به گفته محققان، رژیم‌های بسیار کم کالری برای نوجوانان چاق، زمانی که توسط یک متخصص تغذیه نظارت می‌شوند، ایمن هستند.


رژیم کم کالری

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

تحقیقات جدیدی که در کنگره اروپایی چاقی (ECO 2024) ارائه می شود، می گوید که رژیم های کوتاه مدت با کالری بسیار کم برای نوجوانانی که با چاقی متوسط ​​تا شدید زندگی می کنند، زمانی که به دقت توسط یک متخصص تغذیه باتجربه نظارت شود، بی خطر است.

علاوه بر این، بسیاری از نوجوانانی که در مطالعه استرالیایی شرکت کردند، دریافتند که رژیم غذایی بسیار کم کالری، علیرغم تجربه عوارض جانبی، راهی قابل قبول برای کاهش وزن است.

رژیم‌های بسیار کم انرژی (VLED) معمولاً شامل دریافت ≤ 800 کالری در روز و شامل جایگزین‌های وعده غذایی (میله‌ها و شیک) می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که تمام نیازهای غذایی ضروری برآورده می‌شوند. VLED ها جایگزینی برای درمان کاهش وزن برای جوانانی است که به رژیم های معمولی و برنامه های ورزشی پاسخ نمی دهند و ممکن است به جای جراحی چاقی به عنوان وسیله ای برای انتقال به یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده شوند.

اگرچه مطالعات نشان داده است که VLED ها می توانند منجر به کاهش وزن سریع در افراد جوان شوند، اطلاعات بسیار کمی در مورد عوارض جانبی عمومی (به عنوان مثال، سردرد، خستگی، گرفتگی عضلات، یبوست) و قابل قبول بودن VLED ها در جوانان وجود دارد. همچنین اطلاعات محدودی در مورد تأثیر VLED ها بر رشد، سلامت قلب و رفاه روانی جوانان وجود دارد و در نتیجه، برخی از پزشکان تمایلی به استفاده از آنها در این گروه سنی ندارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دکتر مگان گو، از دانشکده بالینی Westmead بیمارستان کودکان، دانشگاه سیدنی، Westmead، استرالیا، و همکارانش تجزیه و تحلیل فرعی از داده‌های Fast Track to Health را انجام دادند، یک مطالعه 52 هفته‌ای در مورد مقبولیت برنامه های غذایی متفاوت برای نوجوانان چاق

داده‌های چهار هفته اول Fast Track to Health، که طی آن شرکت‌کنندگان یک VLED متعادل از نظر تغذیه را برای شروع کاهش وزن خود دنبال کردند، در تجزیه و تحلیل فرعی گنجانده شد.

برای این مطالعه، 141 (70 زن) شرکت کننده 13 تا 17 ساله با چاقی و حداقل یک عارضه مرتبط با چاقی، مانند فشار خون بالا، مقاومت به انسولین یا اختلالات چربی خون، 800 کالری در روز از هر 4 محصول جایگزین وعده غذایی فرموله شده Optifast مصرف کردند. در روز (شیک، سوپ، بار و/یا دسر)، با سبزیجات کم کربوهیدرات (به عنوان مثال، کلم بروکلی، کرفس، فلفل دلمه ای، قارچ و گوجه فرنگی) و 1 قاشق چایخوری روغن گیاهی، یا سه جایگزین وعده غذایی با فرمولاسیون Optifast و یک وعده غذایی شامل 100 گرم تا 150 گرم گوشت بدون چربی، پخته شده، سبزیجات کم کربوهیدرات و 1 قاشق چایخوری روغن نباتی.

یک متخصص تغذیه حداقل به صورت هفتگی حمایت می کرد. وزن در ابتدا و هفته 4 و عوارض در روز 3/4 و بعد از 1، 2، 3 و 4 هفته ثبت شد. نوجوانان همچنین در یک نظرسنجی درباره میزان قابل قبول بودن VLED، از جمله اینکه چه چیزی را بیشتر و کمترین دوست دارند، پر کردند.

تقریباً همه نوجوانان (134/141) VLED (میانگین سنی 14.9 سال، 50٪ مرد) را با وجود عوارض جانبی بسیار رایج، تکمیل کردند. میانگین کاهش وزن 5.5 کیلوگرم (12 پوند) بود.

تقریباً همه (95٪) حداقل یک عارضه جانبی را در طول VLED و اکثر (70٪) حداقل سه عارضه جانبی را تجربه کردند. گرسنگی، خستگی، سردرد، تحریک پذیری، مدفوع شل، یبوست، حالت تهوع و عدم تمرکز بیشتر بود. هفت شرکت کننده عفونت های ویروسی را تجربه کردند.

عوارض جانبی در پایان هفته 1 شایع‌تر بود و تجربه عوارض جانبی بیشتر در روز 3-4 با کاهش وزن بیشتر در پایان 4 هفته همراه بود که احتمالاً نشان‌دهنده افزایش پایبندی به VLED است.

نوجوانان مداخله را 61/100 برای “پیگیری آسان” (آسان = 100، دشوار = 0) و 53/100 برای “لذت‌بخش دنبال کردن” (لذت‌انگیز = 100، نه لذت‌بخش = 0 امتیاز) ارزیابی کردند.

کاهش وزن (34٪ از شرکت کنندگان) و ساختار تجویزی (28٪ از شرکت کنندگان) محبوب ترین جنبه های مداخله VLED بودند. ماهیت محدود کننده (45 درصد از شرکت کنندگان) و طعم محصولات جایگزین وعده غذایی (20 درصد از شرکت کنندگان) کمترین مورد پسند بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که VLED نظارت شده توسط متخصصان سلامت می تواند در کوتاه مدت به طور ایمن اجرا شود و علیرغم عوارض جانبی، برای بسیاری از نوجوانان دارای چاقی متوسط ​​تا شدید قابل قبول است.

دکتر گو می گوید: “تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود چه کسی برای VLED مناسب تر است. با این حال، با توجه به کاهش وزن سریع مرتبط، استفاده از آنها باید در دستورالعمل های بالینی برای درمان چاقی شدید و عوارض مرتبط با چاقی مورد تاکید قرار گیرد. در نوجوانان، به ویژه قبل از مداخله دارویی یا جراحی.

نوجوانانی که به دنبال درمان چاقی خود هستند باید به پزشک خانواده خود مراجعه کنند تا در مورد گزینه های درمانی صحبت کنند.

ارائه شده توسط انجمن اروپایی برای مطالعه چاقی

نقل قولبه گفته محققان (2024، 16 مارس) رژیم‌های بسیار کم کالری برای نوجوانان چاق بی خطر است که توسط یک متخصص تغذیه نظارت شود. -چاقی.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.