تجزیه و تحلیل جدید نشان می دهد که ضد عفونی موثرترین راه برای جلوگیری از آلودگی ویروسی سطوح سرویس بهداشتی است


توالت

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

مطالعه جدیدی که امروز در مجله آمریکایی کنترل عفونت نشان می دهد که ذرات ویروسی بدون توجه به بالا یا پایین بودن درب توالت، در بسیاری از سطوح توالت در طول شستشوی توالت پخش می شوند. در این تجزیه و تحلیل، تنها راه معنی دار کاهش ذرات ویروسی از طریق ضدعفونی کردن توالت، آب توالت و سطوح مجاور بود.

دانشمندان مدت‌هاست می‌دانند که فرآیند شستشوی توالت می‌تواند پاتوژن‌هایی را که توسط یک فرد ناسالم به داخل کاسه توالت دفع می‌شوند، آئروسل کند. ستون آئروسل ایجاد شده از نیروی شستشو می تواند پنج فوت یا بیشتر حرکت کند و پاتوژن ها را به کف، دیوارها، سینک ها و سایر سطوح مجاور حمام پخش کند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بستن درب توالت می‌تواند به کاهش انتشار پاتوژن‌های باکتریایی کمک کند، اما تاکنون گزارشی مبنی بر این که آیا این موضوع در مورد پاتوژن‌های ویروسی که بسیار کوچک‌تر از همتایان باکتریایی خود هستند، صادق است یا خیر، وجود نداشته است.

در این مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه آریزونا و شرکت تحقیقاتی Reckitt Benckiser گسترش ذرات ویروسی ناشی از شستشوی توالت را با درب توالت باز و بسته، تجزیه و تحلیل کردند تا تفاوت در نتیجه را تعیین کنند. آنها با استفاده از ویروسی که برای انسان بیماری زا نیست به عنوان جایگزینی برای ویروس های خطرناک تر، توالت ها را با دوزهای مختلف ویروس کاشتند، شستشو دادند و سپس نمونه هایی را از آب کاسه توالت و همچنین سطوح روی توالت، کف و دیوارها جمع آوری کردند. .

در یک تجزیه و تحلیل جداگانه از اثربخشی تمیز کردن توالت با یک ضد عفونی کننده، نمونه هایی از برس کاسه توالت و کیسه آن نیز جمع آوری شد. این مطالعه شامل توالت های خانگی و عمومی بود. تأثیر بسته شدن درب توالت فقط با توالت خانگی قابل بررسی است زیرا توالت های عمومی معمولاً درب ندارند.

با استفاده از توالت خانگی، محققان دریافتند که تفاوت آماری در میزان ویروس جمع‌آوری‌شده از سطوح روی توالت یا کف مجاور وجود ندارد، خواه توالت با درب بالا یا پایین شسته شود. آلودگی ویروسی دیوارهای اطراف در هر دو مورد حداقل بود، در حالی که صندلی توالت آلوده ترین سطح بود. الگوهای مشابهی از آلودگی با توالت عمومی مشاهده شد.

این مطالعه همچنین اثرات تمیز کردن توالت را با و بدون مواد ضد عفونی کننده بررسی کرد. تمیز کردن فقط با برس آلودگی قابل توجهی را پشت سر گذاشت، اما تمیز کردن کاسه توالت با مواد ضدعفونی کننده و برس به میزان قابل توجهی میزان ویروس موجود در توالت را کاهش داد. نتایج نشان می‌دهد که افزودن مواد ضدعفونی‌کننده به کاسه توالت قبل از شستشو یا استفاده از دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده در مخزن توالت، هر دو راه‌های موثری برای کاهش آلودگی ناشی از شستشو بودند.

چارلز پی. گربا، دکترای پروفسور، گفت: «در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی، هر وسیله بالقوه انتقال بیماری‌زا باید مورد توجه قرار گیرد تا همه بیماران ما – از جمله آسیب‌پذیرترین افراد، مانند افراد دارای نقص ایمنی – تا حد امکان سالم باشند.» ویروس شناسی در دانشگاه آریزونا و نویسنده ارشد این مطالعه. “با نتایجی که نشان می‌دهد بستن درب توالت‌ها تاثیر معنی‌داری بر جلوگیری از انتشار ذرات ویروسی ندارد، مطالعه ما اهمیت ضدعفونی منظم توالت‌ها را برای کاهش آلودگی و جلوگیری از انتشار ویروس‌ها نشان می‌دهد.”

یافته های اضافی از مطالعه عبارتند از:

  • تمیز کردن با مواد ضد عفونی کننده و برس آلودگی ویروسی را در توالت تا بیش از 99.99 درصد و برس را تا 97.64 درصد کاهش داد.
  • بستن درب توالت ممکن است جهت ستون آئروسل را تغییر دهد. در این مطالعه سطوح کف در جلو و سمت چپ توالت پس از شستشو با درب بسته نسبت به درب باز آلودگی بیشتری داشتند و سطوح کف سمت راست توالت آلودگی کمتری داشتند.
  • این یافته‌ها به خانواده‌ها نیز گسترش می‌یابد. هنگامی که یکی از اعضای خانواده بیمار است، به ویژه با عفونتی که باعث گاستروانتریت می شود، استفاده منظم از یک ماده ضد عفونی کننده در طول تمیز کردن یا قبل از شستشو ممکن است به کاهش انتشار عفونت به سایر افراد در خانه کمک کند.

تانیا باب، دکترا، RN، CIC، FAPIC، رئیس APIC 2024، گفت: «این مطالعه به ایجاد درک واضح‌تری از نحوه انتشار پاتوژن‌ها و اقداماتی که می‌توانیم برای شکستن زنجیره‌های انتقال انجام دهیم کمک می‌کند. همچنین بر اهمیت ضدعفونی منظم سطوح در محیط‌های مراقبت بهداشتی برای کاهش شیوع عفونت‌های ویروسی تأکید می‌کند.»

اطلاعات بیشتر:
Crimaldi JP، تأثیر بسته شدن درب در حین شستشوی توالت و تمیز کردن کاسه توالت بر آلودگی ویروسی سطوح در سرویس‌های بهداشتی ایالات متحده، مجله آمریکایی کنترل عفونت (2024). DOI: 10.1016/j.ajic.2023.11.020

ارائه شده توسط انجمن حرفه ای در کنترل عفونت

نقل قول: تجزیه و تحلیل جدید نشان می دهد که ضد عفونی موثرترین راه برای جلوگیری از آلودگی ویروسی سطوح سرویس بهداشتی است (2024، 25 ژانویه) بازیابی شده در 25 ژانویه 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-01-analysis-disinfection-effective-viral -contamination.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.