانس منطبق بر سن و جنس، تحت عمل جراحی هیپوفیز قرار گرفتند. نویسندگان دریافتند که افراد مبتلا به CD که به بهبودی می‌رسند، نسبت به افرادی که NFPA تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری خودایمنی جدید در عرض سه سال پس از بهبودی دارند. بروز تجمعی 10.4٪ بود.

به گفته نویسندگان، شیوع بیشتر نارسایی آدرنال و سطوح پایین تر کورتیزول سرم نادر در گروه CD نشان می دهد که نارسایی آدرنال بعد از عمل ممکن است در ایجاد بیماری های خود ایمنی نقش داشته باشد. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که بیماران مبتلا به CD که سابقه خانوادگی بیماری خودایمنی دارند باید پس از دستیابی به بهبودی به دقت تحت نظر قرار گیرند.

علاوه بر این، نویسندگان اضافه می‌کنند که دوزهای بالاتر جایگزینی گلوکوکورتیکوئید پس از عمل ممکن است با کاهش خطر ابتلا به بیماری خودایمنی همراه باشد. این یافته ها مفاهیمی برای درک تاریخچه طبیعی بیماری خودایمنی و ارتباط آن با نوسانات کورتیزول دارد.

اطلاعات بیشتر:
اختلالات خود ایمنی مرتبط با بهبودی جراحی بیماری کوشینگ، سالنامه طب داخلی (2024). DOI: 10.7326/M23-2024

ارائه شده توسط کالج آمریکایی پزشکان

نقل قول: بهبودی بیماری کوشینگ مرتبط با خطر بالاتر ابتلا به بیماری خودایمنی (2024، 19 فوریه) بازیابی شده در 19 فوریه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-02-remission-cushing-disease-higher-autoimmune.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.