بر اساس این مطالعه، نظارت بر واکسن بسیار مهم است زیرا انواع SARS-CoV-2 همچنان در حال تکامل هستند


omicron

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

محققان موسسه فرانسیس کریک و موسسه ملی تحقیقات بیومدیکال تحقیقات بهداشتی و مراقبتی در UCLH اهمیت نظارت مستمر انواع نوظهور SARS-CoV-2 و عملکرد واکسن را با ادامه تکامل ویروس برجسته کرده‌اند.

امروز به عنوان نامه پژوهشی در لانستمطالعه آنها واکسن تک ظرفیتی جدیدتر کووید را که به طور خاص نوع XBB omicron (طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی) را هدف قرار می‌دهد، با واکسن‌های دو ظرفیتی قدیمی‌تر حاوی ترکیبی از یک نوع omicron و سویه اصلی COVID-19 مقایسه کرد. انگلستان در پاییز 2023 قبل از روی آوردن به واکسن های تک ظرفیتی مستقر شد.

محققان دریافتند که هر دو واکسن آنتی بادی های خنثی کننده علیه جدیدترین سویه omicron یعنی BA.2.86 تولید می کنند. با این حال، واکسن تک ظرفیتی جدید سطوح بالاتری از آنتی بادی ها را علیه طیف وسیعی از انواع دیگر Omicron تولید کرد.

این تیم نمونه‌های خون و مخاط بینی را قبل و بعد از واکسیناسیون با دوز پنجم از 71 شرکت‌کننده در مطالعه Legacy جمع‌آوری کردند، یک همکاری تحقیقاتی بین کریک و مرکز تحقیقات بیومدیکال بیمارستان‌های کالج دانشگاه لندن. آنها سطوح آنتی بادی را قبل و بعد از واکسیناسیون مقایسه کردند.

تمام 36 شرکت کننده که واکسن دو ظرفیتی دریافت کردند و 17 شرکت کننده که واکسن تک ظرفیتی دریافت کردند، سطح آنتی بادی ها را علیه همه انواع آزمایش شده، از جمله جدیدترین سویه BA.2.86، که موجی از عفونت را در زمستان امسال ایجاد کرد، افزایش دادند. اما آنهایی که واکسن تک ظرفیتی جدیدتر داشتند، پس از واکسیناسیون تقویتی، 3.5 برابر سطوح آنتی بادی علیه سویه‌های XBB و BQ.1.1 بالاتری داشتند.

از آنجایی که ویروس omicron بسیار قابل انتقال است و ویروس در بینی و گلو تکثیر می شود، محققان سطح آنتی بادی ها را در حفره بینی شرکت کنندگان آزمایش کردند.

آنها دریافتند که واکسن تک ظرفیتی توانایی آنها را برای تولید آنتی بادی های مخاطی علیه اکثر انواع آزمایش شده افزایش می دهد، در حالی که واکسن دو ظرفیتی تقویت قابل توجهی ارائه نمی دهد.

هیچ یک از این واکسن ها سطوح آنتی بادی خنثی کننده در حفره بینی را در برابر جدیدترین نوع، BA.2.86 افزایش ندادند، که نشان می دهد واکسن های فعلی ممکن است احتمال کمتری برای توقف انتقال یا جلوگیری از بیماری های بدون علامت یا خفیف داشته باشند، در حالی که همچنان در برابر بیماری شدید محافظت می کنند.

این امر اهمیت به‌روزرسانی دقیق واکسن و ادامه تکمیل برنامه واکسیناسیون را با توسعه داروهای آنتی‌بادی که علیه همه انواع آن کار می‌کنند، نشان می‌دهد، زیرا برخی از افراد آسیب‌پذیرتر به واکسن‌ها پاسخ خوبی نمی‌دهند.

اما وال، پژوهشگر ارشد بالینی در کریک و مشاور بیماری‌های عفونی در UCLH، گفت: “استراتژی بریتانیا برای استقرار ذخایر واکسن‌های قدیمی‌تر در سال گذشته جواب داد، زیرا هر دو واکسن محافظت یکسانی در برابر جدیدترین سویه داشتند. با این حال، نظارت مداوم از آنجایی که ویروس به تکامل خود ادامه می‌دهد، ممکن است آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسن در آینده چندان خوب عمل نکنند. در درازمدت، واکسن‌هایی که علیه همه انواع جدید مؤثر هستند و می‌توانند از انتقال COVID-19 از فردی به فرد دیگر جلوگیری کنند. مورد نیاز است.”

دیوید LV Bauer، رهبر گروه آزمایشگاه تکثیر ویروس RNA در کریک، گفت: «وضعیت زمستان امسال می‌توانست متفاوت باشد اگر گونه‌های جدید BA.2.86 و JN.1 به طور قابل‌توجهی از انواع قدیمی‌تر omicron متمایز بودند، اما خوشبختانه این اینطور نبود

“بیشتر انواع جدید سریعتر از بسیاری از آزمایشات بالینی می توانند داده ها را تولید کنند. اما تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی می تواند تصویر دقیقی را خیلی سریع ارائه دهد. نظارت مستمر به ما کمک می کند تا در راس تکامل ویروسی باقی بمانیم.”

اطلاعات بیشتر:
Shawe-Taylor، M و Greenwood، D. و همکاران، عملکرد متفاوت واکسن‌ها در کمپین تقویت کننده کووید پاییز 2023 انگلستان، لانست (2024). DOI: 10.1016/S0140-6736(24)00316-7. www.thelancet.com/journals/lan… (24)00316-7/متن کامل

ارائه شده توسط موسسه فرانسیس کریک

نقل قولمطالعه (2024، 11 مارس) که در 11 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-vaccine-crucial-sars-cov بازیابی شد، می گوید: نظارت بر واکسن بسیار مهم است زیرا گونه های SARS-CoV-2 همچنان در حال تکامل هستند. -variants.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.