بیماری های روماتیسمی مرتبط با مشکلات باروری


آرتریت روماتیسمی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

یک مقاله جدید در روماتولوژی دریافت که بیماری‌های روماتیسمی می‌توانند منجر به مشکلات تولید مثلی شوند، اگرچه برخی از بیماری‌ها اثرات مضر بیشتری نسبت به سایرین دارند.

بیماری های ناشی از سیستم ایمنی گروه متنوعی از شرایط هستند، اما هر کدام فعالیت ناهنجار سیستم ایمنی را نشان می دهند. برخی از بیماری ها، مانند آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان و دیابت نوع 1، بیشتر قبل از رسیدن بیماران به سن باروری رخ می دهند، اما برخی دیگر در اواخر زندگی خود را نشان می دهند.

دانشمندان لوپوس اریتماتوز سیستمیک را برای تاثیر آن بر سلامت باروری بررسی کرده اند. این وضعیت خطر برخی از پیامدهای نامطلوب بارداری از جمله پره اکلامپسی، زایمان زودرس، سزارین و وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد. اما تأثیر سایر بیماری‌های خودایمنی – مانند اسپوندیلوآرتریت، پسوریازیس یا آلوپسی آره‌آتا – بر باروری و بارداری نامشخص است یا تحقیقات ناسازگار است.

محققان در اینجا از داده‌های ثبت سلامت ملی فنلاند برای مطالعه تأثیر بیماری‌های ناشی از سیستم ایمنی بر اقدامات سلامت باروری مانند موفقیت باروری و برای زنانی که تا به حال پیامدهای نامطلوب مادری و پری ناتال را تجربه کرده‌اند، استفاده کردند. از بین تمام افرادی که در فنلاند بین سال‌های 1964 و 1984 متولد شده‌اند، 7.9 درصد از زنان و 7.8 درصد از مردان، یک بیماری خودایمنی داشتند که قبل یا در طول سال‌های باروری تشخیص داده شده است.

محققان دریافتند که بسیاری از بیماری های ناشی از سیستم ایمنی تأثیر کمی بر تعداد کودکان دارند. با این حال، زنان مبتلا به بیماری‌های منتخب ناشی از سیستم ایمنی، شیوع بالاتری از بی‌فرزندی را تجربه می‌کنند و سه بیماری برتر با بیشترین تفاوت‌ها عبارتند از: بیماری آدیسون (23.9 درصد بیشتر از بچه‌دار شدن)، آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (9.3 درصد)، و کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 (8.6 درصد). ). چندین بیماری روماتیسمی – به ویژه لوپوس اریتماتوز سیستمیک، آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان و آرتریت روماتوئید سرم مثبت – منجر به نرخ بالاتر بی فرزندی و تعداد فرزندان کمتری می شود. بررسی ها همچنین نشان داد که به طور متوسط ​​افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی زودتر بچه دار می شوند.

خطرات پره اکلامپسی، وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس، سزارین غیرانتخابی و نیاز به مراقبت های ویژه نوزادان برای بسیاری از شرایط افزایش یافته است. لوپوس اریتماتوز سیستمیک، سندرم شوگرن، دیابت نوع 1 و بیماری آدیسون خطرات بیش از دو برابری را برای برخی از این پیامدها نشان دادند. با این حال، خطر ابتلا به دیابت بارداری برای بیماران مبتلا به هیچ یک از بیماری های روماتیسمی در مقایسه با جمعیت بیشتر نبود.

مردان مبتلا به بیماری های روماتیسمی نیز شیوع بی فرزندی بالاتری نسبت به گروه شاهد داشتند (اختلاف میانگین 4.7%)، با اکثر بیماری ها تفاوتی نشان ندادند، اما برخی از بیماری ها منجر به شیوع بسیار بیشتر بی فرزندی می شوند، با سه بیماری اصلی میاستنی گراویس (20.1٪ بی فرزندی بیشتر). بیماری آدیسون (16.4%) و کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 (13.7%).

آن کرولا، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: با وجود افزایش خطر ابتلا به مشکلات مختلف فرزندآوری در روماتیسمی و سایر بیماری‌های ناشی از سیستم ایمنی، بسیاری از عوارض هنوز نسبتاً نادر هستند. “تنظیم خانواده باید به طور فعال بین بیماران اعم از زن و مرد مبتلا به بیماری های روماتیسمی و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مورد بحث قرار گیرد. بارداری در زنان مبتلا به بیماری های روماتیسمی به دقت پیگیری می شود تا داروها به درستی تنظیم شوند که به کاهش خطرات کمک می کند.”

اطلاعات بیشتر:
آن کرولا و همکاران، الگوهای سلامت باروری در بیماری‌های روماتیسمی التهابی و سایر بیماری‌های ناشی از سیستم ایمنی: یک مطالعه ثبت ملی، روماتولوژی (2024). DOI: 10.1093/روماتولوژی/keae122

ارائه شده توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد

نقل قول: بیماری های روماتیسمی مرتبط با مشکلات باروری (2024، 20 مارس) بازیابی شده در 20 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-rheumatic-diseases-childbearing-problems.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.